Einde voor belspelletjes in zicht

15 december 2005, 12:37

De nieuwe code voor belspellen is een forse streep door de (jaar)rekening van de TV markt. Al jaren discussi?ren markt en overheid over een protocol en zelfregulering maar een dergelijke code wilde er maar niet komen. Minister en overheidspatriarch Piet Heijn Donner vond het welletjes en kondigde nu zelf namens het Ministerie van Justitie een code af die met ingang van volgend jaar van kracht wordt.

De Wet op kansspellen voorziet feitelijk nog niet in regulering in dit gedooggebied daar waar men in het geval van bijvoorbeeld de Staatsloterij en de Sporttotalisator werkt met strakke vergunningen. Er zal nu ook voor het belspelmetier een maximum aan trekkingen worden bepaald, evenals een maximaal prijzenbedrag alsmede uitdrukkelijke permissie van ouders voor het meespelen van minderjarigen. Ook komt er een loket voor klachten en een maximalisatie van de telefoonkosten.

SBS heeft aangekondigd zich niet aan de nieuwe code te houden en kan waarschijnlijk vervolging tegemoet zien. Endemol Nederland directeur Paul de Man verklaarde met een zuinig gezicht te verwachten (hopen?) dat er een overgangsperiode wordt afgesproken omdat er ook aan nieuwe formats gewerkt moet worden. Volgens de Man zou deze code veel te ver gaan.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Phileas

    Het werd hoog tijd dat ze zichzelf in de kaarten laten kijken, richtlijnen voor de presentatie met het hilarische “gegarandeerd kans op” zou trouwens ook niet misstaan.


    15 december 2005 om 12:52
    Stefan

    Nou, geef die meiden eindelijk ’n normaal programma! Behalve belspelletjes zijn er veel meer tv-producties die (mede-)gefinancierd worden door een SMS-actie waarbij je een prijs kan winnen. Die mogen straks ook maximaal 60 cent per SMS vragen (weg marge) en maximaal ’n ton per jaar prijzengeld aanbieden.

    @Phileas: Die gegarandeerde kans bestaat wel degelijk, iedereen maakt gegarandeerd 0,000001% kans om een prijs te winnen.


    15 december 2005 om 14:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!