Eccky of Second Life resultaten, welke zijn beter?

10 februari 2007, 16:43

{title} Zowel Eccky als Second life kwamen deze week met de nieuwe resultaten. Voor adverteerders is het goed om inzicht te krijgen in deze nieuwe virtuele werelden in de vorm van harde cijfers. Nou is het bij Eccky nog een beetje rekenen geblazen maar bij Second Life zijn ze al een stuk duidelijker. Alstublieft een compleet Excel pakket met vrijwel alle gegevens die voor een adverteerder/ investeerder interresant kunnen zijn. Alleen voor het aantal actieve gebruikers moet er nog even gerekend worden.

Eccky had eind Januari bijna 100.000 registraties, Second Life had er 124.175. Eccky had eind Juli bijna 300.000 registraties, Second Life had er 323.467. Eccky had aan het eind van het jaar 512.836 nieuwe registraties. Als we in Eccky’s voordeel aannemen dat er voor Januari al 100.000 registraties waren dan waren er eind 2006, 612.836 registraties. Second life heeft dankzij alle free publicity eind 2006, 2.251.416 registraties. Het lijkt er op dat het met Second Life veel beter gaat dan met Eccky. Niets is minder waar, eind 2006 werd ook het aantal actieve gebruikers bekend van Eccky en daaruit blijkt dat het met Eccky eigenlijk veel beter gaat dan met Second Life.

Het aantal actieve gebruikers was bij de commerciele launch van Eccky op 1 Maart 2006, 100.000. Er waren dus toen in ieder geval al 50.000 Eccky’s geboren. In Second Life waren er toen ongeveer 6.400 betalende gebruikers (iedereen die meer dan een maand van Second Life gebruik wil maken moet daar voor betalen. Begin September waren er 300.000 actieve Eccky gebruikers. Het is niet duidelijk of dit unieke gebruikers zijn, in ieder geval is dit genoeg voor minimaal 150.000 Eccky’s. Second Life had begin September 24.702 betalende gebruikers.

Vanaf September zijn de Eccky’s gratis, men verwacht een babyboom, een hele grote babyboom blijft uit tot de maand December. In December worden in eens 54.246 Eccky’s geboren, 21% van alle Eccky’s van 2006. Second Life heeft ook een enorme groei mogen meemaken, 49.776 betalende gebruikers melden zich in December.

Maandelijks zijn er meer dan 100.000 unieke gebruikers in Ecckyland. Het percentage actieve gebruikers ten opzichte van het aanal geregistreerde gebruikers is bij Eccky absoluut gestegen. Voor iedere twee nieuwe registraties is er over het gehele jaar ongeveer een Eccky geboren. In December werden er bijna twee Eccky’s geboren per twee nieuwe gebruikers. Echter wordt er maar 9 keer ingelogd per unieke gebruiker per maand en dat is lang niet genoeg om twee kinderen gelukkig te maken. Ik ben zelf Eccky papa geweest en zelfs ik kreeg het enig kind niet gelukkig, ook de beeldschone moeder niet.

In Januari 2007 loggen er 787.693 gebruikers in Second Life, slechts 7,3 procent kiest er voor om langer dan een maand te blijven en betaald de fee van maximaal 9.95 Dollar per maand. Eccky en Second Life hebben hetzelfde probleem, te weinig mensen komen terug. Second Life heeft als voordeel dat het een wereldwijd fenomeen is en ieder event levert weer nieuwe bezoekers op. Omdat er in Second Life wordt geinvesteerd door zowel individuele gebruikers als bedrijven groeit de wereld continu, krijgt Second Life inkomsten en zullen steeds meer mensen terugkomen.

Eccky heeft als nadeel dat het ten eerste niet wereldwijd opereert en dus sneller het aantal potentiele gebruikers verliest en ten tweede dat de gebruiker er niets kan opbouwen in een periode van langer dan 6 dagen. Adverteerders betalen voor 85% de kosten. Toch doet Eccky het in Nederland beter dan Second Life. Second Life had in de afgelopen maand ongeveer 51.600 unieke Nederlandse bezoekers (Nederland is de Nr. 5 in de top 100). Eccky had meer dan het dubbele aantal unieke Nederlandse bezoekers.

Daarbij is de leeftijd verdeling in Second Life minder specifiek. 6.55% is tussen de 13 en 18 jaar, 27.46% tussen de 18 en 24 jaar, 38,78% tussen de 25 en 34 jaar, 21% tussen de 35 en 44 jaar 11.52% is 45 jaar en ouder. Bij Eccky is 25% 12 jaar en jonger, 56% 13 tot en met 18 en 19% 19 jaar en ouder. Voor een adverteerder met deze doelgroep is Eccky, los gezien van de kosten, dus veel interresanter op dit moment. De vraag is of er op andere manieren niet veel meer mensen te bereiken zijn. Want op een gegeven moment wordt niet meer iedere klant van een virtuele wereld blogwaardig geacht.

Mijn advies voor Eccky is dan ook om er voor te zorgen dat bezoekers iets kunnen opbouwen om voor terug te komen. Voor Second Life is het misschien een idee om de fee voor de individuele gebruikers omlaag te brengen, deze betalen nu voor een second life die ook al overspoeld wordt door commerciele bedrijfsuitingen. Een lagere prijs zou daar een mooie compensatie voor zijn. Daarom denk ik dat de resultaten van Eccky ook beter zijn maar Second Life meer potentie heeft.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

20 Reacties

    venturo

    Sorry Bas ik waardeer de posting maar het is het verhaal van de appels en peertjes.


    10 februari 2007 om 19:40
    Annet

    Grappig dat jij deze twee communities hier in statistieken met elkaar vergelijkt. Gisteren had ik het er met iemand over dat Eccky maar een plugin moest ontwikkelen voor Second Life, omdat zoiets als een virtuele baby nog ontbreekt in Second Life 😉


    10 februari 2007 om 19:47
    venturo

    Annet is Eccky een community?


    10 februari 2007 om 19:49
    media

    @Bas: Mooie analyse met nuttige tips, prima!

    @Annet: Dit raakt ook mijn eerdere vragen over SL. Wanneer al deze applicaties een open API krijgen en we platform-onafhankelijke applicaties kunnen ontwikkelen, dan zou het wel eens heel hard kunnen gaan met de virtuele werelden. Die plugin lijkt me ook niet zo heel ver weg meer. Was het Yme zelf niet die ooit een Eccky wilde maken voor Habbo Hotel?


    10 februari 2007 om 20:02
    Kjeld Kahn

    Netherlands 6,55%

    Japan 1,29%

    Dat is vreemd zeg! Die gekke Japanners zijn er niet totaly into. Er vreemd, ze zijn daar helemaal weg van cosplay enzo.


    10 februari 2007 om 21:58
    Ron

    Wat een onzin verhaal, zeg. Iedere mbo-er weet dat statistieken niks voorstellen zonder de context en hier gebeurt uitgerekend dat. Wat nog erger is, is dat er vervolgens een strategie aan gekoppeld wordt. Meteen ontslaan zo’n marketeer voordat ie budget aanvraagt:-) Lachuh zo’n stuk op de zondagochtend…


    11 februari 2007 om 07:37
    venturo

    Ach Bas, there are lies, bigger lies and statistics… een absoluut zinloze vergelijking.


    11 februari 2007 om 07:43
    media

    @Ron: en wie is u?

    @Albert: gelukkig weten we inmiddels hoe jij over Eccky denkt dus je reactie hier verbaasd me eerlijk gezegd niet. We weten wie het zegt zullen we maar zeggen 😉


    11 februari 2007 om 08:39
    mangold

    Ik vind ’t een heel goed idee van je, Bas. Om verschillende ‘fruitsoorten’ met elkaar te vergelijken. Een beetje zoals “Wat is beter voor je gezondheid, een appel of een peer?”. Raar dat veel mensen niet verder willen denken dan “Wat is beter voor je gezondheid, een Golden Delicious of een Jonagold?”…


    11 februari 2007 om 09:18
    Peter

    Helemaal eens! Potentiele adverteerders moeten zelfs bakstenen en okapi’s met kiwi’s vergelijken om te bepalen met wie ze in zee gaan en waar hun hardverdiende marketingeuro’s heengaan. Wat dat betreft is dit slechts een vingeroefening. 😉


    11 februari 2007 om 09:26
    venturo

    Marco ook Peter weet hoe ik over Eccky denk en dat is bepaald NIET negatief. Ik heb mijn mening over de aanvankelijke positionering en marketing van het product maar dat is niet de issue. Ik vind nog steeds de vergelijking niet opgaan. Nog los van de gekozen fruitsoorten…


    11 februari 2007 om 09:47
    media

    Ah, kijk die had ik dan net weer even gemist Yme. Dank voor de update!


    11 februari 2007 om 11:41
    Ron

    @Marco: aha, dus jij bent er zo eentje die een mening laat afhangen van wie iemand is. Zo, zo. Ik zou maar eens wat kritischer zijn op wat je bloggers allemaal voor onzin uitkramen. Ik ben geloof ik niet de enige die dat vind zo te zien. Ah, de zon schijnt, lekker naar buiten!


    11 februari 2007 om 14:09
    BasPaauw

    Leuk al die totaal verschillende reacties. Albert heeft gelijk als hij zegt “er zijn leugens en dan zijn er statistieken”. Dat is precies de reden van de vergelijking. Door statistieken van twee totaal verschillende werelden naast elkaar te leggen ontstaat er een perspectief. Second Life en Eccky hebben het gehele jaar door statistieken zonder enige analyse in de pers gekregen. Daar komt waarschijnlijk ook de frustratie van “anonieme Ron” vandaan. Met name het aantal actieve gebruikers was tot het einde van het jaar een onderbelicht item. En juist dat is voor mij als adverteerder of adviseur belangrijk. Maar ook dat werd weer totaal verkeerd belicht want nu werd met name het aantal unieke bezoekers op ieder gegeven moment een noemenswaardig nummer. Second Life ging in een keer van de 2 miljoen bezoekers naar 18.000 bezoekers gemiddeld op een willekeurig moment op de dag.

