• E-mail
    wordt gesponsord door

E-mail marketing tips vs de e-mail marketing praktijk

E-mail marketing tips vs de e-mail marketing praktijk

{title} Wekelijks ontvang ik vanuit België een e-mailing van Emailgarage.com met in elke mailing een algemene e-mail marketingtip. Er voor het gemak vanuit gaande dat deze e-mail marketing specialist gelijk heeft wil ik een aantal (6) van die tips wel eens toetsen aan 3 willekeurig gekozen nieuwsbrieven van grote uitgevers, te weten: Adformatie (Kluwer), FEM Business (Reed Business Information) en Management Team (VNU).

Alle 3 deze nieuwsbrieven heb ik beoordeeld op de uitgave van 21 maart 2007. Een momentopname dus, er kunnen uitschieters tussen zitten. De volgende tips zijn onderwerp van onderzoek: Gebruik subjectline, gebruik fontgrootte…

Bekijk hieronder de nieuwsbrieven die op 21 maart 2007 onderworpen zijn aan onderstaande ‘tips’.

1. Adformatie nieuwsbrief
Subject: 'Hema moet Nederlands merk blijven' * Adformatie 21-03-2007

2. Fem Business nieuwsbrief
Subject: ABN Amro en Barclays hadden dezelfde strategieconsultant

3. Management Team nieuwsbrief
Subject: Hema praat met Franse Auchan over expansie

Tip 1: Gebruik een subjectline die niet langer dan 50 karakters is.


Adformatie:
De subjectline van Adformatie is 59 karakters lang. Het laatste gedeelte van de subjectline voegt volgens mij ook niets toe. Je ziet ook wel rechtsboven in je emailprogramma welke dag het is, wat het afzendadres is.

Fem Business:
56 karakters telt de subjectline van Fem. Je kan er ook niet veel anders van maken van die onderwerpregel, als daag ik de copywriters onder ons uit hier een andere mooie zin van te maken binnen de 50 karakters.

Management Team:
41 karakters in de subjectline voor Management Team. Hulde, mooi binnen de 50 karakters gebleven. Dus volgens Emailgarage 12,5% meer opens! Wel interessant om te zien dat Adformatie en Management team eigenlijk hetzelfde willen zeggen alleen op een andere manier

Tip 2: Hou HTML-format berichten/nieuwsbrieven zo simpel mogelijk.


Stuur geen geluid, video, overbodige plaatjes omdat er een grote kans in zit dat dit niet werkt op de computer van de ontvanger

Adformatie:
De Adformatie nieuwsbrief is redelijk sober en gebruik van onnodige plaatjes is tot een minimum beperkt. Wel denk ik dat de plaatjes in de rechterkolom niet veel toevoegen. Je kan amper zien waarover ze gaan dus persoonlijk vind ik het dan niks toevoegen.

Fem Business:
Fem gebruikt meer plaatjes waarvan de meeste goed duidelijk maken waarover het artikel gaat. Wel zijn de plaatjes verschillend van grootte en dat komt de rust en overzicht van deze nieuwsbrief zeker niet ten goede.

Management Team:
Management Team heeft waarschijnlijk als verplichting voor ieder artikeltje een plaatje te vinden. Het plaatje van ‘Hema’, ‘Weblog Jose’ en ‘Woelen en Piekeren’ zijn te onduidelijk (Hema) of voegen niets toe aan het artikel mijns inziens. Of geen plaatje gebruiken of een plaatje kiezen die beter past en overzichtelijk is. Helemaal als bij de vormgeving wordt gekozen om plaatjes op postzegel niveau te gebruiken.

Tip 3: Verberg de link naar een landingspagina niet, en maak hem zo specifiek mogelijk


Adformatie:
Adformatie verbergt haar links niet. Ze zijn in ieder geval duidelijk qua kleur en in zijn algemeenheid is het ook duidelijk wat er verlangt wordt (lees verder of meer weten?). Wel erg generiek zijn de doorlinks, daar kan meer creativiteit in worden bedacht anders dan overal 'lees meer' te plaatsen en wellicht helpt dat tot meer doorkliks, toch iets wat iedere uitgever wil (bannerviews!!).

Fem Business:
Fem is niet creatiever dan Adformatie. Lees verder > staat onder ieder artikel. Ook hier mag iets meer creativiteit in worden betracht. Wel zijn ze goed te vinden en je kan er bijna niet omheen lezen.

Management Team:
Eentonig wordt het. Ook bij Management team is ‘Lees verder’ het beste wat de redactie kan verzinnen. Maar ook hier, ze vallen verder wel op.

Tip 4: Maak woorden ‘bold’ om een en ander te benadrukken.


Adformatie:
Adformatie gebruikt geen bold om woorden te benadrukken. Zou ik bij deze nieuwsbrief ook niet snel doen omdat al gekozen is om de kopregels bold te maken. En aangezien Adformatie korte tekstjes gebruikt zullen extra woorden in bold daardoor heel druk overkomen. Wel zie je in de rechterkolom een woord benadrukt in ‘Italic’ en dat komt de leesbaarheid inderdaad niet te goede!

Fem Business:
Fem maakt de kopregels bold. In de bodytekst worden ook geen woorden bold geschreven, maar ook hier geldt dat door de hoeveelheid tekst die wordt gebruikt dit ook niet veel zal toevoegen anders dan onrust. Wel zijn sommige ‘lees verder’ links bold. Maar sommige ook niet… maakt het geheel niet rustiger/overzichtelijker/consistenter op.

Management Team:
Management Team maakt de inhoudsopgave, de kopregels, een quote en de 'lees verder links' bold. Voor de bodyteksten geldt eigenlijk hetzelfde als bij de andere 2 nieuwsbrieven.

Tip 5: Gebruik geen fontgrootte kleiner dan 10 pt.


Adformatie:
Adformatie gebruikt fontgrootte van 10pt en is hiermee prima leesbaar. Deze fontgrootte wordt ook door de hele nieuwsbrief gebruikt (m.u.v. de kopregels) en dat straalt rust en overzicht uit.

Fem Business:
Fem gebruikt verschillende fontgroottes maar ook verschillende lettertypen. Sommige stukken zijn echt met te kleine lettertjes geschreven. Niet echt rustig, overzichtelijk en consistent vind ik. Daar kan absoluut verbeteringen worden doorgevoerd.

Management Team:
Ik kan moeilijk zien welke fontgrootte Management Team gebruikt voor de bodyteksten, maar het is kleiner dan 10pt in ieder geval. Mijn advies in dit geval, iets vergroten die letters!

Tip 6: Zorg dat alle links altijd werken en op de juiste plaats terecht komen.


Adformatie:
Alle links werken bij Adformatie en je komt ook op de juiste pagina’s uit. Leuk is de doorstuurfunctie per arikel, dus niet de hele nieuwsbrief. Ook dit functioneert goed. Al zie ik een kleinigheidje in het mailtje dat je doorgestuurd krijgt. Het copyright teken wordt weergegevens als: �. Kniesoor die daar op let...

Fem Business:
Ook bij de Fem Business nieuwsbrief werken alle links en kom ik op de juiste pagina’s uit. Ik vind verder geen gekke dingen.

Management Team:
Bij Management Team lijkt alles te werken, alleen bij het artikel over ‘Woelen en Piekeren’ (Poll) land ik na ‘lees verder’ op een verkeerde pagina. Het kan zijn dat de poll inmiddels (ik click namelijk 2 dagen na verzending op de link, op zich is daar niks raars aan) is aangepast en dat de poll pagina telkens wordt ververst, alleen dat weet ik als onschuldige clicker natuurlijk niet. Ik zie alleen maar dat ik ‘verkeerd’ uitkom. Hetzelfde geldt voor de ‘Quote’ onderaan in de nieuwsbrief. Als ik benieuwd ben wie deze quote heeft gedaan kom ik bedrogen uit op mt.nl.

Al met al zie je dus bij de verschillende nieuwsbrieven op basis van de gekozen 6 tips wel verbeterpunten. Ik bied het deze 3 titels bij deze aan. Succes ermee!

