Een haarscherpe kopie

Een haarscherpe kopie

Het kopieermeisje uit de Double A commercialGrote kans dat Jack Spijkerman vanavond in Kopspijkers terugkomt op de Gouden Knuppel die hij vorige week toekende aan PPGH/JWT.

Het reclamebureau kreeg hem vanwege een tv-commercial (4,5 Mb) voor Double A kopieerpapier. Het filmpje over een jongen die zich rot schrikt van een meisje in hurkzit op een kopieerapparaat is een kopie van een
reclamespotje (2,0 Mb) van koekjesmaker Lu (gemaakt door BETC Euro RSCG).

“Kopspijkers had zijn research beter moeten doen”, zegt de verantwoordelijke man achter het filmpje, Karl Hormann. Hij is general manager van het Europese marketingkantoor van Advance Agro Paper, de Thaise papierfabrikant achter het merk Double A.

“PPGH heeft deze commercial niet gemaakt. Hij komt uit Thailand.” PPGH was betrokken bij de Nederlandse vertaling ervan. Omdat Hormann haast had en dit filmpje zijn doelgroep, Nederlandse vrouwen van 20 tot 35, het meest aansprak, zette hij uitzending door. Tegen het advies van PPGH in om ervan af te zien vertelt hij: “Ik weet dat plagiaatkwesties in de reclamewereld gevoelig liggen, maar voor ons als merkbouwer heeft deze commercial maximale effectiviteit.”

Het Kopspijkers-item is voor PPGH/JWT een ramp - het reclamebureau stuurde maandag meteen een uitlegbrief naar zijn klanten, waaronder ABN Amro, BMW en Grolsch - maar Hormann vindt de gratis tv-aandacht “helemaal niet vervelend”. Vanaf 5 november gaat zijn campagne door met een radiospotje (wel van PPGH) en abri’s, met daarop het kopieermeisje met zinnelijk geopende lippen. En Adam Curry belde al om haar in zijn ochtendshow op de radio te krijgen.

Bron:
Volkskrant, zaterdag 1 november 2003

Update 03/11: Jack Spijkerman is in de uitzending van Kopspijkers niet teruggekomen op de gouden knuppel van vorige week!

Update 15/11: Zie mediafact fotolog voor een foto van de betreffende abri.


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.