Een nieuw platform, oude regels

11 januari 2005, 08:54

Ik weet niet waar ik blijer van wordt? Dat mijn pocketrss nu eindelijk echt werkt, dat ik na ruim een uur klooien eindelijk mijn mobiele rss feeds heb opgezet of dat ik een GPRS abbonement heb gevonden waar ik “slechts” 40 euro voor 50mb betaal.

Zoals je waarschijnlijk wel ziet zijn het allemaal vreugde volle items met een vleugje pijn. Dat is wat mij betreft pretty much de status van het hele mobiele Internet momenteel. Als je zoals Howard Rheingold het zo mooi noemt “in de toekomst leeft” en je maakt veel gebruik van mobiele mail, mobiel internet, mobiel-rss en andere mobiele applicaties. Dan merk je al snel genoeg dat we wat mobiel betreft echt nog in het (pre) 28k8 modem tijdperk leven. Op 28k8 was Internet al een blessing maar niet voor iedereen weggelegd.

Als je niet bereid bent om te zweten, betalen en nadenken dan is het mobiele Internet (nog) niet voor jouw. Maar kijkend naar deze tijd mag het duidelijk zijn dat het barst van de mogelijkheden.

De vooruitgang van een programma als pocketRSS is daar een mooi voorbeeld van. Hun oude programma was te vergelijken met een ingewikkelde BBS achtige omgeving, het nieuwe programma is bijna gebruikers vriendelijk te noemen (en ondersteund zelfs podcasting).

Ik zeg bijna omdat het toevoegen van rss feeds nog steed veel werk met zich mee brengt en veel van de resultaten welke ik opvraag veelste zwaar, slecht leesbaar of geframed zijn.

Wat mij betreft kunnen we qua mobiele sites terug naar een aantal oude regeltjes zoals:

– cross browser compatibaliteit (er is geen standaard browser dus gebruik standaard code)

– pagina size onder 18kb (mobiel internet is vergelijkbaar met, of duurder dan, dialup een tijdje terug. Helaas is het vaak ook nog erg traag)

– geen frames (de schermen zijn gewoon te klein)

– en wees voorbereid op kleine resoluties (de standaard mobiele resolutie ligt rond de 128×176(!) Een stuk kleiner dan 640×480)

Technisch gezien is het aanpassen van deze punten geen serieuze issue, het heeft vooral een andere manier van denken nodig. De doelgroep op mobiele devices wil minder typen, heeft minder tijd en wil graag direct tot de kern komen.

Ik zeg dit niet alleen omdat ik graag gemakkelijker mobiel wil surfen maar ook omdat het vangen van het vroege publiek zeker de moeite waard zal zijn. De huidige mobiele devices zijn veel meer dan alleen wap enabled, het “gewone” web kan gesurft worden.

Google’s http://www.google.com/palm is een van mijn favoriete mobiele sites.

Dit verhaal is geschreven en gepost vanaf mijn mobieltje.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arnout Veenman

    Misschien enigzins offtopic, maar bij Telfort betaal je al sinds jaar en dag maar 1,50 euro per MB voor GPRS gewoon standaard bij elk abbonement zonder dat je daarvoor een speciale bundel hoeft aan te schaffen. Goedkoop lezen van RSS feeds kan dus ook af en toe, tenminste als je Telfort als provider hebt.


    11 januari 2005 om 09:33
    dhettema

    helaas in zweden geen telfort


    11 januari 2005 om 11:25
    dhettema

    Dat was een wat korte reactie, was mobiel 🙂

    Ik vind dat 1,50 euro per MB toch nog een behoorlijke prijs is. De bundel heb ik aangeschaft omdat ik merkte dat ik gemakkelijk over de 50mb ga. Ik ben benieuwd in hoeverre de prijs een showstopper is voor gebruikers. Ik denk dat het voornamelijk de moeilijkheidsgraad, onbekendheid en lage added value is wat gebruikers tegen houdt.


    11 januari 2005 om 13:44
    Annedien Hoen

    ‘De doelgroep op mobiele devices wil minder typen, heeft minder tijd en wil graag direct tot de kern komen.”

    Interessante definitie;

    wat ik boeiend vind is om te kijken wat dit dan voor implicaties heeft voor die markt- op device niveau maar ook op niveau van de sites zelf. Usability, functionaliteiten, moeten mensen nog meer geleid worden, moet er nog meer vantevoren nagedacht worden over wat je ontsluit, moet er meer geprestructureerd worden dus minder getypt?

    Enz. 🙂


    11 januari 2005 om 17:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!