Design for Conversion deel 2: het middagprogramma

16 juni 2009, 07:15

De ochtend van design for conversion zorgde voor inspiratie voor de deelnemers van de team challenge. Het middagprogramma stond in het teken van de uitwerking van de case en tevens stonden er nog twee keynotes op het programma. Een verslag van het middagprogramma van Design for Conversion.

Team challenge

Na de prima lunch in Loods 6 op het KNSM eiland in Amsterdam werd het tijd voor de teams om hun presentaties vorm te geven. Aangezien er verschillende teams aan de dezelfde cases werkten, werd er per case de beste uitgekozen die haar ideeën mocht presenteren aan alle deelnemers van de dag. Mijn team werkte aan de SNS Bank case en mocht deze uiteindelijk ook presenteren. Tijdens de uitwerking is goed de diversiteit in disciplines en achtergronden van deelnemers te onderscheiden. Waar een deel werkte aan de visualisatie van het uitgedachte dashboard, kon het andere deel van het team zich richten op de probleem definitie en de presentatie van het geheel. Een leuke, informele en leerzame manier om van elkaars inzichten en ervaring te leren.

Keynotes

De presentatie van Human Factors International (HFI) oprichter Dr. Eric Schaffer was zowel vermakelijk als inspiratievol. De af en toe erg ‘Amerikaanse’ manier van presenteren (met name het einde, wat toch wel erg richting “you can change the world” ging) sprak mij persoonlijk niet altijd aan. Daarbij leek de lijn van presentatie niet altijd even duidelijk aanwezig. Als we deze kleine minpuntjes even wegdenken, blijven er veel leerzame inzichten over. Met name op het gebied van ‘persuasion’, de zogeheten overtuigings- of overredingskracht. Samengevat zegt Schaffer dat usability zowel belangrijk als onontbeerlijk is maar dat er nu volgens Schaffer rekening moet worden gehouden met ontwerpen volgens HFI’s zogeheten ‘PET’: Persuasion, Emotion & Trust. http://connect.humanfactors.com/video/ceo-eric-schaffer-discusses

De laatste keynote van de dag werd door de Ierse Paul Hughes verzorgd. Hughes is strategisch directeur van Lava en valt met name op door zijn manier van presenteren. Door live te tekenen wat hij wil vertellen, maakt dit meer dan een presentatie. Hughes gaat in op de drie lagen van design en geeft door middel van voorbeelden aan dat 90% van de designers zich in de eerste fase begeeft, namelijk het simpelweg verbeteren van een eerder design en dat slechts weinigen zich bezighouden met het creëren van echt nieuwe dingen.

Informeel, laagdrempelig en leerzaam

Alhoewel het deelnemersveld (zo bleek uit een ruwe schatting tijdens een van de keynotes) uit meer (web)designers dan marketeers, web analisten en usability specialisten leek te bestaan, is het voor alle groepen interessant. De balans tussen de goed gekozen keynotes en teamsessies maken het een event dat je continu bezig houdt. De af toe een ‘georganiseerde chaos‘ is geenszins vervelend. Sterker nog: het maakt het juist laagdrempelig en stimuleert de interactie tussen de multi disciplinaire deelnemers. Bij een vervolg in 2010 zal ik er zeker weer bij zijn en hoop ik op nog een grotere diversiteit van deelnemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!