eBay: “Bannercampagnes werken niet”

eBay: “Bannercampagnes werken niet”
, Dimmle
@andersfloor

eBay heeft geen vertrouwen in gewone bannercampagnes op internet. Het rendement is dusdanig laag dat het te weinig oplevert, zegt Affiliate manager Sebastiaan Ambtman van eBay Benelux. Zoek-machinemarketing en affiliateprogramma’s blijken voor de veilingsite stukken effectiever.

Ambtman lichtte de online marketingstrategie van eBay toe op het congres Marketing3. De veilingsite heeft als doel gesteld om overal waar consumenten zoeken naar tweedehands spullen, in beeld te komen. Ambtman is hierbij zeer positief over het resultaat van affiliate marketing: een marketingmethode waarbij de adverteerder betaalt op basis van resultaat. eBay werkt daarvoor samen met de netwerken TradeDoubler en Commission Junction. Zoekmachinemarketing levert eveneens een groot rendement op voor eBay, aldus Ambtman. In Nederland wordt eBay op dit gebied bijgestaan door Checkit, een uitzondering voor het bedrijf dat normaal gesproken alle marketingactiviteiten in eigen huis uitvoert.

Gewone online bannercampagnes zijn erg duur, zegt Ambtman. Slechts sporadisch maakt eBay gebruik van gewone CPM-campagnes. Het bedrijf wijst er daarbij op dat branding niet zo interessant (meer) is: het richt zich vooral op conversie.

Naast affiliate- en zoekmachinemarketing maakt eBay gebruik van samenwerkingen met portals als MSN en Startpagina, en met shopping sites zoals Kelkoo, KIESKEURIG en Vergelijk.nl. Als vijfde advertentiemethode wordt non web based advertising ingezet, waaronder e-mailmarketing. Zowel het rendement als het bereik van hiervan zijn echter relatief laag, waardoor het niet al te vaak wordt ingezet als marketingmiddel.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Klinkt vooral alsof E-bay het met het prijsbeleid niet eens is. Een affiliateprogramma is toch ook een bannercampagne (uitgezonderd van tekstlinks)?

    Indien je uitsluitend op basis van conversie wilt adverteren dan is het inkopen op CPM meestal niet de beste optie, maar we moeten ook uitkijken dat we niet de prijzen van Google overal als benchmark gaan hanteren. Zoekmachinemarketing is namelijk een hele andere tak van sport dan bannering.

    Ben het eens dat er nog wel wat aan het prijsbeleid gedaan mag worden maar om te zeggen dat bannercampagnes niet werken dat gaat me te ver.

    geplaatst op
  • Bij Adsense zijn ze voor zover ik kan zien een van de weinigen die gebruik maken van de mogelijkheid tot het tonen van banners. Hier zijn ze dus eigenlijk ook niet tevreden over?

    geplaatst op
  • Misschien kleine nuance aanbrengen: eBay's bannercampagnes werken niet. Met zoveel en zolang exposure is dat ook niet raar.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met de stelling, zolang het doel van de bannercampagne is om 'surfers' te converteren naar 'kopers'.

    De conversie is vaak bedroevend en staat al helemaal niet in verhouding tot de kosten. Op dat vlak zijn er inderdaad veel betere methoden om je online mediabudget te verspijkeren.
    Als het gaat om de onderstening van een positionerende campagne die ook door andere (offline) media wordt gedragen, kan een banneringcampagne best een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid. Maar van kijkers alleen worden adverteerders niet rijk. Media-bedrijven daarentegen leven van kliks en views...

    geplaatst op
  • Ik zie het anders.. Namelijk een affiliate campange is een branding campange maard an gratis ;) .

    Stel men maakt een slechte banner met een logo van bedrijf X gooit deze in tradedoubler en vervolgens gebeurd er niets met de affiliate uitbetaling maar je staat wel op erg veel websites met een logo.

    InkClub doet dit zo.
    www.inkclub.com
    veel affiliates met wijnig uitbetaling en dus bijna voorniets een branding campagne.. Erg slim.. Iets voor jou Anders ;)

    geplaatst op
  • De titel is super triggerend maar volgens mij bedoelen ze hiermee, dat eBay al naamsbekendheid genoeg heeft en dat het affiliate model efficienter werkt om hun marketing doelstellingen te halen.

