Dit is hoe ABN AMRO Periscope inzet

17 februari 2016, 09:00

Hoera, Periscope wordt 1! (plus 5 tips voor jouw live streams)

Live online video is jarig, en st(r)eaming hot. Een klein jaar geleden schreef ik hier een artikel over de eerste live video campagne van Nederland. En onlangs zette ik voor een andere klant Periscope in om een ‘uitverkocht’ gratis B2B-evenement toch live aan te kunnen bieden aan de mensen die net te laat waren voor een kaartje.

Inmiddels lijken Meerkat en (vooral) Periscope mainstream media geworden. Grote en kleine bedrijven zetten het medium in om kennis te delen, jaarcijfers aan de buitenwereld te presenteren of een nieuw product te lanceren. Een van die bedrijven is ABN AMRO. Een van die bedrijven is ABN AMRO. Wat zijn hun ervaringen en tips?

ABN AMRO startte eind 2015 met de social media campagne #doemeermetminder om klanten met diverse tips te helpen om meer met minder geld te kunnen doen in de dure december maanden. ABN AMRO zette hierbij zwaar in op live video streams. Larissa van der Leer is verantwoordelijk voor de social media van ABN AMRO Retail. Ze legt uit welke plek Periscope had in de campagne: “We hebben de dames van how 2 spend it gevraagd live sessies te doen op ons Periscope account. Tot nu toe hebben er twee sessies plaatsgevonden.”

Niet de eerste keer

Het was overigens niet de allereerste keer dat de bank live video inzette. De eerste Periscope uitzending was op 20 november 2015, de dag dat de bank weer naar de beurs ging. Live media dragen altijd een bepaald risico, zeker als je die dag een beursnotering krijgt. Ik was daarom heel benieuwd hoe Larissa directie en woordvoerders heeft meegekregen met het plan.

ABN AMRO ziet live video vooral als een kans om onze klanten nog gerichter en interactiever te helpen op het moment dat er voor hen iets speelt, volgens Larissa. “We waren er op de achtergrond al mee bezig, maar op een gegeven moment vroeg Jessica Niewierra, die binnen de retailbank verantwoordelijk is voor digitale ontwikkeling, of we hier iets mee konden.” Die vroege executive buy-in bleek een welkome duw in de rug.

Hoe zijn jullie omgegaan met opmerkingen/vragen tijdens de broadcast?

Larissa: “In de eerste sessie met how 2 spend it kregen we veel kijkers, reacties en hartjes. Het ging daardoor zo snel dat de reacties uit het beeld verdwenen. Dat hebben we in een tweede sessie aangepast met drie extra schermen op de achtergrond. De vragen moeten dan op de achtergrond gemonitord worden en doorgegeven worden aan de dames. Dat betekent dat je ons de vragen hoort stellen. Het blijft tenslotte live streaming.”

De reacties waren vast niet alleen inhoudelijk…

Larissa “Dat klopt. Dat zagen we ook in deze sessies en daar reageren we ook gewoon op. Een andere opmerking die we kregen tijdens de tweede sessie is dat de dames van ‘how to spend’ te ver weg zaten. Dat hebben we ter plekke aangepast. Je beeld wordt daar niet fraai van, maar wel heel authentiek. En dat leverde veel complimenten en hartjes op.”

In the moment

Larissa is overtuigd van de waarde van Periscope. “We zijn alweer druk bezig met de volgende productie. Het is heel leuk om te doen en bovenal een geweldig middel om in the moment te acteren. Komt er vandaag een nieuwe wet uit die van invloed is op onze klanten, dan kunnen we direct met een specialist live tips laten geven en vragen beantwoorden.

5 tips voor jouw volgende livestream

  1. Een statief houdt het beeld stabiel en een extra microfoon koppelen aan je smartphone verbetert het bereik van het geluid met sprongen.
  2. Laat iemand op de achtergrond meekijken met de live sessie, zodat je zelf ook kunt zien hoe de sessie overkomt en of het geluid goed is.
  3. Meerdere mensen die meekijken om het aantal vragen te monitoren is wel erg handig. Met een beetje mazzel (of pech, het is maar hoe je het ziet) zijn dat er heel veel. Die wil je wel zo veel mogelijk servicen.
  4. Kijkers waarderen een persoonlijke setting. Dus zet de camera dicht bij het gezicht van de presentator.
  5. Blijf je kijkers tijdens de live sessie prikkelen om vragen te stellen en reageer af en toe met waardering als je ziet dat je hartjes krijgt.

Hans Kramer
Zelfstandig adviseur in social relations marketing bij so remarkable

Ondernemer | Digital marketing & PR, customer experience management | Drummen en zingen | vader van Jasmijn (10), Aron (8) en Stan (4)

Categorie

1 Reactie

    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    18 februari 2016 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief