Doorbraak neuromarketing laat op zich wachten

Doorbraak neuromarketing laat op zich wachten

Niels Schultz vroeg zich hier en hier al af waar de neuromarketeers bleven. Deze week verwijst Marketingonline.nl naar een artikel in Admap waarin neuromarketing, het meten van de hersenactiviteit van consumenten onder invloed van producten of advertenties, (ook) ter discussie wordt gesteld.

Bekend is het voorbeeld van het neuro-onderzoek naar het vermeende smaakverschil tussen Pepsi en Coke. Onderzoekers kwamen er met behulp van een magnetische resonantie-techniek (FMRI) achter dat Coca-Cola een specifiek gebied in de hersenen activeert, dat het zelfbeeld van mensen bepaalt. Het merk Coca-Cola zou zorgen voor de aanmaak van positieve associaties en gevoelens van zelfwaarde. Andere bedrijven die zich wel eens aan neuromarketing hebben gewaagd zijn Motorola, Delta Airlines, General Motors, Procter & Gamble en Hallmark.

Hersenactiviteiten en reacties worden steeds beter gemeten, maar geven nog lang niet altijd inzicht in het waarom. Neurotechnieken worden, als concrete toepassing binnen marketing, een grote toekomst voorspeld, maar geduld is wel vereist.

Bron:
Neuromarketing blijft ter discussie

Lees ook:
Waar zijn de neuromarketeers?
Waar zijn de neuromarketeers, deel 2


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Volgens Net Jacobsson zou Business 2.0 een goed artikel hebben over Neuromarketing. Helaas vereist dit een abonnement. Neuroco is overigens gespecialiseerd in neuromarketing.

    geplaatst op
  • Deze maand in Tijdschrift van Marketing een artikel van Paul Postma over consumentengedrag: "Neurologie berooft marketing van logica." In het artikel zet Postma 4 onderzoeksmethoden op een rij die voorspellende waarde hebben voor het menselijke (koop)gedrag:
    1. Fysiek biologisch: Functionele MRI-scans (FMRI)
    2. Associaties uitlokkend: Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET)
    3. Observatie van gedrag: Empathic design
    4. Vastgesteld gedrag uit het verleden: Database Managed Marketing Methods (DMMM)

    geplaatst op
  • Kom per toeval net op een interessante weblog over neuromarketing:
    http://www.neurosciencemarketing.com/blog/

    geplaatst op
  • Vraag / case mbt. praktische toepassing neuromarketing.
    In artikelen over koopverslaving (bv. mensen die even naar het centrum gaan om een brood te halen en dan met boodschappentassen vol thuis komen) wordt vaak gesproken over de stof dopamine. Nu zijn er medicijnen TEGEN koopverslaving (ik ben op internet meerdere behandelingsmethodes tegengekomen). Dat wil dus zeggen dat je dit extern kunt beinvloeden.

    Aan de andere kant zijn er ook heel veel mensen die aan u en aan mij dingen willen verkopen. Zij willen het liefst dat wij zo weinig mogelijk remmingen / weerstanden hebben. Het liefst zouden ze willen dat wij morgen allemaal koopverslaafd gaan worden.

    In hoeverre kunnen deze verkopers ons op een legale manier beinvloeden. Zijn er bijvoorbeeld legale dopamineopwekkers die je in een drankje kunt stoppen en die je bijvoorbeeld kunt uitdelen in een supermarkt? of is het mogelijk om omstandigheden (temperatuur / kleuren / muziek / geuren) zodanig te beinvloeden dat de productie van dopamine door de hersenen gestimuleerd wordt? En in hoeverre is dit (naar de mening van Nederlandse marketeers) ethisch verantwoord?

    geplaatst op
  • Jurjen, geen idee of daar ethische richtlijnen voor zijn. Weet wel dat er wel degelijk gebruik wordt gemaakt van geuren in winkels om verkoop te stimuleren (denk aan gebakken broodlucht in AH).

    Wellicht dat Martin Lindstrom van Brand Sense je hier iets meer over kan vertellen.

    Kwam overigens deze week toevallig nog een artikel tegen waaruit blijkt steeds meer Koreaanse bedrijven gebruik maken van neuromarketing. Moet er wellicht binnenkort toch maar weer eens induiken!

    geplaatst op
  • Peter Olsthoorn verwijst op Molblog naar een uitgebreid artikel in Financial Times over Neuromarketing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.