1 op 4 Nederlandse smartphone gebruikers staat open voor mobiele promoties

24% van de Nederlandse smartphone-gebruikers staat open om via smartphone gecontacteerd te worden voor promoties. Een contact dat gelegd wordt via smartphone door een winkel waar men geregeld koopt, kan op 23% openheid rekenen; voor locatie-gebaseerde marketing staat 20% open. Dit zijn resultaten van een nieuw onderzoek van InSites Consulting in België, het VK, de VS en Nederland rond het gebruik van smartphones en drijfveren voor gebruik.

Smartphone-gebruikers staan open voor marketingboodschappen op 2 voorwaarden: bekendheid of waarde-perceptie. De acceptatie om gecontacteerd te worden op de smartphone voor promoties (=waarde) ligt op 24%. Een contact dat gelegd wordt via smartphone door een winkel waar men geregeld koopt (= bekendheid) kan op 23% openheid rekenen; 20% staan open voor locatie-gebaseerde marketing.

Elias Veris, Mobile expert bij InSites Consulting: “Smartphone-gebruikers willen niet lastiggevallen worden met irrelevante boodschappen. Een marketingboodschap kan relevant zijn als er een directe waarde aan vasthangt, zoals een promotie, of als het gaat om marketing van een winkel waarin men zich bevindt of waar men regelmatig koopt. “

Veel hedendaagse mobiele marketing is niet aangepast aan de gebruiker

Het in contact blijven met vrienden en familie is de traditionele drijfveer van het gebruik van een mobiele telefoon (65%). Deze blijft dan ook de belangrijkste voor smartphone-gebruikers, wat zich ook weerspiegelt in het hoge gebruik van sociale media applicaties. Daarbij komen 2 andere meer typische gebruiksredenen. Ten eerste geeft 44% van de smartphone-gebruikers als een drijfveer ‘je leven gemakkelijker maken door de toegang tot informatie (online bijvoorbeeld, maar ook door je agenda steeds bij te hebben). En ten tweede wordt entertainment op bijvoorbeeld wachtmomenten door eveneens 44% genoemd als drijfveer.

Elias Veris, Mobile expert bij InSites Consulting: “Veel hedendaagse merkapplicaties of mobiele marketingexecuties bieden te weinig waarde; ze zijn niet gebaseerd op deze 3 kerndimensies waarvoor iemand een smartphone gebruikt.“

Nederlanders houden meer van informatie

De meest gedownloade categorieën van apps over de 4 landen heen zijn sociale media apps en apps voor informatie. 74% van de Nederlandse smartphone-gebruikers gebruikt sociale media apps minstens wekelijks; 47% zelfs dagelijks tot meerdere keren per dag. Apps voor informatie-consumptie worden door 78% van de gebruikers wekelijks gebruikt, en door 35% van de Nederlanders elke dag. Daarmee is Nederland uniek ten opzichte van de andere landen, waar dat cijfer eerder rond de 20% schommelt.

42% van de Nederlandse smartphone-gebruikers geeft aan dat een applicatie van een merk hen vooral moet helpen iets beter te doen. Verder moet de applicatie dicht aanleunen bij het merk en moet er een informatieve waarde aan vasthangen.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.