Dubieuze Data Awards 2004

Dubieuze Data Awards 2004

Wie is de beste cijfergoochelaar van Nederland?De Amerikaanse mediawatch-organisatie STATS zette de tien grootste cijferblunders (pdf) van 2004 op een rij. Absolute winnaar van de Amerikaanse Award was het bericht in de Economist waaruit bleek dat de Amerikaanse staten met een hoog gemiddeld IQ in 2000 vooral op Al Gore hadden gestemd terwijl staten met een laag gemiddeld IQ vooral stemden op George W. Bush. Alhoewel dit natuurlijk heel goed had gekund, bleek het uiteindelijk toch om een internet hoax te gaan dat niet alleen door de Economist maar ook door tal van andere media werd gepubliceerd.

Geinspireerd door deze cijferblunders, heeft het Vlaamse weblog CARblog de eerste Vlaamse Dubieuze Data Awards (pdf) uitgebracht.

Lijkt me een goed moment om voor Nederland de MarketingFacts Dubieuze Data Awards in het leven te roepen. Met cijfertovenaars als Maurice de Hond, Stivoro en de Nationale Vacaturebank (om maar een paar voorbeelden te noemen), moeten wij toch in staat zijn om een prachtige lijst samen te stellen. Ik zou zeggen dump de grootste cijferblunders van de Nederlandse media in de comments (tot uiterlijk 31 januari). Als ik voldoende blunders heb verzameld zal ik begin februari komen met een poll zodat de lezers van MarketingFacts kunnen bepalen welke blunder de MarketingFacts Dubieuze Data Awards gaat winnen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Laat ik zelf maar beginnen met het dumpen van de eerste blunder en wel de recentelijke blunder van Spits! dat doodleuk melde dat meer dan 30% van de Nederlanders niet tevreden was over zijn baan. Ook dit bericht werd door nagenoeg alle media overgenomen zonder zich daarbij te realiseren dat de resultaten waren gebaseerd op een online onderzoek op monsterboard.nl. Inderdaad een vacaturesite waar relatief veel mensen komen die niet tevreden zijn over hun baan en derhalve op zoek zijn naar iets anders (gezien in het tv-programma De Leugen Regeert).

    Kan het nog dommer?

    Voor de liefhebber is overigens de site cijfers liegen niet zeker aan te bevelen!

    geplaatst op
  • Ik nomineer Durex met haar grote jaarlijkse onderzoek naar de sexuele gedragingen van de bevolking wereldwijd, waaruit o.a. zou blijken dat de gemiddelde paarfrequentie van "de Nederlander" is gedaald van 120x in 2004 naar 103x in 2003.

    Prima dat je dit soort onderzoeken doet, maar extrapoleer niet het gedrag van broeierige tieners naar het liefdesleven van alle Nederlanders. Het onderzoek werd namelijk gehouden via www.durex.com

    geplaatst op
  • Deze lijkt me ook leuk ! Ze zaten "maar" 2500 uitkeringen te hoog.

    Rooskleurig beeld Megabanenmarkt bijgesteld (14/01/2005)

    Amsterdamse topambtenaren schetsten een te gunstig beeld van de resultaten van de in 2001 en 2002 gehouden Megabanenmarkt. Dat blijkt uit een deze week gepresenteerde externe evaluatie van de Megabanenmarkt in opdracht van de gemeenteraad.


    De raad had aangedrongen op een onafhankelijk rapport over de banenmarkt nadat was gebleken dat een eerdere, evaluatie door de voor het honderd miljoen euro kostende project verantwoordelijke topambtenaren zelf was geschreven.

    De toenmalige directeuren van de sociale dienst en de Megabanenmarkt, André Jansen en Roy Mungra, schetsten een te gunstig beeld. Uit de externe evaluatie blijkt dat er niet 8392, maar 5858 uitkeringen door toedoen van de banenmarkt zijn komen te vervallen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.