Inzicht in de structuur en dynamiek van (sociale) netwerken zoals de blogosphere heeft enorme waarde voor de marketeers die inspringen op de 2.0 bewegingen die we om ons heen zien. In toenemende mate liggen netwerken zoals web-log.nl en MySpace ten gronde aan de informatiestroom welke verantwoordelijk is voor de vorming van (publieke) opinies die ons (aankoop)gedrag sturen. Ik link even een studie van Intelliseek uit 2005: “Consumers are 50% more likely to be influenced by word-of-mouth behavior than radio/TV ads”... hatsekiedee
Het is momenteel al mogelijk om tot op zekere hoogte aankoopgedrag te voorspellen op basis van inzicht in de blogosphere (pdf). Zo hebben wetenschappers aangetoond dat het aantal blogpostings over een boek van Lance Armstrong direct correleerde met het aantal verkopen van het boek de dagen erop. Hetzelfde kan mogelijk gedaan worden voor uitkomsten van referenda, verkiezingen, of een nieuwe top-40 hit.
Een andere interessante ontwikkeling waar we vanuit ilse media in samenwerking met de UvA onderzoek naar doen is in hoeverre emotioneel sentiment binnen de blogosphere van invloed is op aankoopgedrag, ofwel: is er een relatie tussen positieve of negatieve feedback op een product/dienst en de afname ervan? Als een dergelijke relatie bestaat is het voor een marketeer natuurlijk erg interessant om middelen te krijgen om dat sentiment binnen de blogsphere te kunnen sturen.
Zoals te verwachten is blijkt (pdf) dat een positieve houding onder de bloggers ten opzichte van films een goede indicatie is voor het commerciële succes van de productie; positief sentiment binnen de blogosphere bevordert de verkoop. Althans, zo lijkt dat nu op te gaan voor films, maar mogelijk dus ook voor meer aanbod.
Door nu theoretische modellen over de stroom van informatie binnen netwerken (pdf) los te laten op emoties kunnen we voorspellen hoe sentimentele houdingen tov producten zich verspreiden door de community. Dankzij dergelijk sociale netwerk analyse hopen we bloggers te ontdekken die niet direct autoriteit zijn op een bepaald onderwerpsgebied (die ontdekken we dankzij andere methoden), maar binnen hun (sub)community mogelijk een emotionele autoriteit zijn op een diversiteit aan gebieden; trendsetters binnen hun lifestyle.
De mogelijkheid om dergelijke mensen en marketeers met elkaar in contact te brengen komt zo weer een stapje dichterbij voor uitgevers van media2.0 platformen. Er is waarde voor business gecreeerd.