Discounters nummer één in Duitsland

Discounters nummer één in Duitsland

Ondanks lokkertjes als notebooks, digitale camera’s en LCD-televisies zijn discountsupermarkten bij de Duitse consument toch vooral succesvol vanwege de dagelijkse boodschappen: levensmiddelen, dranken en schoonmaakmiddelen.
In 2005 werd meer dan 35 procent van de uitgaven van de huishoudens gedaan in discountsupermarkten als Aldi en Lidl – die daarmee voor het eerst boven de gewone buurtwinkels uitkwamen. Slechts 9 procent van de totale bestedingen werd gedaan in de grote supermarkten.

In de ACNielsen Homescan wordt vastgesteld dat vrijwel alle huishoudens wel eens boodschappen doen bij discounters, gemiddeld 66 keer per jaar. De uitgaven voor dagelijkse boodschappen bij discounters stegen licht van 1121 euro in 2004 tot 1133 euro in 2005.

Belangrijk voor klanten zijn lage prijzen en een goede bereikbaarheid. Ook de snelheid waarmee de boodschappen kunnen worden afgerekend, is een belangrijke factor, want slechts 38 procent gunt zichzelf uitgebreid de tijd om boodschappen te doen. Interessant in het licht van de eindeloze rijen die de Nederlandse Aldi-filialen zichzelf toestaan. Zijn in de Duitse Aldi de rijen korter? Of zijn de lage prijzen zó belangrijk dat de wachttijd voor de klant niet meer ter zake doet?

(via acquisa)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Belangrijk te vermelden is dat er in Duitsland eigenlijk niet zoiets is als de Albert Hein. De Aldi, Penny, Lidl hebben een veel groter assortiment dan in nederland. De Aldi experimenteert met bio produkten. En op iedere hoek van de straat zit zo´n super, dus lopend te bereiken. Voor groente en fruit, die weleens minder kunnen zijn in die winkels, gaat de duitser naar de turkse groenteboer.
    Een luxe supermarkt kan niet in Dld. De duitsers kijken direkt naar de prijs en de kwalieit, daarna pas naar het merk. Gek egenlijk, dat doen ze nl. niet bij hun auto´s.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.