Discounters nummer één in Duitsland

4 april 2006, 06:35

Ondanks lokkertjes als notebooks, digitale camera’s en LCD-televisies zijn discountsupermarkten bij de Duitse consument toch vooral succesvol vanwege de dagelijkse boodschappen: levensmiddelen, dranken en schoonmaakmiddelen.

In 2005 werd meer dan 35 procent van de uitgaven van de huishoudens gedaan in discountsupermarkten als Aldi en Lidl – die daarmee voor het eerst boven de gewone buurtwinkels uitkwamen. Slechts 9 procent van de totale bestedingen werd gedaan in de grote supermarkten.

In de ACNielsen Homescan wordt vastgesteld dat vrijwel alle huishoudens wel eens boodschappen doen bij discounters, gemiddeld 66 keer per jaar. De uitgaven voor dagelijkse boodschappen bij discounters stegen licht van 1121 euro in 2004 tot 1133 euro in 2005.

Belangrijk voor klanten zijn lage prijzen en een goede bereikbaarheid. Ook de snelheid waarmee de boodschappen kunnen worden afgerekend, is een belangrijke factor, want slechts 38 procent gunt zichzelf uitgebreid de tijd om boodschappen te doen. Interessant in het licht van de eindeloze rijen die de Nederlandse Aldi-filialen zichzelf toestaan. Zijn in de Duitse Aldi de rijen korter? Of zijn de lage prijzen zó belangrijk dat de wachttijd voor de klant niet meer ter zake doet?

(via acquisa)

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

1 Reactie

    ironhorse

    Belangrijk te vermelden is dat er in Duitsland eigenlijk niet zoiets is als de Albert Hein. De Aldi, Penny, Lidl hebben een veel groter assortiment dan in nederland. De Aldi experimenteert met bio produkten. En op iedere hoek van de straat zit zo´n super, dus lopend te bereiken. Voor groente en fruit, die weleens minder kunnen zijn in die winkels, gaat de duitser naar de turkse groenteboer.

    Een luxe supermarkt kan niet in Dld. De duitsers kijken direkt naar de prijs en de kwalieit, daarna pas naar het merk. Gek egenlijk, dat doen ze nl. niet bij hun auto´s.


    4 april 2006 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!