Dit is waarom consumenten jouw e-mail openen

1 april 2021, 10:28

Doe je je stinkende best met al je copywriting skills om de perfecte onderwerpsregel voor je mail te bedenken, blijkt spontane merkbekendheid (brand recall) in de mail de belangrijkste reden te zijn voor mensen om je mail te openen.

Marketing Week dook in het Consumer Email Tracker 2021-rapport The Data and Marketing Association (DMA, zeg maar de Britse DDMA). Tweeduizend consumenten werden bevraagd naar wat ze nu eigenlijk van de marketing e-mails vinden die ze ontvangen en op waarom ze die wel of niet openen en lezen. 68 procent opent de e-mail als er een bekend merk in de onderwerpsregel wordt genoemd. 59 procent noemt de onderwerpsregel op zich als belangrijkste reden. In het onderzoek van 2019 was dit respectievelijk 55 procent en 48 procent.

Te veel mail

Belangrijkste reden voor mensen om zich af te melden voor je nieuwsbrief/e-mail: ze krijgen al zoveel e-mails!

E-mailrelevantie is de belangrijkste reden (55 procent) voor mensen om de e-mails te willen ontvangen, dat is 2 procent meer dan mogelijke kortingen of aanbiedingen. Maar die laatste twee zijn wel de hoofdreden waarom mensen zich destijds voor de nieuwsbrief hebben aangemeld. Het blijkt dat e-mails voor consumenten ook belangrijk zijn om zo merkinformatie te kunnen bewaren. De helft van de ondervraagden geeft aan hun inbox op die manier te gebruiken.

Kari-Anne Fygi
Eindredacteur bij Marketingfacts

Kari-Anne Fygi was eindredacteur Marketingfacts van januari 2020 tot 1 november 2021. Daarvoor was ze redacteur bij Twinkle, eindredacteur bij Frankwatching, eindredacteur bij Tijdschrift voor Marketing, MarketingOnline en Adformatie. Kari-Anne studeerde Amerikanistiek en Economische & Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na die studie belandde ze in het journalistieke vak. Vanwege de liefde voor taal, verhaal en schrijven. Met als bonus de liefde voor marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief