E-mail segmenteren op geslacht, ook als je het geslacht niet weet?

14 juli 2015, 09:00

Het geslacht van de ontvanger is waarschijnlijk een van de meest voorkomende segmentatiecriteria in dialoogmarketing. Niet alleen moet de aanhef correct zijn, de communicatie rondom producten en diensten moet optimaal aansluiten bij de ontvanger en dan primair afgestemd zijn op het geslacht van de ontvanger. Het consumentengedrag van mannen en vrouwen verschilt immers aanzienlijk. Het achterhalen van het geslacht van de klant is dus cruciaal. Gelukkig maar dat je, zelfs als je er niet expliciet naar vraagt of hebt gevraagd, het geslacht achterhalen. En dat gaat misschien wel makkelijker dan je denkt.

Deze gastbijdrage is geschreven door Ben van der Laan, country manager optivo Nederland.

E-mailverzenders weten hoe belangrijk het is om het juiste geslacht van een ontvanger te gebruiken. Geen wonder dat abonneerfuncties voor nieuwsbrieven vaak over een slimme man/vrouw-button beschikken. Het lijkt voor de consument niet zo veel voor te stellen, maar voor de e-mailmarketeer is het een belangrijke sleutel naar de juiste aanhef en de daaraan te koppelen kenmerken.

Expliciet vs impliciet

Het expliciet vragen naar het geslacht, zoals hierboven getoond, is ongetwijfeld de eenvoudigste en meest effectieve manier om het geslacht van de ontvanger te bepalen. Het geslacht van de ontvanger is daarentegen ook impliciet te bepalen. Soms is het namelijk nodig om achteraf nog op onderzoek uit te gaan naar het geslacht van een ontvanger. Veel ondernemingen hebben te maken met een oude of incomplete database.

Ook wanneer twee of meer bedrijven worden samengevoegd en er meerdere databases worden gecombineerd, komen incomplete gegevens aan het licht. En het komt voor dat bedrijven besluiten een bepaalde productgroep te lanceren, toegespitst op vrouwen of juist mannen, terwijl ze niet eerder sekse-specifieke producten hebben aangeboden.

Vaak zinvol: verschillende nieuwsbrieven voor mannen en vrouwen

Het impliciet bepalen van het geslacht van de ontvanger, om een inhaalslag te maken voor bijvoorbeeld die verouderde, incomplete mailinglijst, kan op meerdere manieren. Een ervan is het gedrag en de eigenschappen van ontvangers waarvan het geslacht bekend is te analyseren en te vergelijken met de gedragingen en eigenschappen van de onbekende ontvangers. Het is helaas wel een complexe en daarmee niet de goedkoopste oplossing.

E-mailoptimalisatie maakt het verschil – op de eerste plaats door te segmenteren op basis van geslacht

Voornamen

Een andere optie is het kijken naar de voornamen, waarbij de ontvangers bijvoorbeeld al met een persoonlijke aanhef – “Hallo Petra” – benaderd worden. Ook kan het geslacht uit een gedeelte van een e-mailadres worden afgeleid: ben@optivo.nl, petra78@goole.nl, enz.

Het idee is simpel: Als een voornaam maar vaak genoeg aan een geslacht gekoppeld is en de frequentie hiervan bekend is, dan kan bij een hoge frequentie gekozen worden het geslacht aan die voornaam te koppelen.

Respons in beslissings-diagram: De aanhef kan doorslaggevend zijn of een e-mail geopend wordt of niet.

Wie over flinke hoeveelheden data beschikt, is hierbij in het voordeel. Maar kleinere verzenders kunnen natuurlijk ook gewoon open-databestanden gebruiken; er bestaan tal van voornamenlijsten, gesorteerd op stad, provincie, land, etc.

Steekproef

Maar werkt het? Uit nieuwsgierigheid hebben wij de openbare deelnemerslijst van de Berlin Email Summit in Xing (een Duitse variant van LinkedIn) onder de loep genomen. Uit deze steekproef is onderstaand voorbeeld komen rollen:

Het resultaat is natuurlijk niet perfect: 0,36 procent werd onjuist geclassificeerd en 96,01 procent correct, terwijl bij 3,62 procent over de naam niets bekend was (“NA”). Maar ondanks dat één onjuiste begroeting zwaarder weegt dan tien juiste, overtreft deze steekproef toch vele verwachtingen.

Wat denk je: zou dit ook voor jouw doelgroep- en responsanalyse van pas kunnen komen?

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!