Hoe kom je aan een baan in de online marketing en communicatie?

Tips voor studenten en werkzoekenden

Hoe kom je aan een baan in de online marketing en communicatie?

De jeugdwerkloosheid is volgens FNV jong bijna 25%. Volgens het CBS 12%, maar het FNV overdrijft graag en neemt de doorstudeerders die anders waren gaan werken mee in haar schatting. Als partner van Marketingfacts Jobs zie ik de markt sterk aantrekken, maar op verschillende groepen op b.v. LinkedIn komt vraag op vraag hoe je toch aan een marketing communicatiebaan moet komen. Want ze solliciteren zich suf en krijgen geen kans. Een grote discrepantie dus tussen vraag en aanbod. Hierbij vallen een aantal zaken op. 

Ervaring

Een groot probleem is het gebrek aan ervaring bij de starters. Logisch, het zijn starters, maar je hebt starters en... starters zonder enige ervaring. Ervaring kan je ook opdoen zonder geld te verdienen, door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Er zijn 101 goede doelen die dolgraag een communicatiemedewerker willen hebben voor een paar uur per week zonder die te betalen. Dan doe je tenminste iets in je vakgebied en leer je nog wat ook. 

Eigenlijk behoor je in mijn optiek de ervaring al op te doen tijdens je studie. Het is dan ook niet geheel verbazingwekkend dat bijna alle vragen op dit gebied van academisch geschoolden komen. HBO'ers, die normaliter twee keer stage lopen, zie ik eigenlijk zelden berichten van op LinkedIn dat ze geen werk kunnen vinden. Marketeers en communicatiemensen moeten toch vooral praktisch ingesteld zijn en het lijkt erop dat een HBO opleiding dus een pre is voor veel organisaties, maar misschien heb ik hier wel (als HBO'er) een vooroordeel. 

Online kennis

Een ander groot probleem is het gebrek aan online ervaring. Op school leer je er verdomd weinig over, zowel op het HBO als de universiteit. Enkele scholen uitgezonderd, waar ze een goed netwerk van part-time docenten hebben die ook in de online industrie actief zijn of veel gastdocenten laten invliegen, doen weinig tot niets aan online marketing in de opleiding. En wat ze doen is meestal van twijfelachtige kwaliteit. 

Verwachten dat je werkgever je meteen op gaat leiden tot online expert is volgens mij niet van deze tijd. Alle kennis is online te vinden, hier op Marketingfacts en vele andere blogs. Dus begin je in te lezen, laat zien dat je er echt interesse in hebt. 

Een mooie basis die je kan leggen is b.v. ook SEO/SEA expert. De SEO bureaus hebben over het algemeen erg veel vacatures en zoeken doorgaans mensen. Die moeten wel enige ervaring hebben, maar ze steken vaak veel in (basis)kennis. Hoewel het voor velen niet de droombaan is, is het wel een ervaring waar je verder op kan bouwen in de online marketing wereld. 

Dus...

Dus als je op zoek bent naar een baan in de communicatie of marketing (ik laat hier opzettelijk het voorvoegsel online of digiaal weg, dat is namelijk synoniem wat mij betreft)

  • Doe ervaring op tijdens je studie
  • Ben je al klaar: doe ervaring op via vrijwilligerswerk
  • Klaar met studie is niet klaar met leren: lees, leer en verdiep je in online marketing materie
  • Zoek naar de functies waar nu het meeste vraag naar is (SEO/SEA expert volgens mij) en bouw zo een goede basis voor verdere groei

Verder ben ik erg benieuwd of wij hier vanuit Marketingfacs nog een rol in kunnen spelen. Wij staan uiteraard open voor alle suggesties om de discrepantie te verkleinen. 

Afbeelding: Facebook Groep Broadbean


Delen

0
2


Er zijn 51 reacties op dit artikel

  • Het is inderdaad zo dat er een fikse kloof is tussen het hoger onderwijs en de aansluiting op de beroepspraktijk. Om een baan te vinden die écht in deze online tijd past, geeft Bas een goede suggestie: ervaring opdoen in het wild. Ik hoop dan wel dat dat in een relatief veilige omgeving kan... Want kennis opdoen en lezen is één, het je eigen maken en in de praktijk brengen (ook strategievorming) is iets heel anders. Het is een boeiende tijd.
    Tegelijkertijd is een vreemde situatie ontstaan waarin bedrijven stagiaires inschakelen om 'hun social media en/of online strategie te doen' omdat 'ze zo handig met internet zijn'. Het probleem echter is dat de studenten of fris afgestudeerde junior professionals nog niet voldoende ervaring hebben opgedaan als adviseur en ook niet per sé door ervaring ontwikkelde voelsprieten voor bedrijfsprocessen en-politiek hebben. Dat betekent dat z'n jonge pro niet per definitie een uitstekende strategie kan ontwikkelen die past bij de opdrachtgever / stagebedrijf / werkgever. Dit merk ik ook als ik als gastdocent word ingeschakeld op hogescholen/universiteiten. Online handigheid geeft nog niet dé voedingsbodem voor het ontwikkelen van strategie die bij de aard van het bedrijf past. Ik zie gelukkig ook mooie initiatieven op hogescholen, bijvoorbeeld Frank Meeuwsen (docent op HU), hij begeleidt studenten op online gebied. Mooie brug, want ervaring van professional met eigen praktijk. En ook Indira Reynaert en Anne Helmond zijn erg goed bezig in het hoger onderwijs (en hun businesses).
    Precies om de digitale kloof tussen communicatieopleidingen en de actuele beroepspraktijk te overbruggen ben ik met e-learning in combinatie met bijeenkomsten gaan werken in mijn leergang @onlinecomm. Dan kunnen professionals met een aantal jaren ervaring (degenen die HBO/WO opleiding al paar jaar achter de rug hebben en al ervaring hebben opgedaan in het 'reguliere' communicatievak) hun kennis opwaarderen en in veilige situatie ervaring opdoen, zonder dat een stagebegeleider of werkgever als een havik over de schouder meekijkt. Zij hebben wél al voelsprieten voor communicatie, strategie en bedrijfsprocessen, maar online bleef nog achter.
    Ik hoop dat bedrijven die investeren in professionals zich hier ook bewust van zijn. Want iedere jonge pro heeft recht op een prachtige kans. Misschien is het ook nog een idee om als jonge professionals met baanwens superkorte (betaalde) stages te doen; bijvoorbeeld op projectbasis voor een specifiek online project. Ik overweeg daar in het najaar mee te experimenteren. Gun ze graag een kans. En als ik er zelf geen ruimte voor heb, dan verwijs ik ze wel door. Extra tip voor jonge werkzoekende online pro's: converseer actief in gesprekken die over je vakgebied gaan. Stroop LinkedIn af (niet zozeer of vooral op functieprofielen of vacatures, maar) op inhoudelijke gesprekken in Q&A. Laat zien wat je weet, scherp je geest, deel je gedachten. Onderscheid je van de rest. En schrijf een écht goede professional headline op LinkedIn. Zoals de onvolprezen Jeanet Bathoorn ons allen geleerd heeft. :-)

    Sorry voor de scriptie..volgende keer probeer ik korter en bondiger te zijn, okee? Groetjes!