    Ok wat is dan verschil tussen een Banner Campagne en een Affiliate Programma.

    Banners Campagnes versus Affiliate Programma´s

    Bannercampagnes hebben het doel, of zouden in mijn optiek dat moeten hebben om naamsbekendheid of het bewustzijn bij "mensen" van een specifiek actie of site te vergroten. Meestal is dit opbasis van een vooraf gedefinieerd budget, op vooraf afgesproken posities en wordt gemeten. Vergeleken met de offline-wereld is dit een TV/Radio/Billboard/Krant/ etc campagne.

    Affiliate programma´s hebben geheel ander doel.
    Affiliate programma´s dragen bij aan de marketing doelstellingen indien een bedrijf/website/adverteerder een continue stroom bezoekers, nieuwe klanten en verkopen wil realiseren d.m.v. deals met partners, lees ge-affilieerde websites. Voor de affiliate bieden de advertenties meestal een toegevoegde waarde aan de site bieden! Deze advertenties zijn dus vaker content dan banners. Ze staan ook niet op typische banner posities die zich buiten het lees veld van de bezoekers vinden.

    Affiliate programma´s moet je in de offline-wereld vergelijken met het ontwikkelen van marketing materiaal in winkels. INSTORE-PROMOTION.

    Een banner campagne die zich richt op louter bezoekers dan wel leads is hetzelfde als met een schoevendraaier een spijker in de muur slaan. Je gebruikt het verkeerde middel voor het beoogde doel. Het werkt soms wel maar meestal niet makkelijk.

    Afin in affiliate programma´s worden ook bannersgebruikt maar als ze effectief zijn, zijn het zeer specifieke banners die meer ondersteunend aan de diepere content ingezet worden. Voor uitgebreidere informatie t.a.v. effectieve banners staat op onderstaande link een presentatie. http://www.mbuyu.nl/presentatie/uitlegm4n/effectieve_banners/
    of voor affiliate marketing in het algemeen: http://www.m4n.nl/resources.jsp

    Mijn conclusie is dus E-bay bedoelt volgens mij dat het marketing instrument affiliate marketing veel effectiever voor hun werkt dan een banner campagne. Dit komt denk ik doordat eBay zo een uitgebreide site heeft met honderden kanalen en duizende producten. Het is onmogelijk om voor elke product groep appart marketing te verrichten en op individuele sites die over dat product gaan afspraken te maken. Een affiliate programma laat het aan webmasters zelf over om op hele specifieke onderwerpen naar eBay te linken en zelfs content van eBay te plaatsen op hun site. Win-win. De website biedt meer informatie en eBay krijgt erg gerichte bezoekers van zeer
    specifieke websites.

    geplaatst op
  • Thomas ben het niet met je eens. Wat is het verschil tussen ruimte inkopen op sites op basis van CPM (een bannercampagne) of op basis van affiliates.

    Los van de prijs denk ik dat het vooral belangrijk is hoe je de ingekochte ruimte benut en hoeveel tijd je erin steekt om te zorgen dat je boodschap aansluit bij de sites die worden ingezet.

    Los van het prijsmodel zie ik niet zoveel verschil tussen een gewone (banner)campagne of een affiliatecampagne

    geplaatst op
  • Hi David,

    Hoe bedoel je opbasis van Affiliates? Bedoel je daarmee.. opbasis van vergoedingen voor leads en verkopen?

    In een affiliate programma koop je helemaal niet in. Wat je doet je ontwikkelt diversiteit aan content, bijvoorbeeld, tekstlinks, zoekformulieren, leadformuliertjes, lastminuteprijzen, tekstlinks, etc.. en daar koppel je een vergoedingsmodel aan (meestal CPC in combi met een Lead of verkoop vergoeding). Dit geheel aan advertentiematerialen en vergoedingen, biedt je aan op je eigenwebsite en/of via een affiliate programma aanbieder zoals wij zelf http://www.m4n.nl De partijen (webmasters/affiliates/partners) die denken dat dit:
    1) toegevoegde waarde biedt op hun site of nieuwsbrief en
    2) voldoende bezoekers oplevert die daarna inschrijven of kopen,
    zullen zelf het advertentiemateriaal plaatsen. Ze halen het overigens ook weer weg als ze onvoldoende aan verdienen.

    Het idee achter zo een programma is dat het continue uitbreidt. Dus: affiliates(partners), plaatsen steeds beter advertentiemateriaal dat beter aansluit op de website van de adverteerder -> dit levert meer bezoekers en meer kopers, hierdoor verdient affiliates meer en dus sluiten meer affiliates(partners) zich bij je programma aan.

    Essentieel verschil is dat de websiteeigenaar(affiliate, partner) zelf bepaalt hoe, wat, waar en wanneer het advertentiemateriaal wordt geplaatst! Als adverteer kan je alleen sturen door affiliates/partners uit te sluiten of je vergoedingen of advertentiemateriaal zo aan te passen om het aantrekkelijk te maken zodat het geplaatst wordt.

    Affiliate = pull
    Campagne = push.

    Inkopen suggereert dat jij bepaalt waar jouw advertenties komen te staan. Terwijl dit in affiliate programma´s slechts te stren is maar niet vooraf afgesproken wordt.

    Vergelijk dit met Albert Hein. Albert Hein bepaalt de schapruimte en waar de pindakaas wordt neergezet. Als adverteerder moet je je best doen om de beste schapruimte te krijgen. Hoe je dat doet o.a. door middels campagnes de naamsbekendheid van Calve te verhogen. Als je in deze metafoor door denkt, vergelijk een banner maar met een abri waar CALVE op adverteert en de shapruimte met de potjes pindakaas de affiliate ruimte... "Does this make sense?".


    geplaatst op
  • David,

    Ik reageer nogal heftig omdat wij elke dag aan adverteerders moeten uitleggen dat een banner CAMPAGNE iets heel anders is dan een let op affiliate PROGRAMMA. "Affiliate campagne" is al een paradoxale opmerking. Campagne is iets wat korte termijn is en afloopt. Terwijl een programma in het woord zelf al aangeeft dat het een programma van activiteiten gezamenlijk een netwerk van websites opbouwt met een Continue stroom.

    Whats in the woord hoor ik je zeggen. Partijen die zich tussen affiliate marketing en zegmaar de bannernetwerken in begeven zijn Netdirect en Testnet. Bij hen kan je wel leaddeals campagne matig inkopen maar zij bieden dan ook geen affiliate programma´s aan. "Purist als ik ben". :-)..

    geplaatst op
  • Daar sla je de spijker op zijn kop Thomas. Campagne is push en affilliate is pull. Een bannercampagne wordt inderdaad vaak ingezet op basis van pull en omdat bij affilates het succes van de campagne de vergoeding bepaald wordt hier dus meer tijd ingestoken door exploitant en adverteerder.

    Mijn idee is dat je ook in een bannercampagne genoeg tijd moet steken en deze daar waar mogelijk ook vanuit een pull strategie moet benaderen om ook hier succes te kunnen oogsten. Het gaat om de tijd die je erin steekt en de manier waarop je je doelgroep benaderd op de verschillende plekken. Indien je dit goed doet kan je ook je bannercampagnes als een programma indelen : - )

    Ik heb genoeg voorbeelden liggen van bannercampagnes die gericht zijn op conversie en wel degelijk zeer succesvol zijn zolang je ze maar op de juiste manier benaderd.

    geplaatst op
  • David,

    Wat een verhelderende discussie. :-) Inderdaad zijn er degelijk campagnes die click - lead gericht zijn en die zeer succesvol werken. Als daar de conversie voldoende is, kun je mijns inziens ook op CPM inkopen.

    Wij zien dat bij partijen als eBay en bijvoorbeeld grote shops met meer dan 25000 producten de diversiteit en diepgang dusdanig is dat je zelf nooit kan inkopen. De afdeling eBay verkoop van postzegels uit het jaar 1908 bijvoorbeeld is te specialistisch en dit dus voor alles wat je kan bedenken kan je niet bannermatig managen. Voor dat soort partijen is een affiliate programma dus een uitkomst.

    Mmm ik verval in herhaling en ga maar weer aan het werkt.

    Goed weekend.


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.