Hieronder alle nieuwsbrieven op een rijtje, op verzoek van Paul. Moest ze wel iets bijsnijden, dus de tip over lettergrootte is wat lastiger te zien zo.

{title}


{title}


{title}

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Interessant en netjes uitgewerkt. Ik mis alleen 3 screenshots van de nieuwsbrieven, zodat je ze onder elkaar makkelijk kan vergelijken. Misschien kan je die nog toevoegen (met breedte 575px).

    Tevens zou ik "Tip 1:" etc. anders accentueren. Nu staat alles in bold, en zie ik nauwelijks het verschil tussen Adformatie: en "Tip 1:"

    geplaatst op
  • Zoiets Paul, ik moest er Marco even voor bellen om het goed voor elkaar te krijgen.

    geplaatst op
  • Leuk onderzoek Bas! Kleine opmerking:

    De tips die je doorkrijgt van emailgarage zijn zeker wel waardevol maar....

    Elke doelgroep is anders. Een vaste set regels bestaat er simpelweg niet. De enige manier om de "perfecte" nieuwsbrief te krijgen is door te testen. Een nieuwsbrief van Audi bijvoorbeeld zal waarschijnlijk beter scoren met goed beeldmateriaal enz. enz.

    Het zijn wel goede algemene tips maar mijn advies is om te testen wat het beste bij je doelgroep past.

    geplaatst op
  • overbodig om te zeggen, maar je hebt uiteraard volkomen gelijk Karel

    geplaatst op
  • Leuke analyse Bas; top!

    Voor geinteresseerden, op 5 april is er een Marketingfacts Cursus Emailmarketing in Media Plaza. Docenten zijn Sander van der Blonk (RapidSugar) en Ewald Verhoog (Canicas). Wellicht voor volgende keer ook aardig voor jou Bas (als docent)!

    geplaatst op
  • Goed idee Marco.

    geplaatst op
  • Inderdaad een leuk onderzoekje maar ik blijf het nog steeds zo jammer vinden dat het bijna altijd bij de simpele basistips blijft en daardoor nog steeds het beeld in stand wordt gehouden dat je geen specialist hoeft te benaderen want je kunt gerust zelf eerst wat aanklooien.

    Ik vergelijk het altijd met hoe we hier (sinds 1985) met American Football omgaan: elke uitzending gaat men er blijkbaar vanuit dat het nieuw is en niemand het snapt dus tot vervelens toe krijgt men de basisregels voorgekauwd.

    Stel je voor dat elke samenvatting van de Eredivisie gepaard zou gaan met de uitleg van de spelregels: 2 x 10 spelers + 2 x een keeper, buitenspel, hands in de 16, penaltystip op 11 meter en de gevolgen van een gele en rode kaart: inderdaad.....vermoeiend.

    Ik kwam tot mijn grote schrik deze maand zelfs Outlook tegen in een opsomming van e-mailmarketing software.

    Zoals Karel al aangeeft verschilt de aanpak enorm per doelgroep en branche en blijft testen DE manier om er achter te komen wat de beste vorm is.

    geplaatst op
  • Nog een paar tips:

    Tip 7: Stuur een e-mail, geen halve website

    Om een boom te vertellen hoef je geen bos te laten zien. Houd e-mails lekker kort, beperk je tot één tot drie artikelen per e-mail. En laat de 'website'-navigatie maar achterwege; één simpel 'Meer lezen? Klik hier'-linkje per artikel is ruim voldoende.

    Tip 8: Maak het afmeldproces makkelijk en snel

    Adformatie doet 't heel goed, met zelfs een 'stop toezending tijdelijk'-optie. De andere twee nieuwsbrieven maken kans om op SPAM-blacklists te belanden, doordat mensen die zich willen afmelden deze bij gebrek aan afmeldoptie maar gewoon als 'SPAM' markeren.