    geplaatst op
  • Het klinkt heel mooi, maar er zijn teveel afgestudeerden en te weinig vacatures.
    Ik heb een hbo- én een wo-opleiding gedaan, en heb dus praktische en wetenschappelijke kennis. Daarnaast heb ik 2 keer stage gelopen, doe ik al 6 jaar vrijwilligerswerk in het vakgebied en werk ik al sinds 2010 als freelanche communicatieadviseur. Vanwege persoonlijke interesse ook ervaring met webistes en social media.
    Het lijkt me ervaring genoeg? Toch blijft het de standaard reactie op alle sollicitatiebrieven die ik stuur: niet genoeg ervaring en teveel sollicitanten.
    De arbeidsmarkt zit gewoon niet mee. Een afgestudeerde communicatieadviseur/communicatiewetenschapper, kan niet anders doen dan blijven proberen (en heel veel hoop houden), en ondertussen voor zichzelf te beginnen. Het opbouwen van privezaken (zoals het kopen van een huis etc) moet daarom opgeschoven worden naar de lange termijn, omdat je als beginnende freelancer geen vaste (en vaak niet genoeg) inkomsten hebt. Daarnaast heb ik nog een bijbaantje om maandelijks rond te zien komen. En dat terwijl ik een hbo- en een wo-master diploma op zak heb, en met mij nog vele anderen.
    Tevens staan starters zoals ik niet als werkloos geregristreerd, omdat ik zelfstandige ben en een bijbaantje heb. Desondanks voel ik me wel werkloos, omdat ik al maanden op zoek ben naar een baan in de communicatie, hetgeen waarvoor ik 6,5 jaar heb gestudeerd.

    Het is nu eenmaal een lastige tijd. De banen liggen niet voor het oprapen. Het enige wat je als starter kunt doen is inderdaad bezig blijven in je vakgebied, en vooral: hoop blijven houden. Onze tijd komt nog wel!

    geplaatst op
  • Hai Nathalie,

    Ook dat is helemaal waar: het is geen eenvoudige tijd om een functie in dienstverband te vinden. Vaak is het dan wel weer zo dat als je ergens o projectbasis zit, de kans dat je wordt aangenomen als de samenwerking bevalt, wel groter is.
    Dat je ook als zelfstandige projecten doet, vind ik wijs. Overigens is het kopen van een huis ook voor veel mensen in loondienst een probleem; ook dat is marktgerelateerd, niet alleen voor zzp'ers of net afgestudeerden. Als je drie jaar zelfstandig werkt en je hebt voldoende projecten gehad in die tijd en een vrij stabiel inkomen voor jezelf gegenereerd, kun je een hypotheek krijgen, mocht je dat willen. het is een hardnekkig misverstand dat dat niet zou kunnen als zelfstandige.
    Ik hoor en begrijp je frustratie. Het is momenteel een opeenstapeling van 1.) een nagenoeg verzadigde markt (niet te verwarren met behoefte, want DIE is er ZEKER, de middelen alleen maar mondjesmaat); 2.) de strijd om de schaarse banen met mensen die bijvoorbeeld meer ervaring in een specifieke branche hebben (niet alleen online communicatie of online marketing, maar ook in een bedrijfstak); 3.) de match op sociaal gebied ('pas je in de afdeling'); 4.) domme pech. Ongetwijfeld nog wel meer redenen, die horen we ongetwijfeld nog. ;-) Je hebt inderdaad ruime werkervaring. Ik ben jou uiteraard niet, maar als ik jou zou zijn, zou ik zelf actief blijven in zelfstandige projecten en kansen creëren waar mogelijk. Tip: soms kun je door ergens een online probleem te signaleren, ongevraagd advies geven (ja, dat is eng en lukt niet altijd, maar daar kan wel een mooi project of een baan uit komen). Nog een tip: ik begrijp heel goed dat je van de situatie baalt en dit uit op deze pagina. Begrijpelijk en je goed recht!. Maar misschien kun je in je reactie op een blogpost als op deze pagina ook gebruik maken van de mogelijkheid om specifiek omschrijven wat je wél precies wilt: wát voor sport baan of project precies, wat voor branche precies, en in welk opzicht onderscheid je je van andere professionals? I'd love to read your elevator pitch.

    Groetjes, Jojanneke

    geplaatst op
  • Het is helemaal waar dat afgestudeerde zonder ervaring nergens aan de bak komen. Achteraf gezien zie ik nu dat het kiezen van een goede stage met doorgroeimogelijkheden erg belangrijk is (nooit bij stil gestaan zelf).

    Wat ik veel in mijn omgeving zie is te weinig ervaring en te veel kandidaten (letterlijk 100-en). Vanuit een bedrijf gezien zou ik ook denken: Waarom niet de beste nemen met de meeste ervaring e.d?

    Parttime werk en eigen interesses hebben voor mij in het verleden wel verschil gemaakt. Bloggen en het bijhouden van kennis zorgt voor het verschil in een sollicitatiegesprek en als je weet hoe een Analytics dashboard eruit ziet dan heb je ook al een streep voor. Toch zie ik bij veel vacatures voor online marketeer SEO en SEA ervaring, iets wat ik niet (veel) heb. Het is ook iets wat ik niet zo (100%) combineren met een functie als online marketeer (ik zie dat als een 'kunst' apart).

    geplaatst op
  • Maar als je jezelf niet kan marketen, waarom dan wel andermans product?

    geplaatst op
  • Grappig hoe in de loop der jaren de mentaliteit op sommige gebieden totaal verandert is. Vroeger (voor mijn tijd ook) was het niet meer dan normaal dat je eerst flink spaarde voor je een huis kon kopen. In de tijd van mijn ouders was je maximale hypotheek 90% van de aankoopwaarde. Een huis voor je 35e was voor bijna niemand weggelegd. Nu 'zetten we de plannen op de lange baan', terwijl de huizenprijzen zakken (persoonlijk als ik geen huis zou hebben zou ik er ook niet een willen kopen nu, maar goed).

    Niet om je persoonlijk aan te vallen Nathalie, het is gewoon een grappige constatering hoe de tijd verandert en de oude tijden misschien niet zo heel slecht waren (had ons een crisis of wat gescheeld).

    Verder is het zeker niet makkelijk, dat zal ik nooit zeggen. Wel zie ik dat sommige mensen weinig last lijken te hebben van de crisis en anderen juist veel meer. Ik hoor van onze klanten bij Marketingfacts jobs dat veel functies lastig te vervullen zijn en dat de kwaliteit van de sollicitanten sterk te wensen over laat (niet de kwantiteit). Hoe dat zit vind ik lastig te beoordelen, want ik weet niet hoe men kwaliteit inschat. Wel hoor ik ook partijen in de online wereld klagen over het niveau van de stagiaires. Dat terwijl zoals Jojanneke aangeeft er ook genoeg hele vette stageplekken zijn waarvan 'wij' denken (zie ook de eerdere stukken van JW Alphenaar op dit blog hierover) dat ze echt veel te hoog gegrepen zijn. Die stages zijn volgens mij ideaal om door te groeien.

    Ook ben ik oprecht op zoek hoe we hier een brug kunnen bouwen tussen deze problemen, vanuit Marketingfacts staan wij voor alle suggesties open.

    geplaatst op
  • Hai Bas,

    Het niveau van veel stages IS ook te hoog gegrepen voor veel starters. Wel mooi om in door te groeien, dat wel. Maar dan WEL met een echt goede begeleiding, en dat ontbreekt nog wel eens (eh, vaak). Ik heb er een tijd geleden een blogpost over geschreven. Over het recht van een stagiair om Het Ook Even Niet Te Weten en het belang van goede begeleiding. En ook over de neiging van veel bedrijven hun hele online 'hebben en houwen' uit te besteden aan de 'handige stagiair. Je hebt als stagiair het recht om fouten te maken. Daar groei je van. Maar als je als bedrijf ervoor kiest om je corporate imago volledig uit te besteden aan en stagiair, dan zou je je als manager wellicht toch even (#heul hard) achter de oren mogen krabben. Want wie wil je nu dat er aan het roer staat? Wat mij betreft: niet de stagiair. Zie: http://bit.ly/socialmediamoetjebegeleiden

    geplaatst op
  • Goed punt Sami

    geplaatst op
  • Er is volgens mij sprake van een structurele mis-match tussen vraag en aanbod op allerlei verschillende onderdelen.

    Afgestudeerden solliciteren op functies die ze niet aankunnen, bedrijven, zeker de traditionele, zijn collectief de weg kwijt en bieden functies aan waar geen toekomst meer in zit of stoppen mensen direct in vakjes.

    Ik spreek heel veel jonge mensen bij ons in het bedrijf en de kennis die ze krijgen op school is gewoon voor ons volstrekt onvoldoende. Ik zie stagiaires of project studenten worstelen met wat 'het schooltje wil', waarbij docenten geen flauw idee hebben wat er in ons soort bedrijven gebeurt en dus de waarde van scripties slecht of veel te laag inschatten (ja, ik weet het, goede uitzonderingen daargelaten).

    Net afgestudeerden overschatten zichzelf veelal, denken dat we op zitten te wachten en hebben op een aantal terreinen onvoldoende kennis. Maar ze verwachten wel een salaris pakket wat veelal aan de hoge kant is. Het is wel crisis.

    Zoals Martijn Aslander altijd zegt: we leiden mensen op voor beroepen die over 5 jaar niet meer bestaan. Sterker nog, die beroepen, zoals marketing-, sales-, pr-, reserveringsmanager bestaan bij ons vandaag al niet meer omdat die activiteiten door de community worden gedaan.

    Daar zit direct ons volgende dilemma: wij zoeken weer mensen voor functies waarvan we zelf nog niet helemaal weten (en dat is ook afhankelijk hoe mensen dat zelf invullen) wat ze gaan inhouden en we hebben er geen naam voor- anders dan roepen 'het is een combi tussen community management, editor-in-chief, visieontwikkelaar met een ondernemende inslag, dat je vanuit de eigen voorkeur mag invullen tijdens 3, 4 of 5 dagen per week', dus hoe krijgen we dan de juiste sollicitanten?

    Dit zijn zowat mijn overdenkingen...

    Feit blijft dat arbeid heel schaars wordt de komende 8 jaar, dus ook daar zit de mismatch: als je nu werkt zoekt heb je niets aan het feit dat je over 5 jaar onmisbaar wordt...

    geplaatst op
  • De kloof tussen onderwijs en de praktijk is inderdaad gigantisch. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je als student/afgestudeerde de wil hebt, je alles kunt bereiken wat je wilt. Zo ben ik ook de online marketing wereld ingerold, zonder dat de opleiding ook maar enige aansluiting had op online gebied.

    geplaatst op
  • Ik heb een vacature voor een stage uitgezet, waarbij stagiairs voor 400 euro per maand 4 dagen hoeven te werken.
    Resultaat na 1 week: 1 reactie. Dat valt toch wel tegen, zeker gezien de voorwaarden.

    Zie http://www.stageplaza.nl/stage-27961/Online-Marketeer-gezocht-bij-jonge-internet-start-up--TIP-.asp

    geplaatst op
  • @Bram: je kan hem nu via comment spam proberen hier te pluggen, je had hem natuurlijk ook GRATIS op Marketingfacts Jobs kunnen zetten :) (stages zijn gratis op M! Jobs mits er stage: voor de functietitel gezet wordt).

    geplaatst op
  • Uistekende bijdrage van Ronald. Grotendeels mee eens. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat stagiaires ongeloflijk goed en intensief begeleid worden. Wel zie ik ook (weer eens met Ronald), dat veel stagiaires en vers afgestudeerden zichzelf veel hoger achten dan ze op dat moment nog zijn. Dat is enerzijds de charme van de twintiger jaren ('Ik Heb Gestudeerd! Ik Weet Nu Alles! Ik Koop Nu Een Huis, Krijg Een Leasebak En Ben Eigenlijk Al Directeur!"), maar is ook ene blinde vlek. En daar heb je als ondernemer die op zich openstaat voor een stagiair of overweegt iemand aan te nemen, wel goed over na te denken én je moet er tactvol (maar kordaat) mee om weten te gaan. Valt nog niet mee.
    En ja, de werkende wereld verandert continu. Banen worden overbodig, werkzaamheden veranderen, doelen veranderen. Wat mij betreft: succes hangt immer af van je vaardigheid om met veranderende omstandigheden om te kunnen gaan. M.i. is dat op de lange duur nog belangrijker dan (de overigens óók belangrijke elementen) talent, intelligentie, vaardigheden en mazzel. Alles is continu in beweging; that's the way of the world. Gelukkig maar.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad lastig. Als organisatie moet je weten waar sollicitanten zoeken, hoe je ze bereikt. Daanaast moet je ook nog eens op een beknopte manier zien te omschrijven wat de functie inhoudt. Ik snap dat dat lastig is.
    Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat de daadwerkelijke functie totaal niet overeenkwam met de vacaturestekst. Dan wordt er om een pr-medewerker gevraagd, maar zoeken ze eigenlijk een marketeer. Ja, daar zit je dan. Lastig voor de sollicitant, en lastig voor de organisatie zelf, die op die manier niet de juiste mensen aantrekt.
    Ik denk dat momenteel meerdere dingen aan de hand zijn:
    a. Het is lastig om sommige functiesbeknopt weer te geven
    b. Het is van belang dat je als organisatie zijnde weet via welke kanalen je de juiste doelgroep kunt bereiken.
    c. De meeste sollicitanten zijn al enige tijd op zoek, en zijn niet eens meer op zoek naar die droombaan waar ze naar uitkijken, maar reageren ook op vacatures die niet helemaal aansluiten, juist omdat het al zo lastig is om een baan te vinden. Als je al een jaar op zoek bent, wil je als corporate deskundige ook best die marketing functie wel proberen. "Als je maar iets hebt!" is uiteindelijk de gedachte. En zo vreemd is dat niet...

    geplaatst op
  • Bas,

    A) Je geeft aan dat vooral academisch geschoolden niet aan de bak komen, vanwege een gebrek aan stage. Een stage is op de Universiteit niet verplicht, maar dat zegt nog niet dat je geen stage hoeft te lopen. Ikzelf (als bevooroordeelde WO-er) heb tijdens mijn studie een half jaar stage gelopen binnen online, om maar aan online werkervaring te komen. Ik wil hier dus mee zeggen dat de student zelf ook iets kan doen aan een beetje werkervaring (al dan niet in online).
    B) Er is nog weinig scholing in online, vooral op WO niveau. Op HBO niveau begint het al steeds meer te komen (kwestie van vraag en aanbod). Bovendien is de nieuwe generatie studenten vele malen meer bewust van online/social dan de docenten. Op WO niveau heeft het ook te maken met de conservatieve professoren (in mijn geval).
    C) Ik zie ook veel afgestudeerde HBOers om me heen die geen werk kunnen vinden, dus een stage zegt klaarblijkelijk ook niet direct wat.

    geplaatst op
  • @Martijn: Nee, ik zeg niet dat ze niet aan de bak komen vanwege een gebrek aan stage, ik zeg dat het me opvalt dat elke keer als ik dergelijke berichten, vragen en geklaag tegenkom in met name Linkedin groepen het WO'ers zijn, nooit HBO'ers. Of dat het gebrek aan stage is of dat de opleidingen gewoon belabberd zijn of dat HBO'ers gewoon minder klagen of dat WO'ers meer op Linkedin zitten of dat er iets anders speelt weet ik niet.

