Mannen komen van Google+, vrouwen zitten op Tumblr
comScore presenteert overzicht van Europees internetgebruik mei 2012
Vrouwen brengen hun tijd online flink anders door dan mannen. Zo blijkt uit de webbezoekcijfers van comScore van mei. De cijfers geven inzicht in welke categorieën websites en “webproperties” het meest bezocht werden door de vrouwen van Europa. Opvallend blijkt Tumblr.com erg populair onder vrouwen, die samen goed waren voor 69% van de tijd die op dit populaire social network werd doorgebracht. Verder blijkt dat online shoppen erg populair is onder vrouwen. Zo is het aandeel vrouwen in categorien als Geuren/cosmetica (71%), Kleding (67%) en Postorderbedrijven (65%) hoog.
Tumblr, Otto en Groupon worden het meest bezocht door vrouwen
In mei van dit jaar waren er 191,5 miljoen Europese vrouwen online. Ze staan daarmee voor 48,4% van de totale internetpopulatie en voor 46,9 % van de tijd die in deze maand online werd doorgebracht. Ze zijn gemiddeld dus wat minder actief dan mannen. In de top 100 van webproperties had Tumblr.com het hoogste aandeel vrouwen. Samen waren ze goed voor 69% van de tijd die op deze website werd doorgebracht. Het Duitse postorderbedrijf Otto Gruppe (68,8%) staat tweede in deze lijst en aanbiedingensite Groupon (61,7%) komt op de derde plaats. De totale tijd die Europese vrouwen doorbrachten op de websites van Mail.ru was bijzonder hoog, maar niet verrassend: deze groep bevat e-mailservices en het tweede social network van Rusland, Odnoklassniki.
Dat online/casual games met name populair zijn onder vrouwen blijkt wel uit de cijfers van Spil Games. 60,2% van de totale doorgebrachte tijd bij deze 'game provider' werd door vrouwen besteed.
Winkel- en communitysites scoren hoog onder vrouwen
Winkelcategorieën maken de helft van de top 10-websitecategorieën uit wat betreft de tijd die vrouwen er doorbrachten. De winkelcategorie Geuren/cosmetica staat bovenaan: 70,9% van de tijd die er in mei is doorgebracht komt voor rekening van vrouwen. Deze categorie wordt gevolgd door de community Beauty/fashion/style (67,9%) en de winkelcategorie Kleding (66,8%). Informatieve sites over gezondheid trokken ook relatief veel vrouwen (63,6%).
Europees internetgebruik per land
Tot zover de vrouw-specifieke informatie, er is natuurlijk ook onderzoek gedaan naar het totale Europese publiek. Hieronder zie je een overzicht van het Europees internetgebruik in 18 markten waarvoor comScore individuele metingen verzorgt. Het Russische internetpubliek was in mei 2012 weer de grootste online markt in Europa met 57,9 miljoen gebruikers. De Britten waren de meest intensieve internetgebruikers binnen Europa, met een gemiddelde van 39,1 uur per gebruiker, wat neerkomt op een toename van 5% in de afgelopen maand. Turkije neemt de eerste plaats in op het gebied van het aantal pagina’s dat gebruikers in mei bezochten: 3,674. In ons kikkerlandje doen we het met ruim 12 miljoen unieke gebruikers zeker niet slecht. Zowel thuis als op ons werk zijn we in totaal gemiddeld 33 uur online per gebruiker. Het weer moet de komende tijd uitwijzen of dit flink gaat dalen en we onze tijd elders besteden. Maar dames: de online shops zijn gelukkig altijd open!
Foto via Bert Kaufmann (cc)
Ik dacht dat vrouwen van Pinterest kwamen. Of is dat inmiddels achterhaald? 🙂