    Tip 9: Verwijs helemaal bovenin de e-mail naar een webversie

    Mensen die geen HTML-opmaak kunnen zien, kunnen daarmee naar een kopie van de e-mail in een webpagina doorklikken. LET OP: deze link moet dus niet in HTML worden gezet; maar gewoon volledig worden uitgeschreven. Adformatie en FEM doen 't dus fout, en MT helemaal niet.

    geplaatst op
  • Dit zijn zeker handige tips. Ook die van Carl. Ik heb alleen een vraagje. Wat zouden jullie doen, bijvoorbeeld 1x per maand op een vast tijdstip een nieuwsbrief verzenden met een behoorlijke inhoud, of elke keer als je een paar interessante onderwerpen hebt een nieuwsbrief de deur uit doen?

    geplaatst op
  • @kasper. Voor de duidelijkheid (als het niet duidelijk is), het zijn niet mijn tips, maar die van Emailgarage. En ik ben het met je eens dat we niet erg opschieten in emailmarketing land. ik doe dit nu 8 jaar en ik kom soms nog steeds met verhalen die ik letterlijk 8 jaar geleden ook vertelde. Niet erg natuurlijk maar inderdaad wel opvallend dat het in sommige gevallen nog steeds basis tips zijn inderdaad.

    @Carl. Op de site van Emailgarage staan nog veel meer tips. Ik heb er zomaar ad random 6 gepakt, zonder enige achterliggende gedachte. ik had er ook 2 maar ook 15 kunnen pakken. maar bedankt voor je toevoeging ;-)

    @Hans. huur Kasper in, hij kan het je vertellen ;-)

    geplaatst op
  • Dat was me wel duidelijk hoor Bas ;-)

    Ik zal de komende tijd eens nadenken over een manier waarop dit is om te buigen.

    geplaatst op
  • Goedemiddag,

    Bas goed te zien dat jij je ook echt verdiept in de tips en toepassingen daarvan. De emailgarage tips krijg ik ook en zijn simpel, maar wellciht herkenbaar voor vele. In een recente post van mij op Resultblog, ging ik ook in op de eenvoud van de tips en de toepassingen daarvan. Bleek wel dat in de markt nog veel partijen niet verder komen dan dat niveau. Goed om dus door te denken en experts int e zetten, helemaal eens met Kasper.

    Herkenbare punten die je uitwerkt hierboven, ik krijg 2 van de 3 nieuwsbrieven ook, vooral die van adformatie is makkelijk en snel ff door te scannen. Is ook echt een nieuwsbrief en niet een volledige digitale folder waar je van alles wil doen en vertellen, zo komt die van FEM wel op mij over.

    Als je doelgroep duidelijk is en de nieuwsbrief aansluit, hoef je niet allerlei toeters en bellen er aan te hangen, dan volstaat de informatie.

    geplaatst op
  • Bas, altijd leuk om even concrete nieuwsbrieven langs de lat te leggen. Opm. bij TIP 3: de links naar de webpagina's worden vaak door het gebruikte cms gegenereerd, evenals bijhorende tekstjes als 'Lees verder". Je doet de redacties dus tekort als je hen weinig fantasie toedicht, want het cms biedt in die gevallen geen vrijheid om per berichtje een andere link-tekst toe te voegen.
    Het dilemma bij dit detail is dus automatisering versus handmatig: levert het handmatige fantasievollere link-tekstje substantieel meer kliks richting site .

    geplaatst op
  • Grappig, krijgen we een compliment terwijl wij (Adformatie) zelf niet tevreden zijn.
    Uit onze statistieken blijkt dat de nieuwsbrief nog te vaak alleen een reminder is dat de site is ververst. Het clickpercentage op het eerste of tweede bericht is voor ons gevoel veel te hoog tov andere berichten er onder.
    De Marketing Online nieuwsbrief is een paar maanden geleden aangepast door een breder scala aan onderwerpen aan te bieden en met een kleinere selectie uit het nieuws. De oppervlakte en het aantal berichten is verdubbeld met als resultaat dat het openingspercentage en specifieke doorclicks aanmerkelijk verbeterde.
    @ Casper en Bas Inderdaad wordt door een cms het laden van een nieuwsbrief geautomatiseerd. In ons geval is snelheid belangrijker dan fantasie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.