Eindelijk makkelijker producten aanbieden via Instagram

3 november 2016, 06:00

Het heeft een tijdje geduurd, maar het is eindelijk zover: Instagram maakt het eindelijk eenvoudiger om een product aan te bieden via Instagram. Binnenkort tag je namelijk een product in je foto. In deze tag wordt belangrijke informatie gegeven over het product en het bevat een link naar je webshop.

Instagram is van origine een platform voor mooie foto’s en plaatjes. Sinds Facebook het heeft overgenomen wordt pas gekeken naar hoe bedrijven het optimaal kunnen benutten. Denk bijvoorbeeld aan de komst van advertenties op Instagram en de bedrijfsprofielen. Maar het aanbieden van producten op Instagram is nog lastig.

Producten aanbieden met een omweg

Dat het zo lastig is, komt doordat links in de postbeschrijving niet klikbaar zijn. Er kan dus niet verwezen worden naar het product in je webshop. Er is een aantal manieren om toch te verwijzen naar je webshop.

Link in bio aanpassen

De enige plek waar een link te plaatsen is binnen Instagram, is in de biografie van je profiel. Een manier om toch naar het product in je post te linken, is deze plek te gebruiken. Na elke post pas je de link in de biografie aan en in de post verwijs je dan naar de ‘link in bio’. Schuurman Schoenen maakt hier bijvoorbeeld gebruik van.

Instashop

Een andere manier om jouw producten via Instagram aan de man te brengen, is het inrichten van een speciale landingspagina in jouw webshop. Op deze pagina worden alle producten getoond die op Instagram geplaatst zijn. De link naar deze ‘instashop’ wordt in de biografie gezet. Het voordeel is dat de link in de bio niet bij elke post hoeft te worden geüpdatet. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat manier gebruikt, is Suitsupply.

De Instagram Shop van SuitSupply

Speciale hashtag gebruiken

Bedrijven roepen een speciale hashtag in het leven om aan te tonen dat het product in de post te verkrijgen is in hun webshop. Het nadeel hiervan is dat er geen link naar het product te vinden is en je zelf in de webshop moet zoeken naar het product. Een voorbeeld van zo’n hashtag is #webshopping.

Voorbeeld van het gebruik van de hashtag #webshopping

Producten taggen in Instagrampost

Instagram realiseert zich dat het makkelijker moet worden om aankopen te doen via het platform. Daarom worden diverse opties toegevoegd aan je post om jouw product beter ‘vindbaar’ te maken:

  • Maximaal 5 producten in een foto taggen.
  • De prijs van product wordt getoond.
  • Doorklikken naar productdetails.
  • ‘Shop now’-link naar webshop in product details.
  • Mogelijkheid om het product op te slaan.

De volgende video geeft weer hoe het eruit komt te zien.

Wat me verbaast is dat Instagram bedrijven laat verwijzen naar buiten de app, terwijl Facebook bezig is om zoveel mogelijk ‘native’ te doen en aankopen via het eigen platform probeert te laten verlopen. De nieuwe functies zitten nog volop in de testfase, maar het ziet er tot nu toe waardevol uit.

Niet alleen e-commerce heeft er belang bij

Dat e-commercebedrijven belang hebben bij deze nieuwe functionaliteit is logisch. Maar ook andere bedrijven die graag naar hun website verwijzen kunnen ervan profiteren. Denk bijvoorbeeld aan bloggers die op deze manier verwijzen naar een bepaalde blog of dienstverleners die naar een informatiepagina verwijzen.

Persoonlijk snap ik niet waarom deze waardevolle update zolang op zich heeft laten wachten. Voor bedrijven is dit een verademing, maar ook voor Instagrammers zelf. Zij moeten nu veel stappen ondernemen om bij het product in de webshop uit te komen. Hoe meer stappen naar de aankoop, hoe meer er mis kan gaan. Misschien lukt het ze niet eens om het product te vinden. Een gemiste kans voor beide partijen dus.

Kortom: ik ben super enthousiast over deze nieuwe toepassing. Jij ook?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Gustavo Woltmann

    Bedankt voor de tips, hier ga ik onmiddellijk mee aan de slag!


    15 november 2016 om 15:09
    Tara

    Vanaf wanneer is deze functie beschikbaar op instagram, of is deze nog in de testfase?


    7 februari 2017 om 08:42
    alicekaal

    Hi Tara, de functie wordt momenteel getest in Amerika. Het is dus nog niet zeker wanneer deze functie naar Nederland zal komen. Ik hoop snel!


    7 februari 2017 om 11:20
    Caitlin

    Hi Alice, thanks voor de info! Ik zag de functie vandaag voor het eerst. Zelf kan ik het niet gebruiken en zie het ook nog nergens bij staan. Zou het zou zijn dat dit ook vanaf 10k is net als de “swipe up” functie?


    20 oktober 2017 om 11:08
    alicekaal

    Hey Caitlin,

    Sorry voor de late reactie!

    De ‘swipe up’ functie hebben wij bij Schuurman Schoenen heel even gehad, maar is daarna ook weer verdwenen. Het kan inderdaad te maken hebben met het bereik dat je dagelijks hebt.

    Ik zit echter nog steeds te wachten op de tag-functie, en ik denk heel Nederland. Hopelijk is de test in Amerika goed verlopen en wordt het snel uitgerold!


    23 oktober 2017 om 11:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief