Europa dreigt Frankrijk met maatregelen om verbod tv-reclame films

12 juli 2004, 16:32

NRC: De Europese Commissie dreigt Frankrijk voor het Europese Hof van Justitie te dagen als niet binnen twee maanden een eind wordt gemaakt aan een verbod op tv-reclame voor films.

Dat meldt het Amerikaanse vakblad Variety. Een Franse wet uit 1992 verbiedt reclame op televisie voor films, boeken en supermarkten met het doel andere van reclame afhankelijke media, zoals lokale kranten, te beschermen.

De ban op reclame voor boeken en supermarkten is onlangs voor kabel- en satelliet-televisie opgeheven, maar die voor de film is blijven bestaan. De Franse overheid wil daarmee voorkomen dat producties uit de rijke Hollywood-studio’s, die veel geld voor reclame kunnen uitgeven, die van de Franse lokale filmindustrie, die niet de middelen heeft om op tv te adverteren, zullen overvleugelen.

De Franse reclame is aan strenge regels onderworpen. Veel bedrijfstakken mogen hun producten niet op televisie of in nationale kranten aanprijzen. De afgelopen tien jaar heeft dit geleid tot verscheidene aanvaringen met de Europese Commissie (EC). Volgens de Fransen is de wet bedoeld om de culturele diversiteit te waarborgen, maar volgens de EC is de maatregel buiten proporties. De EC heeft wel voorgesteld voor bepaalde Europese films een lager tarief voor televisiereclame in te stellen.

De Franse filmwereld, bang voor de Amerikaanse concurrentie, heeft zich volgens Variety achter het standpunt van Frankrijk geschaard. Ook de bond van theaterschrijvers en componisten heeft verklaard het standpunt van de EC te betreuren. ,,Deze beslissing zal alleen ten gunste komen van de meest commerci?le films, in het bijzonder die uit Amerika, waar men de financi?le middelen heeft om kostbare reclamecampagnes te financieren.’‘

Ook films uit Europese landen vallen het verbod. Om aan de weerstand tegemoet te komen heeft de EC voorgesteld lagere advertentietarieven voor sommige Europese films in te stellen.

De Franse overheid heeft twee maanden te tijd om een einde te maken aan de ban.

Bron:

http://www.nrc.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!