Eday 2007: Tristan Nitot, Mozilla Europe

13 september 2007, 08:21

De meute hier op Eday is in 3 delen gehakt. Ebay en Hema genieten niet van mijn aanwezigheid (hoewel ik nu al lees dat ik misschien toch bij Ebay had moeten gaan zitten). Ik ben bij Mozilla aangeschoven. Een organisatie die mij zeer interesseert. Co-creatie met giga veel vrijwilligers en een zeer krachtige “word-of-mouth” door fanatieke fans. Tristan Nitot geeft als eerst een overview van de FireFox “reach”:

  • 110 miljoen gebruikers
  • 2500 community contributed extensions
  • 47 talen
  • 18% marktaandeel, 27,8% in europa
  • 1600 verschillende personen droegen bij aan de code base
  • 1000-en vrijwilligers en evangelisten

Hoe gaan ze om met de grote groepen verschillende mensen die allen bijdragen kunnen leveren aan Firefox? Hoe managen ze de chaotische bijdragen van verschillende ongestructureerde developers tot een gestrustureerd product? Van bijdrage, naar nightly build, naar beta, naar de gebruikers? De basis is “Bugzilla”. Iedereen kan hier invoeren wat er zou moeten veranderen / verbeteren aan Firefox. Dit gebeurt voor dezelfde “bug” of “wish” wel 100 keer door verschillende personen…

Er bestaat echter de mogelijkheid om te reageren op deze input en hier weer op te stemmen. Specialisten zijn aangewezen om voor hun niche kennisgebied te kiezen welke bugs worden opgelost of wishes ingevuld. Mozilla geeft aan dat de organisatie heeft ondervonden in deze trajecten in sterke leidende rol te moeten vervullen. Ook in het ontwikkeltraject zijn deze hierarchische lijnen ingebouwd. De community wijst specialisten aan en zij nemen beslissingen over belangrijke stappen, maar de mozilla “core group” heef de touwtjes echt in handen.

Leuk om het model te horen, jammer dat er niet dieper om kan worden ingegaan. Decentraal met structuur is een mooie discussie. Ook geen aandacht over hoe Mozilla omgaat met de fans, hoe zij dit stimuleren. Nu op naar Tara Hunt, uitleg over Barcamp. Over decentraal gesproken 🙂

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

5 Reacties

    Melle Gloerich

    Ton: Lees het artikel nog eens door en haal er een paar spel- en taal fouten uit aub (interesseerd, gebeurd, co creatie, kennis gebied, ontwikkel traject, zijn)

    Verder lijkt het me een echte puzzel om structuur te houden in zoveel code en ook nog eens een goed product te krijgen. Daarbij komt ook nog eens de vele discussies bij aanpassingen en gericht op de richting die ingeslagen moet worden.

    Wat is het eigenlijk wat je probeert te zeggen in dit artikel, behalve dan dat je een gesprek hebt gehad met Mozilla?


    13 september 2007 om 13:44
    wesseling

    @melle het is een direct tijdens de presentatie geschreven artikel dat direct na afloop live is gezet, zodat MF lezers bovenop de gebeurtenissen op eday zitten. Na live lees ik het verhaal meestal even door om de foutjes eruit te halen en nog een zin of 1 a 2 te herschrijven. Door de drukte (en toen even lege laptop batterij) kam dat er niet van. Dank voor de tips, zal ze nog even aanpassen. (Marco: kom eens los bij die eindredactie!)

    Wat ik probeer te zeggen? Dat ik bij de Mozilla presentatie op Eday zat en dat dit hetgeen is dat mij is verteld. Ja, was mager, had er meer van verwacht.

    Theoretisch verhaal over hoe om te gaan met grote communities was mooi geweest, maar aan de andere kant is dat juist ook de charme van Mozilla. Men doet gewoon!


    13 september 2007 om 21:01
    Dave

    27,8% marktaandeel in Europa… was de rekenmachine van Mozilla kapot?


    14 september 2007 om 05:03
    Alper Çugun

    Mozilla is één van de belangrijkste spelers op het internet. Goed dat meer mensen in Europa hier nu ook achter komen. IE is zo goed als dood, er is geen enkel zicht op een volgende versie met features die het web verder helpen.


    15 september 2007 om 15:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief