Emailmarketing-leveranciers kiezen met de Forrester Wave Email Marketing Vendors 2012

6 maart 2012, 07:37

Begin dit jaar is het rapport “Forrester Wave Email Marketing Vendors 2012” uitgebracht. Het rapport is bedoeld om verschillende leveranciers te vergelijken om bedrijven te helpen met het kiezen van de juiste leverancier. Maar maakt het die belofte ook waar?

De juiste emailmarketing-leverancier

Het kiezen van de juiste E-mail Service Provider (ESP) maakt het verschil tussen succes en frustratie. Sommige bedrijven willen alleen een email tool, anderen willen ook full-service van hun leverancier. Samen met de juiste ESP bereik je meer met e-mailmarketing.

Voor een marketeer die hooguit twee of drie keer in zijn carrière zo’n selectie zal doen, is het lastig om overzicht te krijgen van de verschillende opties. En al helemaal van de sterke en zwakke punten van ESPs. Die verschillen namelijk nog wel eens van wat ze zelf zeggen. Ik heb zo’n selectieproces te vaak fout zien gaan (of te veel zien kosten) om te zeggen dat iedereen de selectie van een emailmarketing leverancier helemaal zelf zou moeten (willen) doen .

Forrester Wave Email Marketing Vendors

Het rapport van Forrester zou enige hulp moeten bieden bij email-leverancierselectie. Historisch gezien komt de Wave Email Marketing Vendors bij Jupiter Research vandaan, die vroeger de “Email Marketing Buyer’s Guide” uitgaven. Jupiter is in 2008 overgenomen door Forrester.

Hoe het rapport is gemaakt

Eind 2011 heeft Forrester een aantal producten beoordeeld, 18 email marketeers geïnterviewd en een online survey gedaan onder 74 emailmarketeers om feedback te verzamelen over leveranciers. In het rapport zijn Epsilon, ExactTarget, Experian CheetahMail, Responsys, StrongMail en Yesmail Interactive opgenomen. Alle marketeers in het onderzoek zijn aangedragen door en klanten van de geëvalueerde leveranciers, waarvan alleen Experian een vestiging in Nederland heeft.

Van 15 naar 6 leveranciers

Hier zie je ook direct de beperking: in het rapport van 2009 waren nog 15 leveranciers opgenomen, nu slechts 6! De geselecteerde bedrijven hebben een grote aanwezigheid op de enterprise-level e-mailmarketing markt. Als u de namen van de leveranciers niet allemaal herkent, dan is dat niet zo vreemd. De leveranciers zouden geselecteerd zijn omdat ze goed zouden aansluiten op de klantenkring van Forrester, nl. Amerikaanse Fortune 1.000 bedrijven.

Het eerste deel van het Forrester-rapport laat onder andere zien wat de grootste uitdagingen zijn voor e-mail marketeers in de komende twee jaar. Let wel op, de enquête is onder de 74 e-mail marketeers afgenomen, allemaal klanten van de 6 leveranciers in het rapport.

Belangrijkste in het selecteren van een email-leverancier

Toch biedt het eerste deel van de Forrester Wave Email Marketing Vendors wel wat waarde voor de Nederlandse emailmarketeer. De ondervraagde marketeers geven aan wat zij het belangrijkste vinden aan een leverancier. Goed accountmanagement staat bovenaan de lijst, als tweede de integratie met andere systemen en als derde de automatisering van de Next Best Action. 1 is meest belangrijk, 8 minst belangrijk.

vendor offering email marketing

Let wel op bij het lezen van deze tabel, want niet alle functies zijn relevant voor iedere marketeer. Als u slechts in 1 land werkt, is internationale support bijvoorbeeld niet nodig. Maar in de ranking is geen “niet toepasselijk” optie. Dus als dit wél van belang is voor uw organisatie, anderen zoals u hebben dit hoger op hun lijstje dan in de tabel wordt weergegeven. Het is een gemiddelde, maar er is geen gemiddelde marketeer.

Ik keek echt uit naar het Forrester rapport. In de 2009 editie zaten veel meer leveranciers die ook in UK en Amerika actief zijn, waar ik ook leveranciers selecties doe. Na een pauze van ruim twee jaar had ik verwacht dat ze het format hadden aangepast en verfijnd. Een flinke teleurstelling want de meeste informatie is een chromen laagje op oud ijzer. Het ziet er mooi uit, maar als je iets dieper kijkt is het slechts weinig waard.

Het gehele rapport in pdf-vorm is hier te downloaden.

Credits afbeelding: jasonr611.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!