    Mijn persoonlijke ervaringen met marketeers en communicatie mensen zijn ook heel eenduidig: een HBO'er heeft bij mij ten alle tijden de voorkeur.

    geplaatst op
  • Dit is een goed punt, maar ook een dilemma dat je aansnijdt Bas.

    Er ligt een hele duidelijke taak voor het HBO om afgestudeerden aan de markt te leveren die kunnen wat de markt vraagt. Er is op dit moment zeer veel vraag naar online marketeers en daar moet het HBO dan ook een rol in spelen.

    Als ik echter kijk naar welke plaats online marketing in bijvoorbeeld een opleiding als Commerciële Economie zou moeten spelen dan wordt het lastig.

    Het is namelijk een zeer breed vakgebied, dat ook nog eens heel diep gaat. Welke zaken moet iedere marketeer weten, en welke zijn voor de specialisten?

    De rol van internet binnen de marketingmix is verplichte kost in een elke marketingopleiding, maar ik vraag me af of SEO, SEA, Webanalytics en Usability (zaken die juíst in online marketing vacatures worden gevraagd) dat ook zijn. Simpel gezegd, de ruimte (en, maar dat is op te lossen, de expertise) ontbreekt om dat goed te doen. Of je zou zaken als strategisch marketing management eruit moeten gooien. Lijkt me voor een marketing opleiding ook niet handig. Daarnaast zijn het geen zaken die voor iedere marketeer interessant zijn.

    Gelukkig zijn er de minoren: De keuzeruimte die studenten in het half jaar voor hun afstuderen hebben. Er zijn al verschillende minoren online marketing (zoals die bij Avans, die ik coördineer) waar studenten dieper op deze materie ingaan. Studenten (moeten) worden gestimuleerd om individuele projecten voor bedrijven te doen, uitgebreide SEO en Usability analyses en natuurlijk het volgen van blogs en bezoeken van events. Op de hoogte zijn is niet genoeg, het gaat om op de hoogte blijven. Dat levert een bepaald type online marketeer op, waar de markt op zit te wachten.

    Studenten moeten dan echter wél voor zo'n Minor kiezen, en alhoewel er veel zijn die dat doen, de meeste doen dat niet.

    Dat maakt het dan weer lastig om na je afstuderen in de online marketing te gaan werken, want: geen ervaring.

    Ik vraag me overigens af of er niet een marketing opleiding zou moeten zijn met een focus op online marketing. Immers, er zijn ook marketingopleidingen met een focus op internationaal zakendoen, sales etc.

    geplaatst op
  • @Bas, misschien dat WO-ers inderdaad meer klagen. Waarom hebben HBO'ers ten alle tijden de voorkeur bij jou? Is dat geen vorm van (selectieve) discriminatie?

    Ik denk dat we niet zo in hokjes moeten denken, maar het individu gewoon als individu moeten beschouwen. Iedereen volgt zijn eigen weg middels bijbaan, stage, opleiding, vrijwilligerswerk, werk, etc. Een WO-er kiest er immers zelf voor om géén stage te lopen.

    geplaatst op
  • @Martijn: ik denk dat je precies met je vraag de reden aangeeft: selectieve discriminatie? Zak toch een eind in de ....

    Nee, gewoon omdat het een veel betere opleiding is die ze in ieder geval iets meer leert wat je in mijn optiek moet weten. Net zoals sommige mensen een WO studie hoger in het vaandel hebben, heb ik op Marketing en Communicatie gebied een HBO studie hoger in het vaandel. Die hebben tenminste een paar van de vaardigheden die ik van een marketeer verwacht. Niet dat die allemaal goed zijn (verre van) en er zullen ongetwijfeld ook goede WO'ers zijn, maar ik ben ze (die in loondienst werken) nog niet tegengekomen.

    geplaatst op
  • Ik ben dat niet eens met je, maar daar gaat het nu ook niet om en dat hoeft ook niet. Ik ben er echter van overtuigd dat je het als individu zelf moet doen, ongeacht welke studie je gevolgd hebt. WO geeft meer theoretische handvaten en HBO meer praktische. Ik heb zowel HBO als WO gedaan, maar ben in online terecht gekomen door een (niet verplichte) stage te lopen. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het niet nodig is om werkzoekenden in (studie)hokjes te stoppen, omdat je als individu zelf verantwoordelijk bent voor wat je kunt.

    geplaatst op
  • Tegenwoordig zijn pas afgestudeerden niet meer klaar om het bedrijfsleven in te gaan. Als je kijkt naar junior online marketing functies, dan voldoen pas afgestudeerden niet. Zij hebben vrijwel geen kennis van online marketing, omdat opleidingen zo'n 5 á 10 jaar achterlopen.

    Wij hebben regelmatig stagiaires die afgestudeerd zijn in een totaal andere branche als online marketing, maar geen baan in hun specialisme kunnen vinden. Online marketing vinden ze echter wel interessant. Deze stagiaires zijn gedreven om te leren, en uit te voeren. Ze doen het niet voor een voldoende, maar om uiteindelijk een baan te vinden. Voor ons zijn ze goedkoop, en ideaal voor de wat saaiere klusjes, waar de stagiair echter nog veel van kan leren. het is niet dat ze een saaie stage hebben, ze leren ook ontiegelijk veel. Uiteindelijk hebben ze ongeveer wel het kennisniveau van een junior, en zijn ze allemaal aan het werk gegaan in de online marketing. En dat dus terwijl deze mensen geen marketing/ IT opleiding hebben.

    geplaatst op
  • @Piet: ik stel ook niet dat je ze trucjes moet leren, iets wat helaas nog veel gebeurt en wanneer het trucje dus is uitgewerkt ze niet meer doorhebben hoe het verandert. Maar goed, mijn mening over de HBO opleidingen is ook wel bekend, zeker ook bij Avans en mijn oplossing ook (inhoudelijke docenten dienen per definitie part-time te zijn en daarnaast zelf in het vak bezig).

    @Martijn: ik ben het geheel met je eens dat je het als individu moet doen. Maar het is dan ook een individuele keuze om te kiezen voor het HBO of de universiteit en degene die enkel de universiteit hebben gekozen hebben, precies zoals je zegt, vooral een goed theoretisch kader. Dat is misschien handig in grotere organisaties en zo, waar het vooral om het overtuigen van je collega's gaat, maar als ondernemer heb ik er weinig fiducie meer in.

