Een Internationale Marketingdag, wie zit daarop te wachten?

Onlangs besloot de European Marketing Confederation 27 mei uit te roepen tot International Day of Marketing. Het gesneer en gegnoef viel mee, omdat niemand het nieuws oppikte.

18 mei 2023, 07:00 3745 x gelezen

Kotler leeft nog, dus een sterfdag – doorgaans de dag die je viert bij heiligen – is niet bekend. Maar op zich is het al opmerkelijk dat de verjaardag van een Amerikaans marketingdenker zo gevierd wordt in Europa. Want de European Marketing Confederation (EMC) heeft unaniem besloten om 27 mei uit te roepen tot Internationale Dag van de Marketing.

Jaja, tis Hemelvaartdag, mooie voor een stukje reflectie in de kantlijn van het marketingvak.

De dag heeft tot doel het belang van marketing in het bedrijfsleven en de samenleving onder de aandacht te brengen en de trots op het marketingvak te bevorderen. De dag van de marketing, is een dag waarbij ‘alle leden van de marketing community over de hele wereld’ worden verwelkomd. NIMA – zelf actief lid van die EMC trouwens – ondersteunt het  initiatief.

Toegegeven, Het nieuws wérd opgepikt door de Spaanse NIMA en in het Iberisch ‘klinkt’ het gelijk fascinerend: Desde AMKT, junto con todos los miembros de la EMC, invitamos a la comunidad internacional de marketing a participar activamente en el International Day of Marketing, la gran fiesta conmemorativa del sector. Desde sus comienzos, el área del marketing ha atravesado una evolución fascinante, repleta de retos y cambios. En este sentido, los profesionales dedicados al sector hemos colaborado en la creación de grandes y pequeñas empresas y compañías con un largo bagaje histórico.

Bij NIMA volgde uiteraard ook een toelichting en er is ook best iets voor te zeggen om zo’n marketingdag in het leven te roepen.

De context van digitale transformatie

“De evolutie van marketing over de hele wereld is een indrukwekkende reis geweest, met veel veranderingen. Marketeers hebben veel nieuwe organisaties helpen ontstaan ​​en veranderingen mogelijk gemaakt in oude bedrijven met een eeuwenlange geschiedenis. Ze hebben de maatschappelijke houding veranderd en mensen geholpen om te communiceren en compromissen te sluiten. Vandaag, in de context van digitale transformatie, kunnen we onze omgeving meer dan ooit verkennen, de behoeften van consumenten en klanten in realtime analyseren en relaties opbouwen, het belang van marketingmensen staat voorop. Laten we dit erkennen en waarderen terwijl we marketing vieren op 27 mei”, zegt Ralf Strauss, bestuursvoorzitter van EMC.

Strauss denkt zelf bij marketing niet aan de verkoop van potten pindakaas, zoveel is wel duidelijk met dat realtime analyseren en relaties opbouwen.

Volgens Ralf Strauss werd 27 mei gekozen als de dag om marketing te vieren, omdat het op deze dag in Chicago in 1931 was dat Philip Kotler werd geboren – de Amerikaanse professor, een gerenommeerd marketingbeoefenaar en theoreticus die meer dan tachtig boeken heeft geschreven en heeft een enorme impact gehad op de ontwikkeling van marketing wereldwijd.

Prijs voor verdienste in marketing

“Het bestuur van de European Marketing Confederation heeft ook besloten om elk jaar op deze dag een persoon met buitengewone verdiensten op het gebied van marketing te erkennen. Dit jaar was de eerste ontvanger van de onderscheiding Ph. Kotler”, zegt Alvydė Palaimaitė, directeur van het Letse NIMA, dat – geen grap – LiMA heet. De prijsuitreiking vindt plaats op 25 mei. De prijs zal worden uitgereikt tijdens de LiMA CMO Summit in Vilnius op 25 mei, tijdens de conferentie van marketingleiders van de Lithuanian Marketing Association.

Nu kúnnen we wel redenen bedenken waarom iets als een internationale marketingdag géén goed idee is (sommige mensen krijgen al vlekken in hun nek bij het horen van het woord marketing, het vak is niet eenduidig gedefinieerd, dus waar praten we over, marketing is een verzamelwetenschap, marketeers hebben een hoop stukgemaakt en dit klinkt naar zelfpromotie etc etc), maar anderzijds is er natuurlijk weer wel iets te zeggen over het begrip van marketing for good, of de principes van marketing ter zelfbescherming van consumenten.

Reclamemakers hebben een exorbitant en extravagant internationaal uithangbord vol cocktails, seks en poolparty’s in Cannes, waar Kotler zelf trouwens meermalen acte de presence gaf. De marketinggemeenschap – die daar tenslotte de rekening betaalt – heeft vooralsnog een dag vol marketingmanagers in Letland.

Hoe zou die Internationale Marketingdag eruit moeten zien? Wat wordt er gedacht en herdacht en bedacht op zo’n dag? Any thoughts?

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!