Energie op internet ver te zoeken

11 maart 2004, 14:15

Energiebedrijven zijn slecht vindbaar voor potenti?le klanten die per 1 juli de keuze hebben te veranderen van energieleverancier. Bijna driekwart van de energiebedrijven scoort een dikke onvoldoende op de vindbaarheid in de belangrijkste Nederlandse zoekmachines. Van de 26 onderzochte energiebedrijven komen Eneco Energie en Essent het beste uit de bus.

Zij scoren gemiddeld respectievelijk een 7.0 en een 6.3. Hekkensluiters zijn de minder bekende bedrijven Energie Online (2.6) en NRE Groep (1.1). Tijdens het onderzoek is gekeken naar de vindbaarheid van energiebedrijven op eigen bedrijfsnaam, alsmede op veelgezochte algemene termen, zoals ‘energie’ en ‘groene stroom’. Met name op deze algemene termen zijn de meeste energiebedrijven slecht vindbaar.

‘Wat verder opvalt in het onderzoek is dat vooral de nieuwkomers op de energiemarkt slecht vindbaar zijn ten opzichte van de bekende leveranciers. Zoekmachine marketing is een relatief goedkoop communicatiemiddel. Dus zeker voor deze kleinere nieuwkomers, die de beschikking hebben over minder forse marketingbudgetten dan de grote leveranciers, zijn de zoekmachines een uitstekende manier om potenti?le klanten te bereiken.’, aldus Sander Prinsen, marketing manager van Traffic4u.

Aanleiding voor het onderzoek is de liberalisering van de energiemarkt per 1 juli 2004. Consumenten en bedrijven kunnen vanaf dat moment zelf kiezen welke energieleverancier zij willen. De energiebedrijven zijn momenteel druk bezig met het werven van nieuwe klanten, maar laten hier duidelijk kansen onbenut. Uit eerder onderzoek is gebleken dat 98% van de internetters zoekmachines gebruikt. Goed vindbaar zijn in zoekmachines is dus een uiterst effectief middel.

Prinsen: ‘De uitkomsten van dit onderzoek in de energiebranche staan niet op zich. Uit eerdere onderzoeken in andere branches konden we vaak dezelfde conclusies trekken. Toch zien we duidelijk dat steeds meer bedrijven zich bewust worden van de toegevoegde waarde van zoekmachine marketing en hiervoor een gespecialiseerde partij inschakelen.’

Bron:

http://www.traffic4u.nl/

Zie ook:

http://www.telegraaf.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Nico

    Dat de energiebedrijven niet hoog in de search engines staan is ook een gebrek van de soekmachines, niet alleen van de energiebedrijven.

    Een slimme consument weet dat je beter naar een prijsvergelijkingssite kunt gaan, dan alle sites van de verschillende energiebedrijven af te struinen. Juist het gebruik van SEO maakt de resultaten van soekmachines onbetrouwbaar.


    12 maart 2004 om 09:32
    media

    Heb ik iets gemist en wordt zoekmachine tegenwoordig met een s geschreven?

    Ben het eigenlijk wel met je conclusie eens dat je als consument beter via een onafhankelijk vergelijkingssite (welke zijn er nog echt onafhankelijk?) een eerste selectie zou moeten doen alvorens je te verdiepen in de details. Helaas is de werkelijkheid anders en zijn er toch veel consumenten die via traditonele zoekmachines als Google, MSN en Ilse zoeken naar een goedkope, betere of betrouwbare energieleverancier. Als energiebedrijf is het dan wel handig om gevonden te worden.


    15 maart 2004 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!