    Overigens is de allerbeste communicatie collega die ik ooit heb gehad een WO'er (ze had dan alleen wel kunstgeschiedenis gestudeerd).

    geplaatst op
  • @Bas: Dat stel ik ook niet. Als het gaat over marketing opleidingen (en daar gaat het bij mij over) vragen de meeste bedrijven SEO, website optimalisatie en Social Media. Dat zijn zaken waar je verstand van moet hebben en uiteindelijk analyses en plannen voor kunt maken.

    Wat ik stel, is dat de meeste van deze zaken te diep gaan om goed in het 'normale' curriculum opgenomen te worden. Dat betekent dat je het per definitie moet zoeken in een Minor, da's jammer en daarom een dilemma.

    Wat betreft je oplossing weet ik niet over welk probleem het gaat. Ik ben het echter met je eens dat part-time docenten van grote meerwaarde kunnen zijn, als ze daarnaast in de praktijk werken. Ik vind het daarbij echter wel een vereiste dat docenten voldoende uren maken in het blok / semester waarin ze meedraaien, vanwege betrokkenheid en de band met de studenten. Daar zul je dan een balans in moeten vinden.

    geplaatst op
  • Wat mij over het algemeen opvalt is dat net afgestudeerden gelijk een ""droombaan" willen hebben, die perfect past binnen het plaatje. Ik ben zelf vanuit mijn stage in mijn eerste job gerold en heb vooral de eerste jaren keihard gewerkt, veel opgepakt en heel veel tijd in mijzelf (en het bedrijf) geinvesteerd. Op de lange termijn betaalt dat je uit en heb je een brede ervaring én een goed netwerk waar je de rest van je leven nog van profiteert. Mijn tip: stuur je CV naar start-ups, creatieve bureau's etc, voorzien van een goede motivatie en bied aan om bijvoorbeeld 3 of 4 dagen per week stage te komen lopen, voor een gepaste vergoeding. Op die manier maak je uren, bouw je ervaring én een netwerk op en kun je je carriere een goede start geven.
    Succes!

    geplaatst op
  • Als ik naar mijzelf kijk: In 2010 afgestudeerd aan een brede communicatie-opleiding op HBO niveau. Anderhalf jaar werkervaring opgedaan en nu weer zoekende. Als ik naar mijn stages kijk weerspiegelen die nou niet direct mijn kunnen en mijn wensen en tevens zijn die ook alweer lang geleden. Ook de werkervaring die ik opdeed was voor mij een teken dat ik het in een iets andere richting wil gaan zoeken. Dus wat zegt ervaring nou helemaal? De kant die je op wilt kun je door ervaring niet echt sterk maken want die heb ik nog niet helemaal opgedaan. En idd, in deze tijd ben je allang blij als je iets tegenkomt om op te solliciteren al is het niet helemaal de richting. Maar ga je keuzes dan maar eens verantwoorden in een gesprek. Ik zou heel graag die sollicitant willen zijn die door kennis en ervaring weet wat ze wil en wat ze kan toevoegen in een bedrijf maar het is vrijwel onmogelijk nu. Sommigen weten meteen wat ze willen en gebruiken hun studietijd om alvast ervaring op te doen en meteen goed te kunnen beginnen, maar voor mij is dat een leerproces, maar als ik nu solliciteer voel ik mij net een stagiaire :)

    geplaatst op
  • @Saskia: ervaring = ervaring, ervaring is ook daardoor weten wat je NIET wilt, dat maakt je motivatie alleen maar sterker/duidelijker..
    Het begint zeker bij weten en kunnen uitleggen aan een ander wat je NIET wilt, want meestel ligt dan wat je WEL wil daar recht tegenover..zou dat kunnen kloppen?

    geplaatst op
  • Wat rolf zegt ja, je moet klein willen beginnen. Je kunt niet altijd bij een topbedrijf beginnen in een topfunctie met een topsalaris. Opscheppen naar je vrienden dat jij het meest van allemaal verdient is er gewoon niet meer bij. Patsertjes.
    Als jij bewijst in je gedrag dat je iets kunt kom je al sneller aan de bak dan wanneer je vers van school nog niks anders hebt gedaan dan studeren en feesten. Dus ga schrijven over wat je bezighoudt, zoek een bijbaantje in de richting waar je heen wilt (als die er zijn) en verzin iets, wees creatief. En ga inderdaad ook eens zoeken naar startups en kleine bedrijfjes. Daar kun je vaak heel veel leren en ook veel voor betekenen. Dan maar even geen topsalaris. Het betekent wel dat je daar je leven een beetje op moet aanpassen, want als je relatief weinig geld binnenkrijgt moet je ook zuinig leven. Maar de markt is nu eenmaal zo momenteel.

    Verder gaat het aan beide kanten mis. Jongeren denken dat ze meteen al heel wat zijn en bedrijven vragen veel te veel voor te weinig geld. Dan krijg je ook geen goede sollicitanten. You pay peanuts, you get monkeys. Niet dat het om salaris draait, maar zorg dan dat de secundaire arbeidsvoorwaarden leuk zijn, dat je bedrijfscultuur top is, dat soort dingen. En neem in ogenschouw dat starters nog veel moeten leren en vraag geen bovenmenselijke dingen van ze. Neem de tijd voor je sollicitanten en ondervraag ze gericht, persoonlijk. Dan weet je snel genoeg of iemand een match is.

    Nouja, het gaat dus aan alle kanten mis, dus als we nou allemaal gewoon een beetje realistischer worden komt het nog wel eens goed. Hoop ik.

    geplaatst op
  • @ronald Dat klopt zeker, maar ik merk dat die informatie meer bij mezelf blijft. Want het is makkelijk om te weten wat je niet wil, maar ik heb nog steeds niet precies scherp wat ik wel wil. En of ik dat kan daar zijn werkgevers dan vaak niet van overtuigd want je hebt het nog niet gedaan. Althans dat is mijn sollicitatie-ervaring.

    geplaatst op
  • O, en nog iets, het begint ook al veel eerder: met kijken welke studie je gaat doen. Wellicht was je wel veel beter thuis op een andere opleiding, maar ben je voor marcom gegaan omdat je dit leuk leek, en hip en vanalles, terwijl misschien Bedrijfskundige Informatica (echt een heel toffe studie, serieus) ook heel handig is, en op de lange termijn beter ook, want ICT wordt belangrijker en marcom snapt daar vaak geen drol van, dus is het handig om personen te hebben die het allebei snappen. En dat herkennen veel bedrijven en die zoeken zo'n soort schaap met vijf poten. Dus jongeren moeten ook beter nadenken over hun studie. En vrouwen die ICT-studies doen zijn the bomb! (want ik heb er veel te weinig gezien tijdens mijn studie).

    geplaatst op
  • @Annelies Ik ben in ieder geval niet iemand die hoog van de toren wil blazen, integendeel. Ik ben eerder te bescheiden in wat ik kan. En ik wil graag klein beginnen, zeker als dat inhoudt dat ik iets kan doen wat ik graag wil.
    Punt is alleen dat er wel brood op de plank moet komen, zeker omdat ik dat al gewend was, daar hoef ik echt geen topsalaris voor te verdienen. Ik kan mij voorstellen als je in een studentenhuis woont, net afgestudeerd bent en nog van je bijbaan kan leven zoals eerder dat het dan makkelijker is. Ik mag toch wel iets van voordeel ervaren aan het feit dat ik wel werkervaring opgedaan heb hoop ik.

