Eenderde van de kinderen kijkt niet naar televisiereclames

3 februari 2003, 11:57

Een op de drie kinderen kijkt niet naar reclames op televisie. Dat blijkt uit onderzoek dat Carat Insight deed onder ruim 3.000 kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar.

Ongeveer 50% van de kinderen vindt tv-reclame soms leuk, 30% vindt commercials hinderlijk en niet leuk. 40% vindt dat er te veel reclame op televisie wordt uitgezonden. De helft van de kinderen zapt regelmatig weg tijdens reclames. Ook blijkt dat kinderen veel beter kunnen inschatten wanneer een programma voor reclame wordt onderbroken en hoe lang die break duurt. Van de jonge kinderen heeft ongeveer 20% een televisie op de eigen kamer. In de leeftijdscategorie 3 tot 7 jaar is dit 8% en bij 8 tot en met 12-jarigen 33%.Volgens Patti Valkenburg, verbonden aan de vakgroep Kind en Media van de Universiteit van Amsterdam, bevordert herhaling van de commercials zowel de merkherkenning als de merkherinnering van kinderen. Zij acht het echter onwaarschijnlijk dat herhaling de houding ten opzichte van een merk en de merkvoorkeur bevordert.

Bron: Marketing Tribune nr. 2, p. 17, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!