Je bekijkt een artikel van Copernica
partner

email-marketing voor producten met een lange aankoopcyclus – Whitepaper #ADV

2 december 2015, 13:30

Een verlaten winkelwagencampagne, het stimuleren van een herhalingsaankoop of een persoonlijke aanbieding op een bepaald product. Het zijn voorbeelden van email marketing campagnes die zeer goed werken voor producten snel over de toonbank gaan, ofwel Fast Moving Consumer Goods. Deze campagnes zijn niet inzetbaar voor duurdere producten, zogenaamde Big-Ticket items. Want tsja, om nu een verlaten winkelwagencampagne te versturen naar iemand die de aankoop van een huis niet heeft afgerond…

Focus op ontmoeting in plaats van direct op een sale

Voordat iemand een dure aankoop doet zal deze zich eerst goed willen voorlichten of misschien het product willen ervaren. Hoe rijdt de auto of in wat voor type buurt is het droomhuis gevestigd? Voor alle Big-Ticket items geldt dus dat er ergens in het verkoopproces een ontmoeting zal plaatsvinden. Die ontmoeting is dus cruciaal in het verkoopproces en waar dus in de eerste instantie op gestuurd moet worden; een micro-conversie als het ware.

De e-mailmarketing voor producten hebben dan ook altijd een opvolgtraject dat start wanneer iemand een e-mailadres heeft achtergelaten. Al druppelend, vandaar dripmail marketing genoemd, ontvangt de relatie steeds meer informatie. De ontvanger wordt gevoed en getriggerd om zeer kleine keuzes te maken. Het downloaden van een brochure of aanmelden voor een open dag bijvoorbeeld.

In het whitepaper ‘Bigticket items’ van Copernica-partner Ophirah wordt uitgelegd hoe zo’n e-mailtraject er uit ziet.

Download het whitepaper hier

Copernica is marketing-software met functionaliteiten voor e-mailmarketing, websites, mobile en geautomatiseerde campagnes. Dagelijks maken meer dan 5.000 marketeers gebruik van deze diensten. De software integreert met vrijwel alle CMS-systemen, e-commerce platformen en CRM-software.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!