    geplaatst op
  • En wat die studies betreft. Er wordt geacht dat je op je 17e al weet wat je de rest van je leven wil doen, dat is ook niet realistisch. Tuurlijk is dat fijn, wanneer alles klopt met wat je in je hoofd had van kinds af aan. Maar dat had ik dus niet. Ik voel mij nog steeds zoekende. En opnieuw studeren zit er simpelweg niet in.

    geplaatst op
  • Of begin voor jezelf. Open een (web)winkel, verkoop iets simpels, en investeer je tijd in online marketing. Weinig opstartkosten, groot leerpotentieel. En als het goed gaat, verdien je ook nog wat.

    geplaatst op
  • Ik ben sinds november 2011 afgestudeerd voor mijn master Communicatiewetenschap. Na maanden solliciteren en telkens afgewezen te worden, vond ik het hoogste tijd voor drastische stappen. Toen ik weer, gelukkig wel telefonisch, werd afgewezen voor een functie, vroeg ik naar een stageplaats. Hier werd zeer verrast op gereageerd, maar de interesse was er absoluut. Twee weken later kon ik beginnen bij een groot telecombedrijf in Den Haag. Mijn reiskosten worden vergoed en ik ontvang een redelijke stagevergoeding, maar ik doe vooral enorm veel ervaring op. Ik leer van alles waar ik tijdens mijn studie nog nooit over had gehoord en ik vind dit heerlijk!
    Behalve dat het fijn is om bezig te zijn en jezelf te ontwikkelen; hoor je alle ontwikkelingen binnen het bedrijf. Een collega met een online communicatie functie nam ontslag, waarna ik mijzelf eens heb voorgesteld. In razend tempo is het balletje gaan rollen en heb ik de baan gekregen. Allemaal omdat ik tijdens mijn stage heb laten zien wat ik kan, wat mijn werkhouding is en waarom ik de perfecte keuze ben. Ik kan het iedereen aanraden! Lever een paar maanden in, werk je uit de naad en houd je oren open!

    geplaatst op
  • Dikke complimenten aan Eva! Je hebt laten zien wat je waard bent én je hebt er consequent naar gehandeld. Goed zo!

    Wat ook slim is (tip voor met name allround communicatoren): ontdek waarin je je werkelijk onderscheidt van 'de rest'. Zet daar op in. Het is moeilijk om jezelf onderscheidend te profileren als je 'alles kan en doet'. Durf te kiezen. Dat is meestal een moeilijk vallend advies voor starters (ik vond dat ooit ook suf, want heb immers brede belangstelling), maar het loont werkelijk de moeite om te kiezen en te handelen naar je keuze. En óók binnen het veld van online communicatie kun je specificeren.

    Groetjes,
    Jojanneke

    geplaatst op
  • Eva heeft inderdaad juist gehandeld en was op het juiste moment op de juiste plaats. Geluk is wat haar enorm geholpen heeft, naast het feit dat zij uiteraard de juiste papieren en diploma's heeft.
    Dat is ook wat ik gedaan heb, ware het niet op een iets andere wijze en tot nu toe een iets andere uitkomst.

    Als 34-jarige Marketeer met een HBO diploma in deze richting, ben ik hier een tijdje uit geweest. Afgelopen jaar daarom gestart met de opleiding NIMA E-Marketing B (Strategische Online Marketing) en een stage als Online Marketeer/Project Coördinator gecreeërd bij een grote verzekeraar. Nu 6 maanden verder in mijn stage, mijn diploma E-marketing B1 binnen, tig aan trainingen op het gebied van SEO, Adword, Analytics etc. en zo'n 15 sollicitaties per week verder, blijft een nieuwe baan buiten handbereik, zowel binnen het stage bedrijf als daarbuiten, Dit ondanks het mijzelf uit de naad te werken, zoals Eva dat noemde en veel te netwerken, waaronder op Linkedin.

    Dit terwijl ik bereid ben om te verhuizen en solliciteer binnen heel Nederland en het noorden van België. Je kunt hier inderdaad heel moedeloos van worden, maar houd de moed erin. Ondanks de ene na de andere afwijzing, omdat je niet genoeg ervaring hebt. Zelfs voor Junior functies vraagt men gerust 2-5 jaar ervaring.

    Het wordt nu écht tijd om weer echt geld te gaan verdienen, mede omdat mijn spaarpotje dreigt leeg te geraken. Maar waar en hoe....
    Voor mezelf beginnen en ondertussen blijven hopen op een vaste baan en niet vergeten de moed erin te houden.

    Mochten jullie nog andere goede suggesties hebben of wellicht een leuke uitdaging, binnen een inspirerende omgeving, dan houd ik mij, waarschijnlijk als velen, zeker aanbevolen. Een kijkje op mijn linkedin-profiel schaadt niet.

    Ben benieuwd naar jullie reacties en wellicht het verkrijgen van nieuwe inzichten in aanpak om toch die baan te krijgen, die je wil.

    Marlow Drevel

    geplaatst op
  • @Marlow: makkelijk is het zeker niet, maar blijven solliciteren is de enige manier denk ik. Op Marketingfacts jobs verschijnen om de haverklap e-marketeer functies voor wat meer ervaren mensen, dus gewoon voor blijven gaan.

    Je Linkedin profiel zegt dat je nu online marketeer bent, dat is een voordeel want hoe vreemd (of misschien wel slecht) dat ook is, iemand met een baan geniet doorgaans nog de voorkeur. Wel zou ik er een foto in doen, want ik vind het persoonlijke altijd erg belangrijk.

    Verder zit je in een regio (Nijmegen) die niet de makkelijkste is voor (online) marketing. Verhuisbereidheid weet ik uit ervaring wordt niet altijd even serieus genomen. Heb ik ook meegemaakt toen ik in Breda woonde, men voorziet allerlei problemen (die er misschien wel niets zijn) en kiest altijd liever voor een 'lokale' als het kan. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet blijven proberen.

    geplaatst op
  • Dit artikel sluit perfect aan bij de scheidslijn waarop ik mij nu bevind als bijna-afstudeerder aan het HBO (Digitale Communicatie aan de HAN). Om mij heen merk ik dat veel studenten op 'zoek' zijn naar hun échte talent. Gewoon, in het 4e leerjaar.

    Mede door het behoorlijk allround onderwijs en de niet-up-to-date-deskundigheid van een aantal docenten is het zo dat je je nergens echt in verdiept. Niet tijdens je studie althans. En dan komt het aan op de discipline en het écht willen van de student zelf. De één pakt dit prima op en werkt, al dan niet online, in de communicatie. De ander laat dit op zijn of haar beloop gaan en 'ziet het wel'.

    En die laatste groep is dan ook al snel het spreekwoordelijke haasje als er opeens een baan gezocht moet worden. Je weet niet of nauwelijks wat er mogelijk is, je weet niet waar je goed in bent en wat je echt leuk vind, en misschien nog wel het belangrijkste: je kent niemand.

    Dit laatste hoop ik voor mijzelf redelijk op orde te hebben, mede door de kennis, ervaring en contacten die ik hier bij Marketingfacts opdoe. Dat is dus ook meteen het advies wat ik iedereen wil geven: ga in godsnaam schrijven! Doe het voor jezelf, bij Frankwatching of hier. Laat ik studentikoos afsluiten en rijmen op het laatste woord van de vorige zin: 18 liter BIER!