    Als adverteerder heb ik natuurlijk helemaal niets aan die statistieken. Ik moet zoals Peter en Carl opmerken nog veel meer met elkaar vergelijken. Search engines met blog campagnes, bannering met user generated video en e-mailmarketing ga zo maar door. En ook daar zijn weer verschillende smaken en soorten in te vinden. Uiteindelijk gebruik ik het allemaal in verschillende verhoudingen en het liefst door elkaar zodat je een heerlijk fruitsalade krijgt die opvalt tussen de rest.

    Ik kijk dus ook voornamelijk vanuit de ogen van de adverteerder, niet vanuit de ogen van de publishers. Als ik dat zou doen zou het onmogelijk zijn om iets zinnigs te kunnen zeggen. Ten eerste denkt iedere publisher dat hij of zij het beste product heeft dat er te verkrijgen is.Ten tweede krijg je van sales alleen de beste statistieken te zien die totaal niet te vergelijken zijn met die van de overige publishers. Dus dan gooi je alle statistieken door elkaar legt ze vervolgens netjes op een rij en trek je conclusies voor zover dat mogelijk is. Eccky en Second Life liggen dan in een keer wel heel dicht bij elkaar.

    Als ik een adverteerder zou zijn met een jongere doelgroep, dan zou investeren in Eccky een betere beslissing zijn op dit moment. Ben je een adverteerder met een volwassen doelgroep dan is het misschien beter om eens te kijken naar Second Life. Echter op dit moment is Second Life voor een adverteerder die zich alleen op de Nederlandse markt richt en direct resultaat wil nog niet echt een goed idee, tenzij de blogs nog eens een keer willen meewerken aan free publicity. En ook daar is iets aan te doen met een beetje creativiteit.

    De zon schijnt, maar het is nog min drie buiten dus ik ga lekker met Eccky slap ouwehoeren in Second Life. Leuk!


    11 februari 2007 om 14:25
    Open Handel

    >> een compleet Excel pakket met vrijwel alle gegevens die voor een adverteerder/ investeerder interresant kunnen zijn << Heb net die excel sheet even bekeken. In het kort: niets zeggend. Als zoiets een adverteerder kan overhalen, dan zijn de jongens beslist goed bezig. Zelf (als hun eventuele adverteerder) zou ik het nooit echt serieus genoeg nemen.


    11 februari 2007 om 15:29
    BasPaauw

    @ Open Handel, welke gegevens zou jij willen weten om eventueel een beslissing te kunnen nemen?


    11 februari 2007 om 15:36
    Christian Batist

    @Yme: Hoezeer ik ook een fan van het Eccky concept ben, is er Sulake helemaal niets aan gelegen om haar systeem open source aan te bieden aan derden. Dat Habbo’s ooit binnen Habbo een eigen kindje kunnen maken sluit ik niet bij voorbaat uit, maar gezien de leeftijd van de tieners die Habbo gebruiken (12-16) lijkt dit niet de meest voor de hand liggende keuze als uitbrteiding op het bestaande concept. Jongere kinderen zijn daar wellicht meer in geinteresseerd, naast volwassenen. In Habbo kun je naast een hond of een kat inmiddels ook krokodillen als huisdier kiezen, maar het verzorgingsaspect is daarbij niet de grootste drijfveer tot aankoop, geloof me.

    @ De Rest: Statistieken, ach die kun je in eerste instantie kiezen (elk systeem meet weer anders) en dan vervolgens nog eens interpreteren naar wens. Gisteren bezochten volgens NielsenNetratings meer dan 100.000 unieke browsers Habbo Hotel Nederland. Unieke browsers dus, op basis van al dan niet opgeschoonde cookies op de computers van gebruikers. En de PC op school, die de hele dag door door verschillende mensen wordt gebruikt, telt maar 1 keer. Zolang we niet unieke eye-balls kunnen meter is meten nog niet weten.


    11 februari 2007 om 17:51
    Annet

    @Yme

    Zaten Frank Alsema en ik er dus toch niet ver naast, welke software met welke software? En no way dat ik ooit Eccky zal gebruiken in Second Life. Kinderen zijn er om te knuffelen, echt te knuffelen. Maar dat is een andere discussie.


    12 februari 2007 om 07:33
    Yme Bosma

    @ Christian

    Ik suggereer ook zeker niet dat jullie Habbo (net als de SL client) open source moeten maken. Het kan echter interessant zijn om Habbo te zien als een platform waar derden iets aan kunnen toevoegen. Zoals gebruikers dat nu al handmatig doen, maar dan automatisch middels software. Een Habbo API zeg maar. Dat is niet direct gelijk aan ongecontroleerd en open, iets wat gezien de doelgroep niet verstandig zou zijn (net als bij ons). Op deze manier kun je echter wel beter gebruik maken van de creativiteit, content en skills van anderen.

    @ Annet

    Wat bedoel je met “welke software met welke software?”?


    12 februari 2007 om 08:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!