Duvel ‘woedend’ over zuipfilmpje
Ik had het filmpje al voorbij zien komen op Fok!, VKMag en natuurlijk bij de ZatteVrienden.be.
In het bewuste filmpje belooft een man tien glazen Duvel binnen een uur naar binnen te werken. Na zeven glazen van het sterke Belgische bier ligt hij laveloos op de grond. Het filmpje is razend populair op internet, waar het inmiddels door meer dan 30.000 (?) mensen is bekeken.
Michel Moortgat, de producent van Duvel, is kwaad op de makers van het filmpje. ‘Dergelijk drankgebruik is onverantwoord en absoluut geen reclame voor ons bier’, vertelt hij in De Telegraaf.
De eigenaar van het caf? De Hel in Tongeren, waar het tafereel zich afspeelde, vindt niet dat hij iets fout heeft gedaan. ‘Er komen steeds meer mensen binnen die lachend zeven Duvels bestellen.’
Bron:
Binnenkort dus net als op tabak een waarschuwing?
Als ik zie waar het filmpje inmiddels overal is genoemd, denk ik dat het aantal mensen dat het heeft bekeken veel hoger ligt dan de genoemde 30.000.
Mooi voorbeeld van Consumer Generate Media dat in dit geval negatief uitpakt voor de adverteerder. Vraag is: hoe had Duvel hierop kunnen en moeten reageren anders dan het nu heeft gedaan?
Ik denk eerlijk gezegd dat Duvel niet veel anders had kunnen reageren. Ze moesten wel zeggen dat het onverantwoord is en dat ze hier niet achter staan. Maar ondertussen zullen ze, in tegenstelling tot wat ze beweren, wel degelijk blij zijn met deze gratis reclame.
Ik heb inmiddels bewust het woord woedend tussen aanhalingstekens gezet.
Duvel en Café de Hel, past goed bij elkaar 😉
@Robin:
Ik denk niet dat deze CGM zo negatief uitpakt. Kijk alleen maar naar de reactie van de kroegbaas: die Duvel-sales rijzen de pan uit.
En ik durf nog verder te gaan dan Marco: de reactie van Duvel is uit het boekje! Hij moet idd wel op deze manier reageren en bovendien wordt er zo alleen maar meer publiciteit gecreëerd. Of de reactie bewust is of niet, da’s natuurlijk wel de vraag…
Die negatieve reacties zijn wat mij betreft behoorlijk hypocriet: we moeten niet net gaan doen alsof we door dit filmpje opeens beseffen dat het drinken van meerdere Duvels in korte tijd negatieve gevolgen kan hebben. Ik heb al last van drie Duvels op een avond!
Tja, dit kan gebeuren als het hoofdbestandsdeel van je product (afgezien van hop) een puur gif is voor het lichaam (alcohol) in welke hoeveelheid dan ook.
Ik ben van 3 Duvels al eens helemaal groen geworden. Kan ook aan de joint hebben gelegen maar dat weet ik niet meer precies 😉
Even zonder gekheid, ben het niet met je eens Frank dat dit geen Consumer Generated Media (CGM) is. Alles wat de consumenten zelf aan content genereren valt onder deze noemer. Reacties op sites, blogpostings, podcasts en ook dit filmpje dus. Hoe zou jij het anders willen noemen?
Gewoon….een filmpje wat een stel belgen hebben gemaakt en online hebben gezet….CGM is meteen zo’n beladen term voor dit. Heb ook zo niet een alternatief….
Doet me ook denken aan een filmpje waar Duvel het bokje was. Er stond met grote rode letters HIER RIJPT DEN DUVEL op de brouwerij, Van de R was snel een P gemaakt.
Laten we allen normaal doen en genieten van een Duvel waar hij voor gebrouwen is. Overal waar te voor staat is nooit goed.
Het is een bier waar karakter inzit.
wat ’n gezeix over 7 …… in 1 klap!In cafe the duke[mestreech] staat het record op 18 evulds & nog rechtop blijven zitten![wel van 16.00 tot 1.30]viva la hell!!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!