Marketing als veranderpartner speelt een steeds belangrijkere rol in organisaties die opereren in een wereld waar verandering een constante is. Als gedragsbeïnvloeder en verbinder vervult marketing hierin een sleutelrol. Organisaties moeten marketing daarom strategisch inzetten om gedrag te sturen, waarde te communiceren en mensen actief mee te nemen in de verandering.
Kandidaten anno 2025 verwachten meer dan een vacaturetekst. Recruitment is Champions League-sales: zonder sterk verhaal haak je toptalent nog voor het gesprek af.
Bedrijven investeren veel tijd en middelen in het onboarden van nieuwe medewerkers. Een goed inwerktraject, duidelijke verwachtingen en een warm welkom zorgen ervoor dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen en productief worden. Maar waarom stopt diezelfde zorg en aandacht vaak bij het moment dat iemand vertrekt? Offboarding is het proces van een medewerker netjes en professioneel laten gaan en is minstens zo belangrijk voor de reputatie, continuïteit en employer branding van een organisatie.
De arbeidsmarkt is krap. Bedrijven vechten om talent en zetten grootschalige wervingscampagnes op, bieden omscholingstrajecten aan en trekken alles uit de kast om nieuwe medewerkers te vinden. Maar wat als je eindelijk die felbegeerde vacature hebt vervuld, en je nieuwe werknemer binnen no time teleurgesteld vertrekt? Dan ben je simpelweg aan het dweilen met de kraan open.
Het aantrekken en verbinden van medewerkers vanuit een merk centraal zetten is essentieel.
De HR-opleiding en het bijbehorende HR-DNA brengen je niet ver in het huidige recruitmentlandschap. Hoe kan HR mee-evolueren?
B2B-bedrijven moeten steeds meer moeite doen om hun merk onder de aandacht te krijgen van hun doelgroep, waarbij de markt verzadigd raakt met eindeloze producten en diensten. Brand Experience Center biedt uitkomst.
NIMA Community Internal Branding; HR en Marketing at a Great Place To Work. Dit zijn de gezamenlijke uitdagingen in employer branding en zo pak je die aan.
Steeds meer HR-managers zijn bezig met merkcultuur, terwijl marketeers dit nog vaak vergeten.
Een sterk werkgeversmerk creëren, hoe doe je dat?
‘Weer een blog over employer branding?’ Zeker. En een broodnodige ook.
De beperkingen op locatietargeting zijn er vooral om misbruik te voorkomen. Maar dat we niet op interesses, opleiding of werkgebied kunnen targeten, is wel erg beperkend.