    Ik reageer trouwens op basis van het artikel, niet de reacties.

    geplaatst op
  • Wat me opvalt bij de reacties van de werkzoekenden hierboven en de reacties van de anderen is dat blijkbaar het neerzetten van jezelf als 'brand', zeker voor 'marketeers' , de juiste weg is. Diverse reacties hebben het over 'ga schrijven', 'vertel verhalen' etc.
    Kortom, zet jezelf neer als merk, publiceer zodat je als een expert wordt gezien (en dat geldt ook voor je afstudeer scriptie) of verzin een actie rondom jezelf. Alleen een mooi Linkedin profiel is wellicht niet genoeg. Zoals Annemarie Appelman liet zien en een hele site rondom haar 'afwijzingen' en 'doelstellingen' maakte ( http://www.annemarieappelman.nl/blog/item/fijne-vibes-social-friday ) of anderen, die een hele website van zichzelf maken met 360-feedback verhalen van mensen uit hun netwerk etc.kortom jezelf branden is toch wel iets wat ik van een e-marketeer verwacht, of je nu ervaring hebt of niet...

    geplaatst op
  • @Bas van de Haterd
    dank je wel voor je uitgebreide toelichting, opgeven komt ook niet in mijn woorden boek voor, dat heb ik in de loop der jaren wel afgeleerd..
    En wat betreft het verhuizen, dat blijf ik vermelden, mede omdat het niet de eerste keer zou zijn, dat men mij afwijst op basis van mijn huidige locatie. Maar na een enig telefonisch onderhoud toch wordt uitgenodigd.

    @Ronald van den Hoff
    Prettig te horen en te lezen, ben momenteel bezig content te schrijven alvorens mijn site te publiceren. Betekent in elk geval dat ik wel het goede pad bewandel.

    Marlow Drevel

    geplaatst op
  • Goed punt van Rolf.

    Dat zag ik ook bij mijn studiegenoten die ook stage(s) dienden te gaan lopen. Zij schreven allemaal DE online spelers van dat moment aan, de grote namen, de perfecte posities. Hoewel sommigen daar ook wel daadwerkelijk binnenkwamen, was dit nog geen 2% van het totaal.

    Ook kan je je afvragen wat een interessantere/leervollere stage is: een gekaderde positie voor een stagiair bij een enorm bedrijf, of veel vrijheid en verantwoordelijkheid bij een kleiner bedrijf (hoewel begeleiding ook wel degelijk een argument is).

    Voor mijzelf was het de laatste optie, keihard werken en veel ervaring opdoen in een wat kleiner bedrijf in een branche waar ik nooit gedacht had te gaan werken als startende online marketeer.

    geplaatst op
  • Hoi Bas,

    Leuk artikel en oh zo herkenbaar helaas. Ik heb inmiddels 2.5 haat mijn hbo diploma van communicatiemanagement in mijn bezit. Half jaar bij een marketingbureau gewerkt, stage gelopen en nu ruim een jaar teammanager. In de tussentijd een studie online marketing gedaan en net afgerond met een dikke 8,5.(mijn trots). Toch kom ik nergens aan de bak binnen mijn vakgebied. Maar ik heb een baan en ben mij ervan bewust dat ik daar in deze periode erg blij mee mag zijn. Wat mij wel veel opvalt is dat de vacatures voor junior functies ook bijna 3 tot 5 jaar werkervaring vereisen. Zelf vind ik dit een oneerlijke strijd want waar mort je dan je werkervaring vandaa.n halen als starter? Ik geef de moed niet op en ga gewoon weer verder studeren. Er gaat een moment komen dat ik eindelijk aan de werkervaring voldoe :)

    geplaatst op
  • Een interessant artikel om te lezen & erg relevant voor mij. Ik studeer Bedrijfscommunicatie en Digitale Media (WO) en ik ben bijna afgestudeerd. Ik moet dus nog gaan beginnen met solliciteren en heb zeker veel aan jullie tips. Nog wel een paar opmerkingen.
    Ook mij valt het op dat als ik naar vacatures kijk de zogenaamde starterfuncties niet echt bestaan. Er wordt meestal naar een aantal jaar ervaring gevraagd. Lastig, als je net bent afgestudeerd.

    Verder ben ik het met @Saskia eens
    Als je klaar bent met de middelbare school ben je 17 of 18. Een studiekeuze is dan gebaseerd op een onderwerp dat je interessant vindt. Je denkt dan nog niet echt verder over mogelijke banen.

    Ik heb zelf ook gemerkt dat ik de eerste jaren blij was dat ik mijn studie leuk vond en mij nog niet zo bezig hield met mogelijkheden met betrekking tot banen. Pas als je bijna klaar bent realiseer je je eigenlijk dat je daar ook over na moet denken. Natuurlijk ligt dit deels aan jezelf, maar het is ook lastig om te bedenken wat je wilt. Zeker als je een universitaire opleiding doet. Je krijgt dan eigenlijk geen goed beeld van de banen die er zijn. Op de universiteit mis je praktijkervaring, terwijl je die wel nodig hebt als je het bedrijfsleven in wilt. Ik weet dat een aantal jaren geleden de stage binnen mijn studie verplicht was, maar dat ze dit er weer uitgehaald hebben. Misschien slim om stages weer in het verplichte deel op te nemen?

    Ik denk dat de universiteiten in Nederland meer de praktijk moeten laten zien aan studenten. Natuurlijk zijn de studies op onderzoek gericht, maar niet alle studenten gaan het onderzoek in. Ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid uiteindelijk in het bedrijfsleven terecht komt. Tijd om hierop in te spelen. Bijvoorbeeld door gastcolleges van mensen uit het bedrijfsleven te laten geven (wordt bij onze studie bij sommige vakken al gedaan).

    Zelf heb ik veel aan deze gastcolleges gehad en aan de opdrachten die wij moesten maken voor bedrijven. Zo ben je toch een klein beetje met de praktijk bezig. Onze studievereniging heeft ook regelmatig bedrijfsbezoeken georganiseerd, waardoor ik nu toch al wel een beetje een idee heb van de bedrijfswereld. Toch blijft het lastig, want je merkt waarschijnlijk pas echt wat je wilt, als je dat werk ook echt gaat doen.

    Conclusie: eigen initiatief. En bij de een komt het besef dat je zelf ook iets moet ondernemen nou eenmaal iets eerder dan bij de ander.

    geplaatst op
  • Ik denk dat je reactie opnieuw verwijderd zal worden omdat het geen inhoudelijke reactie is maar promotie voor je eigen initiatieven.

    geplaatst op
  • Nog nooit zo'n slechte post gelezen over hoe starters aan een baan in de online marketing kunnen komen. Vrijwilligerswerk? Man man doe even normaal.

    Er zijn genoeg banen en een overschot aan werkzoekenden. Truc is om op te vallen tussen de meute, want het is voor werkgevers ook erg moeilijk de juiste kandidaat te vinden. Opvallen doe je door jezelf te profileren met een pull-strategie als carriere bouwer i.p.v. een push-strategie als zielige starter die een baan probeert te vinden.

