Dit is wat je toekomstige medewerkers het liefst willen

12 juni 2021, 07:00

Alleen als organisaties flexibele werkmodellen omarmen en medewerkers zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze werken, dan kunnen ze in de toekomst succesvol zijn. Dat schrijft Tim Minahan, die voor Harvard Business Review de wensen en verwachtingen van de workforce uiteen zette.

De afgelopen pandemiemaanden hebben volgens Tim Minahan de wijze waarop werknemers hun werk benaderen en beoordelen voorgoed veranderd. Hij baseert zich op een onderzoek, The Talent Accelerator, van zijn bedrijf waarvoor ruim tweeduizend medewerkers en vijhonderd HR-managers voor zijn ondervraagd. Minahan – Executive VP Business Strategy bij Citrix – zette voor Harvard Business Review de drie belangrijkste zaken op een rij: wat zien potentiële nieuwe medewerkers het liefst dat werkgevers voor hen doen? En bedrijven kunnen volgens hem daar maar beter rekening mee houden, willen ze in de toekomst dat talent kunnen aantrekken én dus groeien en succesvol zijn!

1. Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat

88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken. 83 procent van hen gaat er ook vanuit dat vanwege het wereldwijde tekort aan geschoold personeel, bedrijven flexibele werkmodellen zullen inzetten om talent te bereiken, ongeacht waar dat woont. Opvallend: slechts 66 procent van de HR-directeuren denkt dit. Wat ook niet onbelangrijk is: 76 procent van de ondervraagden is van mening dat werknemers eerder geneigd zullen zijn levensstijl (familie en persoonlijke interesses) belangrijker te vinden dan wonen in de buurt van hun werk. Ze willen banen op locaties waar ze aandacht aan werk en privé kunnen besteden, dit vinden ze belangrijker dan hoeveel geld ze kunnen verdienen.

83 procent denkt dat werknemers eerder uit steden en andere stedelijke locaties zullen wegtrekken als ze het grootste deel van de tijd op afstand kunnen werken, waardoor nieuwe werkhubs in landelijke gebieden worden gecreëerd. Als je toch niet meer om de hoek van je werk hoeft te wonen met Teams en Zoom binnen handbereik…

In het kort: bedrijven zullen dus werknemers tegemoet komen waar die zich bevinden. Medewerkers komen niet langer naar het bedrijf toe.

2. Medewerkers hebben eigen ideeën over hoe hun productiviteit moet worden gemeten

Ouderwetse statistieken – en de mening dat ‘echt werk niet buiten het kantoor kan worden gedaan’ – zijn ver over de datum. Volgens de Citrix-studie willen medewerkers nu gemeten worden op de waarde die ze toevoegen, niet op de hoeveelheid werk dat ze verzetten. En ze verwachten de ruimte en het vertrouwen te krijgen die ze nodig hebben om hun uiterste best te doen, waar ze zich ook bevinden.

86 procent van de werknemers geeft aan dat ze liever zouden werken voor een bedrijf dat resultaten belangrijker vindt dan output. Wat betekent dit? Volgens Tim Minahan willen nieuwe werknemers aan de slag voor een organisatie die minder geeft om de gekwalificeerde werkhoeveelheid ze kunnen produceren en meer om de impact die ze kunnen leveren aan het bedrijf in een holistische zin.

Maar ook hier zien we een verschil tussen potentiële nieuwe medewerkers en de HR-directeuren: van die laatste groep zegt slechts 69 procent dat hun bedrijf op dit moment op deze manier werkt. En niet meer dan de helft van hen is van mening dat hun bedrijf eigenlijk productiever zou zijn als werknemers het gevoel zouden hebben dat de baas erop vertrouwt dat ze de klus zouden zonder dat ze hoeven te worden gecontroleerd.

Bedrijven die voorop willen lopen zullen dus aan de slag moeten gaan om deze kloof te dichten, schrijft de Citrix-man.

3. Mensen willen werken in een divers team

Over één ding lijken zowel het potentieel personeel als managers het eens te zijn: medewerkers willen werken voor een onderneming die diversiteit hoog in het vaandel heeft. 86 procent van de potentiële werknemers en 66 procent van de HR-directeuren menen dat een divers personeelsbestand nog belangrijker zal worden naarmate functies, vaardigheden en bedrijfsvereisten in de loop van de tijd veranderen. Minahan geeft als tip: zorg als bedrijf dus voor transparante gegevens over de staat van diversiteit binnen het bedrijf en werk aan het bouwen van een ​​divers team en zorg ervoor dat dit meetbaar is.

Andere tips die hij heeft:

Kijk ook eens naar zogenaamde ‘ongebruikte’ poel van talent: ouders die vanwege kinderen gestopt zijn met werken en nu wel weer aan de slag willen gaan, of mantelzorgers die nu weer aan het werk kunnen. Of wat dacht je van gepensioneerden die best wel een paar uur in de week aan de slag willen? En moeten het allemaal fulltimers zijn? Nee, parttimers, freelancers en mensen die op projectbasis werken – het kan allemaal.

Leren en zichzelf ontwikkelen is heel belangrijk voor potentiële nieuwe medewerkers

Leren en zichzelf ontwikkelen is heel belangrijk voor potentiële nieuwe medewerkers. 82 procent van de werknemers en 62 procent van de ondervraagde HR-directeuren vindt dat werknemers zich moeten blijven ontwikkelen om concurrentievoordeel te behouden op een wereldwijde arbeidsmarkt.

HR-directeuren geven aan het belangrijk dat organisaties over de nieuwste samenwerkingstechnologie moeten beschikken zodat medewerkers agile kunnen leren – de belangrijkste factor voor het werven en behouden van het beste talent. 88 procent van de werknemers die meededen aan het onderzoek, geven inderdaad aan dat ze dit belangrijk vinden in hun zoektocht naar een nieuwe baan.

Organisaties zullen prioriteit moeten geven aan om- en bijscholing om talentvolle mensen aan te trekken en te behouden.

Kari-Anne Fygi
Eindredacteur bij Marketingfacts

Kari-Anne Fygi was eindredacteur Marketingfacts van januari 2020 tot 1 november 2021. Daarvoor was ze redacteur bij Twinkle, eindredacteur bij Frankwatching, eindredacteur bij Tijdschrift voor Marketing, MarketingOnline en Adformatie. Kari-Anne studeerde Amerikanistiek en Economische & Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na die studie belandde ze in het journalistieke vak. Vanwege de liefde voor taal, verhaal en schrijven. Met als bonus de liefde voor marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!