Doorbraak neuromarketing laat op zich wachten

22 augustus 2005, 15:38

Niels Schultz vroeg zich hier en hier al af waar de neuromarketeers bleven. Deze week verwijst Marketingonline.nl naar een artikel in Admap waarin neuromarketing, het meten van de hersenactiviteit van consumenten onder invloed van producten of advertenties, (ook) ter discussie wordt gesteld.

Bekend is het voorbeeld van het neuro-onderzoek naar het vermeende smaakverschil tussen Pepsi en Coke. Onderzoekers kwamen er met behulp van een magnetische resonantie-techniek (FMRI) achter dat Coca-Cola een specifiek gebied in de hersenen activeert, dat het zelfbeeld van mensen bepaalt. Het merk Coca-Cola zou zorgen voor de aanmaak van positieve associaties en gevoelens van zelfwaarde. Andere bedrijven die zich wel eens aan neuromarketing hebben gewaagd zijn Motorola, Delta Airlines, General Motors, Procter & Gamble en Hallmark.

Hersenactiviteiten en reacties worden steeds beter gemeten, maar geven nog lang niet altijd inzicht in het waarom. Neurotechnieken worden, als concrete toepassing binnen marketing, een grote toekomst voorspeld, maar geduld is wel vereist.

Bron:

Neuromarketing blijft ter discussie

Lees ook:

Waar zijn de neuromarketeers?

Waar zijn de neuromarketeers, deel 2

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

72 Reacties

    media

    Deze maand in Tijdschrift van Marketing een artikel van Paul Postma over consumentengedrag: “Neurologie berooft marketing van logica.” In het artikel zet Postma 4 onderzoeksmethoden op een rij die voorspellende waarde hebben voor het menselijke (koop)gedrag:

    1. Fysiek biologisch: Functionele MRI-scans (FMRI)

    2. Associaties uitlokkend: Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET)

    3. Observatie van gedrag: Empathic design

    4. Vastgesteld gedrag uit het verleden: Database Managed Marketing Methods (DMMM)


    2 maart 2006 om 04:54
    Jurjen Koopmans

    Vraag / case mbt. praktische toepassing neuromarketing.

    In artikelen over koopverslaving (bv. mensen die even naar het centrum gaan om een brood te halen en dan met boodschappentassen vol thuis komen) wordt vaak gesproken over de stof dopamine. Nu zijn er medicijnen TEGEN koopverslaving (ik ben op internet meerdere behandelingsmethodes tegengekomen). Dat wil dus zeggen dat je dit extern kunt beinvloeden.

    Aan de andere kant zijn er ook heel veel mensen die aan u en aan mij dingen willen verkopen. Zij willen het liefst dat wij zo weinig mogelijk remmingen / weerstanden hebben. Het liefst zouden ze willen dat wij morgen allemaal koopverslaafd gaan worden.

    In hoeverre kunnen deze verkopers ons op een legale manier beinvloeden. Zijn er bijvoorbeeld legale dopamineopwekkers die je in een drankje kunt stoppen en die je bijvoorbeeld kunt uitdelen in een supermarkt? of is het mogelijk om omstandigheden (temperatuur / kleuren / muziek / geuren) zodanig te beinvloeden dat de productie van dopamine door de hersenen gestimuleerd wordt? En in hoeverre is dit (naar de mening van Nederlandse marketeers) ethisch verantwoord?


    24 september 2006 om 19:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!