    1. Linkedin
    Zorg voor een top linkedin profiel. (Recommendations van managers en collega's. Voeg zoveel mogelijk mensen toe die relevant zijn voor je werkveld. Voeg relevante groepen toe voor je werkveld en lees die mails af en toe. Formuleer je baan relevant! Als jij jezelf niet verkoopt, dan gaat niemand jouw product kopen... jouw dus)

    2. Joboards = Database
    Zorg dat je op alle jobboards staat, maar dan ook alle! Dus jobboards and recruiters databases. Eigenschap van een database is dat je omhoog moet komen tussen al die andere CV's. Voeg relevante keywords toe aan je Word CV die je upload in de database. Maak altijd een digtale CV aan als dat mogelijk is. Ja ik weet het, veel werk, maar gewoon even doen.

    3. Creatieve CV
    Een creatief relevant vormgegeven CV in pdf doet wonderen als je benaderd word door een recruiter (intern of extern). Gelijk opsturen met je reply op de mails die je krijgt.

    4. Wees consistent
    Zorg dat je CV's exact hetzelfde zijn overal! Je hoort vaak dat je per baan je CV en motivatiebrief moet maken. Bullsh#t! Consistentie staat gelijk aan vertrouwen en vertrouwen voelt goed!

    4. Personal Branding is Google.
    Je solliciteert voor online marketing functies. Zorg dat je ranked in Google op je naam en relevante keywords. Laat zien wat je kan. Maak een website, blog en zet social media in.

    5. Exponentieel: "It's a numbers game!"
    Recruiters zijn honden! Ja ik zei het; honden. Gewetenloze wel te verstaan! Maak gebruik van hun drive om geld te verdienen. Elke recruiter die jouw een mail stuurt direct toevoegen op linkedin. De grap is dat die recruiters elkaar vaak op linkedin hebben en zo kandidaten van elkaar proberen te jatten. Dus je groeit exponentieel door recruiters toe te voegen. Elke recuiter toegevoegd=drie nieuwe recruiters die je toevoegen+2 banen gemiddeld per recruiter. Reken maar uit!

    STRATEGIE
    Als de markt overspoeld wordt door starters, is het niet verstandig uit te gaan van een "one-to-one approach". Hey leuke functie, laat ik daar even op reageren. Geloof me, daar word je depressief van. Kies nu voor een "blast-strategie"! Knal je zelf in alle databases en klikken als een clickfarm uit India! En dan doen wat ik hierboven heb aangegeven. Elke recruiter die jouw probeert te "down-sellen" aan jouw, afkappen. Gewoon zeggen: "Ik ben meer waard en jij bent een slechte verkoper! Vriendelijk bedanken en tot ziens!

    Indien je de bovenste stappen goed uitvoerd en het ziet als jouw baan, dan gaat je telefoon om de 5 minuten en heb je keuzes! Keuze voor de juiste baan, goed salaris, goede additionele voorwaarden zoals bonus, auto, mobiel etc. etc.

    Succes!

    geplaatst op
  • @Sam: ik heb zelden zoveel onzin gelezen in een reactie. Het is duidelijk dat je geen recruiter bent (ik ook niet), maar ze van de corporate kant ook niet kent. Want de meeste bureau recruiters waar jij bij op wilt vallen, hebben op dit moment het probleem dat ze geen vacatures hebben om te vervullen. De corporate recruiters, die de banen vergeven, die zijn niet zo van het gespamd worden, die kijken naar de inhoud van een persoon.

    geplaatst op
  • @ Bas
    Het zijn starters...

    Ik hoef geen recruiter te zijn om te weten wat werkt. Even buiten je doos denken. Er zijn genoeg functies, het enige wat je hoeft te doen is op jobboards (=database) aan te geven dat je bereid bent te reizen. Als je de criteria ruim zet, dan zul je zien dat recruiters uit de hele wereld je zullen benaderen en dat je prospects in een keer veel beter zijn. Moet je wel bereid zijn om over grenzen heen te kunnen kijken. Best leuk als je dat kan!

    Spam, point taken: niet twee keer bij hetzelfde bureau solliciteren. Kan problemen opleveren zoals twee recruiters van hetzelfde bureau die je benaderen.

    Verder vind ik dat je geen argumenten geeft waarom mijn comment onzin is.... Als je dan toch een post schrijft voor starters, geef ze hands-on tips voor wat echt werkt. En niet gebakken lucht en slechte reclame die je doelgroep als amateur profileert.

    Post om een post helpt niemand, ook niet als je een mooie site hebt.

    geplaatst op
  • @Sam

    Was het maar zo makkelijk. Even wat neerzetten en je telefoon blijft rinkelen van de recruiters. Laat mij niet lachen...

    Ik heb zat geprobeerd en krijg nog steeds afwijzing na afwijzing. Ik snap echt dat je zelf je eigen loopbaan moet creëren, zeker in deze tijd, maar jij doet het overkomen alsof elke starter die het niet lukt achterover in een stoel zit af te wachten. Dat is absoluut niet het geval, maar je komt echt niet overal tussen.

    geplaatst op
  • Het probleem ligt zowel bij de bedrijven als bij de opleidingen. Veel hbo opleidingen zitten vol met mensen die ooit een baan hebben gevonden en hun tijd uitzitten tot aan hun pensioen. Ze leren niets nieuws en leren anderen niets nieuws, zeker niet op het gebied van online marketing. Hebben geen idee wat het is en wat je moet doen. Het bedrijfsleven wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en wil een net afgestudeerde met 5 jaar ervaring, aangezien een opleiding alleen al 4 jaar duurt, wordt dat een lastige klus. Er zijn uitzonderingen die bereid zijn om zelf te gaan zoeken en opleidingen volgen, maar ook die mensen hebben geen 5 jaar ervaring, dat kan vaak ook niet. Deze groep dient een eerlijke kans te krijgen. Als zij een kans krijgen kunnen zij dit weer vertalen naar lesmateriaal. Het is een cirkel dat doorbroken moet worden.

    geplaatst op
  • Op het risico dat mijn commentaar voor de derde keer wordt verwijs, wil ik op dit forum toch nog een keer kwijt dat medio november a.s. de uitkomsten van de landelijke dialoog over de professionalisering van het communicatievak en -onderwijs eerst worden gepresenteerd aan het LOCO (landelijke overleg communicatieonderwijs) en vervolgens online wordt geplaatst. Met onze landelijke dialoog CommBat zijn alle, hier geplaatste opmerkingen ter tafel gekomen en proberen wij de analyse als een klankbord te verworden naar alle partijen.

    ps. De meeste personen die hier hebben gereageerd, krijgen hierover ook een persoonlijk bericht.

    geplaatst op
  • @Jenny: de reden voor de eerdere verwijdering was een gebrek aan inhoudelijkheid en een overschot aan commercieel belang in je reacties. Nog steeds mis ik de inhoudelijkheid, maar ok.

    Wat ik wel belangrijk vind, is dat ik hoop dat als je de personen uit deze discussie daadwerkelijk benadert, je dat doet met hun expliciete toestemming. En dus niet alleen o.b.v. hun deelname aan deze discussie. Want dat laatste is niet alleen ethisch onverantwoord, maar zelfs illegaal.

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens! Ben zelf ook een starter en merk dat ik hier ook tegenaan loop. Ondanks dat ik wel een beetje van alles weet, blijkt het lastiger dan gedacht.

    Heb daarom ook een stukje geschreven voor starters die 5-0 achter staan.
    http://wikster.nl/marketing/7-tips-om-je-als-startende-marketeer-bij-de-scholen/

    Wellicht heeft iemand er wat aan :)

    #GoedStuk

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.