E-commerce lijkt de nieuwe Tata Steel

Dit jaar vieren we het dertigjarig bestaan van e-commerce. Het is alleen de vraag of de huidige werkwijze nog toekomstbestendig is. 50 procent van de webshops die vandaag beginnen, is binnen vijf jaar verdwenen.

18 april 2024, 07:00 1526 x gelezen

Ze stoppen ermee omdat het lastig is om geld te verdienen, onderschatten het vele werk of redden het niet door te lage marges.

Al dertig jaar lang proberen we de Nederlandse consument enthousiast te maken voor online winkelen met dingen zoals lage prijzen, gratis verzending, lange retourtermijnen en achteraf betalen. Dat is gelukt. Inmiddels plaatsen we hier elke dag maar liefst een miljoen online bestellingen. Waren er in 2007 nog zevenduizend webshops, inmiddels gaan we richting de 90.000. Er worden gigantische bedragen omgezet, maar vraag een willekeurige e-commercemanager hoeveel er onderaan de streep overblijft en het verhaal wordt ineens een stuk vager.

Niet op tijd klaar

Geld vliegt onze zakken uit, omdat het steeds duurder wordt om rendabele advertentiecampagnes te draaien. Het wordt lastiger om online gevonden te worden door de komst van nieuwe technologieën en we hebben te maken met steeds meer wetgeving. De wereld is aan het veranderen en de e-commercesector lijkt de nieuwe Tata Steel te worden: een organisatie die verzuimd heeft om op tijd klaar te zijn voor de toekomst. De sector is niet meer de start-up van dertig jaar geleden, maar een volwassen reus waar verantwoordelijkheid bij komt kijken.

Toch bieden we nog steeds achteraf betalen aan, terwijl we weten dat het kwetsbare mensen nog verder in de schulden brengt en ervoor zorgt dat de retourenberg alleen maar groter wordt.

Toch zetten we massaal onze customer data platforms (CDP’s) open voor big tech, terwijl we weten dat bij elke persoon er gemiddeld 2.300 bedrijven informatie delen met bedrijven zoals Meta. Alleen maar om nóg beter te kunnen targeten.

Toch zoeken we, enthousiast gemaakt door andermans succesvolle A/B-testresultaten, steeds vaker de grenzen op van manipulatief design. Om toch die onrealistische targets te halen.

 

Op de blaren

We hebben de afgelopen dertig jaar een onhoudbaar businessmodel gecreëerd. In plaats van geld te steken in innovatie en het toekomstbestendig maken van de branche, hebben we ervoor gekozen om het geld over de schutting te gooien richting big tech-bedrijven waardoor we er steeds afhankelijker van zijn geworden. Het wordt tijd om op de blaren te gaan zitten en echt na te denken hoe we de komende dertig jaar gaan invullen.

Deze column, geschreven door Chantal Schinkels, is eerder verschenen in Twinkle #4. Chantal Schinkels is een onafhankelijk tech- en e-commerce expert, spreker en auteur van ‘De IT Girl’ en ‘Het Koopinfuus’. Ze staat bekend als professioneel schenenschopper door haar unieke visie op technologie en e-commerce.

 

Foto Mirjam van der Linden

 

Twinkle schrijft voor en over online shops, over retailers en merken die een omnichannel strategie uitrollen en over hoe de nieuwe digitale werkelijkheid zich op de winkelvloer manifesteert.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!