• Mobile
    wordt gesponsord door

Direct voordeel, vertrouwen en context bepalen succes van mobiele marketing

1 op 4 Nederlandse smartphone-gebruikers staat open voor mobiele promoties

Direct voordeel, vertrouwen en context bepalen succes van mobiele marketing

Tegenwoordig zijn veel mensen via hun smartphone verbonden met het internet, hun vrienden, en eigenlijk zo een beetje met alles. In sommige landen wordt gezegd dat toegang tot het web via smartphones die via PC's zal inhalen. Daarbij komt dat we in ons Mobile Mindset-onderzoek ontdekten dat 40% van de consumenten hun smartphone gebruiken terwijl ze TV kijken. De blikken schieten alle richtingen uit, weg van PC en internet, waarbij veel aandacht gegeven wordt aan een heel klein schermpje …

Het is dan ook geen verrassing dat blogs zoals Mobile Marketer beweren dat de mobiele reclame-uitgaven in de VS met 80% zullen stijgen in 2012 in vergelijking met 2011. Veel marketeers beginnen in te zien dat hun boodschap moet staan waar de aandacht op toegespitst is, wat deze eerste budgetverschuivingen verklaart. Toch zijn er nog redelijk wat mensen binnen en buiten de marketingwereld die het idee hebben dat reclame kanalen zoals drukwerk, TV en delen van het web ‘geruïneerd‘ heeft, door ze te overspoelen met reclame. Een vaak gestelde vraag is: "Gaat 'mobile' dezelfde kant uit?". En indien ja: “Hoe kunnen we dit tegenhouden?”. 

Kritische stem

Een stem die vaak ontbreekt bij dit gesprek is die van de personen die kritisch staan tegenover de kanalen. Ik heb me ook al afgevraagd wat een smartphonegebruiker vindt van de marketingboodschappen op zijn telefoon. Om hier de vinger achter te leggen heb ik vanuit InSites onderzoek mogen doen naar de attitudes van smartphonegebruikers ten aanzien van mobile advertenties.

Uit dit Mobile Mindset-onderzoek leren we dat 18% openstaat voor het ‘ontvangen van reclame of kortingsbonnen’ op hun smartphones. Dit is 1/5de van de smartphonegebruikers, met een positieve trend in de ‘rijpere’ mobiele markten (VS & VK) en een licht negatieve trend in België en Nederland. Maar deze openheid stijgt wanneer we meer uitleg geven over de marketinginitiatieven. We zagen dat promoties over het algemeen een beter aanvaarde vorm van reclame is (37% aanvaarding over de markten heen). Andere reclame die positiever ontvangen wordt, zijn initiatieven van kleinhandelaars waar de deelnemer vaak gaat shoppen, of locatie-gebonden reclame. Banners in apps of browsers krijgen de meest negatieve evaluatie (13% openheid).

Leerpunten

Wat we hieruit kunnen leren:

  1. Soorten reclame die de consument een voordeel bieden (promotie) worden het meest aanvaard op smartphones.
  2. Bekendheid met een kleinhandel heeft een positieve invloed op de openheid tegenover mobiele reclame
  3. Contextuele variabelen zoals locatie hebben een indruk op de waargenomen relevantie van reclame. Hoe relevanter, hoe meer mensen open staan tegenover het ontvangen van marketingberichten.

Om samen te vatten: het gaat erom relevant te zijn voor de consument. Relevant door een direct voordeel, relevant door een reeds bestaande relatie en vertrouwen, of relevant omdat de boodschap perfect past bij de context van de aankoop.

En het goede nieuws is dat mensen die openstaan tegenover mobiele marketing het niet erg zouden vinden redelijk frequent boodschappen te ontvangen. Over de markten heen geeft 41% van de deelnemers aan dat het hen niet stoort minstens een boodschap per week te ontvangen.

Relevantie

Gaan we dus dezelfde rampzalige weg uit met deze groeiende mobiele markt als wat gebeurd is met TV en het internet? Ja, inderdaad, als we zonder erbij na te denken de dingen die we deden op deze kanalen kopiëren naar het kleine scherm. Maar nee, dat is niet het geval, als we hard genoeg nadenken over hoe we onze marketingboodschappen kunnen relevant maken voor de consument. Als we gebruikmaken van de unieke kenmerken van “mobile” (zoals locatie en dadelijk inwisselbare kortingsbonnen), dan kan mobiele reclame een directe impact hebben aan de basis en vermijden we verdere frustraties te veroorzaken bij de reeds gebombardeerde consument.

Resultaten van de volledige studie uitgevoerd door InSites Consulting bij meer dan 800 smartphone-gebruikers in 4 landen is online beschikbaar: 

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.