Erotiek zonder schaamhaar

Erotiek zonder schaamhaar

Erotiek zonder schaamhaar: Marilyn Monroe op de cover van de eerste Playboy in december 1953“Een schaamhaarfoto is niet langer verplicht in Playboy” aldus Jan Heemskerk (nieuwe hoofdredacteur Playboy) in een interview met de Volkskrant. Hij geeft toe dat de Nederlandse versie van ‘s werelds beroemdste blootblad kampt met een crisis. Maar Heemskerk ziet nog volop kansen voor Playboy, al moet het blad daarvoor op de helling.

Welke veranderingen mogen we verwachten en heeft hij inderdaad de juiste visie om het tij voor Playboy te keren?

De belangrijkste punten uit de visie van Heemskerk:

  • Modellen zouden niet meer betaald moeten worden. Het beginsel zou moeten zijn dat de vrouwen in het blad zouden willen staan, om wat voor reden dan ook. Geld is te veel centraal komen te staan in de verhouding tussen model en blad.

  • Playboy zou zich minder moeten focussen op de shaamhaarfoto maar meer op erotische fotoseries zoals de klassieke Playboy pin-ups als Raquel Welch en Marilyn Monroe. Geen verassende uitspraak gezien zijn eerdere uitspraak als hoofdredacteur van FHM: “Wij zijn geen Playboy. Bij ons stopt het op het moment dat de tepels zichtbaar worden. En als dat wel gebeurt, dan fotoshoppen we die weg.

  • De Nederlandse versie van Playboy heeft de laatste jaren teveel de journalistiek verwaarloosd. Playboy zou weer opheffende en revolutionaire artikelen moeten plaatsen.

Ik vraag me serieus af of Heemskerk daarmee het tij voor Playboy kan keren. De tijden zijn veranderd en de doelgroep (mannen vanaf 18 jaar) zitten volgens mij niet meer te wachten op een artikel van Jan Wolkers en een erotische fotosessie van Viola Holt.

De rol van internet

Ik blijf me vooral verbazen over het feit dat Playboy Nederland niet meer (en anders) gebruik maakt van de combinatie blad en internet. Heemskerk heeft wel door dat bloot geen taboe meer is en dat via internet drievoudige penetraties (gratis) slechts een muisklik zijn verwijderd. Maar laten we eerlijk zijn, wie krijgt de bekende Nederlanders voor de camera? Doe daar dan ook op wat mee op internet! Extra foto’s, videos, chats en een forum zijn al een paar eenvoudig te realiseren ideeen waarmee Playboy dagelijks tienduizenden bezoekers naar de site kan trekken. Afhankelijk van de creativiteit van Playboy kunnen deze bezoekers worden geconverteerd in leden (blad + toegang tot afgesloten deel playboy.nl).

Nieuwkomers grootste dreiging voor Playboy

Peter & Luba Hegre
Als Playboy niet oppast dan wordt de slag niet verloren van mannenbladen als FHM en Maxim maar van nieuwkomers die het wel hebben begrepen.

Neem als voorbeeld de Noorse fotograaf Peter Hegre. Hij begon zijn website hegre-archives.com met een aantal foto’s van zijn vrouw en model, Luba. Inmiddels bevat zijn site een groot aantal fotoseries van verschillende modellen en trekt de site meer dan een miljoen bezoekers per dag! Hegre heeft plannen om binnenkort te starten met een eigen tijdschrift waarmee hij de concurrentie wil aangaan met Playboy (bron: Nettavisen).

Hegre is overigens niet de eerste fotograaf die op deze wijze de strijd aangaat met Playboy (en andere mannenbladen). In de VS zijn fotografen zoals Suze Randall en J. Stephen Hicks inmiddels multimiljonair dankzij de inkomsten via hun websites.

Het is een kwestie van tijd voordat een van deze fotografen serieus de aanval opent op Playboy. En als Playboy te lang wacht dan is haar naam, dat ooit een synoniem was voor wereld’s beroemdste blootblad, haar glans verloren en zullen vrouwen als Katja Schuurman en Aukje van Ginneken net zo snel uit de kleren gaan voor Hegre als voor Playboy. Een verschil, Hegre gebruikt het materiaal ook op internet!

Verder lezen

Interview Jan Heemskerk, de Volkskrant, zaterdag 10 januari 2004.

Zie ook:

Verkoopcijfers Playboy in vrije val

Verkoopcijfers Playboy in vrije val (2)

Verkoopcijfers Playboy in vrije val (3)

Cover:

http://www.playboy.com/50th/covergallery/


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Wat wil Playboy nu zijn: opinieblad voor de man of gewoon een erotisch blad voor de man! Ik denk dat ze hier een duidelijke keuze in moeten maken.

    Dus kom op met die blootfoto's! Ranzigheid hoeft niet, maar mooie, natuurlijke foto's (met zo min mogelijk photshoppen), dat is toch waar het om gaat. De spanning moet terug!

    Benut de kracht van de media! Ik heb wel een ideetje: een IDOLS-opzet voor de playboy. De faam en beroemdheid moet toch voldoende aantrekkingskracht hebben!

    geplaatst op
  • Ik neem aan dat Playboy voldoende inzicht heeft in wat de "nieuwe man" wil. Ze doen immers verschillen onderzoeken op dit gebied (zie ook: Sanoma Men's Magazine). Wat mij echter blijft verbazen is het feit dat ze niet meer doen met het medium internet.

    FHM, toch een van de belangrijkste concurrenten in de Nederlandse markt, heeft het vwb het medium internet beter begrepen (zie ook: De Telegraaf Tijdschriften Groep).

    geplaatst op
  • Huh..zie nu op internetsite van FHM dat zij inderdaad een verkiezing aan het organiseren zijn: "Stem op je favoriete buurmeisje...". Honderden buurmeisjes zijn ingestuurd door volslagen onbekenden, vrienden, broers, zussen, vriendinnen en natuurlijk de dames zelf. De winnaar verschijnt op de cover in juni...

    geplaatst op
  • FHM is inderdaad goed bezig (ook met het medium internet). De overstap van Heemskerk van FHM naar Playboy biedt dus perspectief!

    Een aardige onderbouwing om naast het tijdschrift meer aandacht te besteden aan internet is het resultaat uit een recent onderzoek van de European Interactive Advertising Association (EIAA):

    Het gebruik van de traditionele media gaat achteruit door de opgang van het medium internet. Het internet is vandaag goed voor 10 procent van de mediaconsumptie in Europa. Daarmee overtreft internet de magazines (8 procent) en komt het in de buurt van de dagbladen (13 procent). Volgens deze studie blijft televisie de meeste tijd die consumenten aan media besteedt opeisen (41 procent) maar bijna de helft van de gebruikers kijkt toch minder televisie doordat ze meer het internet gebruiken.

    Bron:
    http://www.eiaa.net/

    geplaatst op
  • Zucht wat een gezeur om schaamhaar en foto's. Ik koop gewoon online in Cristienshop en heb altijd mijn eigen erotiek feest

    geplaatst op
  • Schaamhaar of geen schaamhaar je bent zo mooi als je je zelf voelt.En gelukkig houden we allemaal van iets anders.Gewoon doen wat je zelf prettig vindt.

    geplaatst op
  • Na ongeveer 10 jaar blijkt inderdaad dat Playboy de boot te hebben gemist. Op Emerce lezen we het volgende:

    (...) Zelfs op internet slaagt Playboy er niet in om geld te verdienen met bloot. De concurrentie van gratis is te groot. Het bedrijf verlegt de focus van uitgeven naar het exploiteren van zijn merk en de bijbehorende uitstraling.

    Playboy realiseerde afgelopen kwartaal een online omzet van 8,2 miljoen dollar op een totaal van 56 miljoen dollar. Dat is iets minder een jaar geleden. Het verlies nam af tot 5,4 miljoen. Slechter nieuws voor Playboy is dat er in de algehele trend van de online uitgeefactiviteiten geen stijgende lijn zit.(...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.