Dromen robotjournalisten over de Pulitzerprijs?

7 juli 2014, 05:00

“I’ve… seen things you people wouldn’t believe… Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those… moments… will be lost in time, like tears… in… rain. Time… to die…”. Epische laatste woorden van de replicant Roy Batty aan het einde van de film Blade Runner. Een film die gebaseerd is op het boek “Do androids dream of electric sheep?” van science-fictionschrijver Philip K. Dick. Zowel de film als het boek beschrijven een post-apocalyptische wereld waarin mensen en intelligente androïden naast elkaar leven. Het enige wat beide levensvormen nog van elkaar onderscheidt, is empathie. Androïden zijn niet in staat om gevoelens te hebben voor andere levende wezens.

Van spieren naar hersenen

Centraal staat dus de vraag wat het betekent om mens te zijn. Tot voor kort hebben wij mensen nooit antwoord op deze vraag hoeven geven. Geen enkel ander wezen op aarde kan immers tippen aan onze intelligentie en gevoelsleven. Het is toekomstmuziek. Het is een ver-van-mijn-bedshow.

Recentelijk wordt echter duidelijk dat machines en software een steeds dominantere positie innemen in ons leven. Sinds het begin van de industriële revolutie hebben machines mensen het werk uit handen genomen. Ze verbeteren en vervangen onze spierkracht. Met de informatierevolutie wordt deze trend doorbroken. Steeds vaker neemt software de rol van onze hersenen over. Software verbetert en vervangt ons denkkracht.

Schrijvende robots

In diverse industrieën worden de gevolgen van deze vergaande automatisering pijnlijk duidelijk. Er komt geen mens meer aan te pas. In februari 2013 beschreef ik al hoe de fastfoodsector wordt geraakt door deze ontwikkeling – zie mijn artikel “Fastfood-robots plegen broodroof”. En nu lijkt het erop dat de journalistiek ten prooi valt aan de snelle opmars van robots.

Deze week maakte het internationale persbureau Associated Press bekend dat ze binnenkort start met de productie van geautomatiseerde artikelen over de kwartaal- en jaarcijfers van Amerikaanse bedrijven. Het bedrijf Automated Insights, de wereldleider in het produceren van gepersonaliseerde verhalen op basis van data, verzorgt deze nieuwe manier van publicaties schrijven. Afgelopen jaar publiceerde dit bedrijf in totaal 300 miljoen artikelen. Iedere seconde worden er dus zo’n 9,5 artikelen geschreven! De verwachting is dat in 2014 dit aantal zo’n drie keer over de kop gaat.

Automated Insights is niet het enige bedrijf dat het standaard businessmodel voor contentcreatie op zijn kop zet. Ook het bedrijf Narrative Science houdt zich al enige tijd bezig met deze ontwikkelingen. Dit bedrijf heeft zich in de loop der jaren bekwaamd in het schrijven van sportartikelen op basis van sportuitslagen. Sterker nog, hun software schrijft betere sportartikelen dan de menselijke tegenhanger. En in Japan is er inmiddels een android genaamd Kodomoroid ontwikkeld, die het nieuws voorleest.

90 procent

Volgens Associated Press hoeven journalisten niet te vrezen voor hun baan. Eenvoudig en geestdodend werk, zoals het uitpluizen van de kwartaalcijfers, wordt hen uit handen genomen opdat zij juist meer tijd kunnen stoppen in het schrijven van diepgravende achtergrondartikelen.

Toch maak ik mij zorgen. Voorspellingen beweren dat in 2030 zo’n 90 procent van alle artikelen door slimme software worden geschreven. Zet al deze ontwikkelingen uit tegen de Wet van Moore en je kunt je afvragen of creativiteit alleen voorbehouden is aan mensen of dat ook machines deze gave binnen handbereik komt. Het duurt niet lang meer of iedereen heeft een algoritme als eindbaas!

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!