Mannen komen van Google+, vrouwen zitten op Tumblr

comScore presenteert overzicht van Europees internetgebruik mei 2012

Mannen komen van Google+, vrouwen zitten op Tumblr

Vrouwen brengen hun tijd online flink anders door dan mannen. Zo blijkt uit de webbezoekcijfers van comScore van mei. De cijfers geven inzicht in welke categorieën websites en "webproperties" het meest bezocht werden door de vrouwen van Europa. Opvallend blijkt Tumblr.com erg populair onder vrouwen, die samen goed waren voor 69% van de tijd die op dit populaire social network werd doorgebracht. Verder blijkt dat online shoppen erg populair is onder vrouwen. Zo is het aandeel vrouwen in categorien als Geuren/cosmetica (71%), Kleding (67%) en Postorderbedrijven (65%) hoog. 

Tumblr, Otto en Groupon worden het meest bezocht door vrouwen

In mei van dit jaar waren er 191,5 miljoen Europese vrouwen online. Ze staan daarmee voor 48,4% van de totale internetpopulatie en voor 46,9 % van de tijd die in deze maand online werd doorgebracht. Ze zijn gemiddeld dus wat minder actief dan mannen. In de top 100 van webproperties had Tumblr.com het hoogste aandeel vrouwen. Samen waren ze goed voor 69% van de tijd die op deze website werd doorgebracht. Het Duitse postorderbedrijf Otto Gruppe (68,8%) staat tweede in deze lijst en aanbiedingensite Groupon (61,7%) komt op de derde plaats. De totale tijd die Europese vrouwen doorbrachten op de websites van Mail.ru was bijzonder hoog, maar niet verrassend: deze groep bevat e-mailservices en het tweede social network van Rusland, Odnoklassniki.

Dat online/casual games met name populair zijn onder vrouwen blijkt wel uit de cijfers van Spil Games. 60,2% van de totale doorgebrachte tijd bij deze 'game provider' werd door vrouwen besteed. 

Winkel- en communitysites scoren hoog onder vrouwen

Winkelcategorieën maken de helft van de top 10-websitecategorieën uit wat betreft de tijd die vrouwen er doorbrachten. De winkelcategorie Geuren/cosmetica staat bovenaan: 70,9% van de tijd die er in mei is doorgebracht komt voor rekening van vrouwen. Deze categorie wordt gevolgd door de community Beauty/fashion/style (67,9%) en de winkelcategorie Kleding (66,8%). Informatieve sites over gezondheid trokken ook relatief veel vrouwen (63,6%). 

Europees internetgebruik per land

Tot zover de vrouw-specifieke informatie, er is natuurlijk ook onderzoek gedaan naar het totale Europese publiek. Hieronder zie je een overzicht van het Europees internetgebruik in 18 markten waarvoor comScore individuele metingen verzorgt. Het Russische internetpubliek was in mei 2012 weer de grootste online markt in Europa met 57,9 miljoen gebruikers. De Britten waren de meest intensieve internetgebruikers binnen Europa, met een gemiddelde van 39,1 uur per gebruiker, wat neerkomt op een toename van 5% in de afgelopen maand. Turkije neemt de eerste plaats in op het gebied van het aantal pagina’s dat gebruikers in mei bezochten: 3,674. In ons kikkerlandje doen we het met ruim 12 miljoen unieke gebruikers zeker niet slecht. Zowel thuis als op ons werk zijn we in totaal gemiddeld 33 uur online per gebruiker. Het weer moet de komende tijd uitwijzen of dit flink gaat dalen en we onze tijd elders besteden. Maar dames: de online shops zijn gelukkig altijd open!

Foto via Bert Kaufmann (cc)


Delen

0
7


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.