Denk mee en win een kaart voor De Realtime Revolutie (event)

Beschrijf je eigen ervaringen met realtime en maak kans op een gratis ticket!

Denk mee en win een kaart voor De Realtime Revolutie (event)

Alles en iedereen kan altijd en overal met elkaar in contact staan via internet. Dat is voor mij het realtime web. Actuele informatie altijd en overal onmiddelijk beschikbaar. Vrienden, collega’s en klanten altijd en onmiddelijk bereikbaar. Wat doet dat en wat betekent dat? Het begon natuurlijk met bloggen, maar nam een vlucht met de opkomst van social media. Het boeit me mateloos sinds de opkomst van Twitter. Wat is de invloed op zaken, overheid, sport, gezondheidszorg, onderwijs, kunst en cultuur? Daar gaat het volgende maand te verschijnen boek ‘De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert’ over. Visie, interviews, cases.

Maar daar gaat ook het event met dezelfde naam op 19 april over. Met - naast mezelf - als sprekers Gijsbregt Brouwer (sportnext.nl), Bart Brouwers (Dichtbij.nl), Natasja Oosterloo (eReaders.nl), Roos van Vugt (Deloitte), Vincent Ariëns (Seats2Meet), Gaby Zwaan (GabyGaby), Marco Leeuwerink (Politie Hollands Midden), Niels Aalberts (EHPO).

Je kunt een ticket voor dit event kopen (zie ook onderaan dit artikel), maar je kunt er ook één winnen. Lever input die zijn weg in het boek kan vinden. Beschrijf of een persoonlijke ervaring met de kracht of zwakte van realtime of vul mijn onderstaande 10 punten aan met een reden waarom het realtime web voor jou belangrijk is. Hoop van je te horen!

Dit zijn de mijne: 10 redenen waarom ik het realtime web belangrijk vind.

1. Het realtime web geeft ieder zijn eigen kanaal

De aswolk op IJsland was een geluk bij een ongeluk voor de KLM. Het bedrijf werd door de noodsituatie gedwongen social media in te zetten voor de communicatie met klanten. Sindsdien zijn Twitter en Facebook kanalen waarmee het bedrijf het publiek kan informeren. De KLM is niet langer afhankelijk van alleen traditionele media, maar kan direct met de klant communiceren. Ieder persoon, ieder bedrijf, iedere organisatie zijn eigen kanaal.  

2. Het realtime web snijdt tussenlagen weg

Cut out the middleman. De digitalisering zette dit in, het realtime karakter van het huidige internet versterkt dat. Rechtstreeks van producent naar consument, van maker naar publiek. Met één tweet kan een band zijn fans bereiken, met één bericht kan de nummer 1 positie in iTunes worden bereikt, liet EenJurk zien. Daar hoeft heeft geen blad of radio meer tussen te zitten.  

3. Het realtime web forceert transparantie

Er wordt gesproken. Er wordt over je gesproken. Mensen weten zaken, mensen vinden dingen. Data komt beschikbaar. Niet reageren is uiteindelijk geen optie. Het gesprek moet aangegaan worden door persoon of bedrijf. Uitleg, inzicht, antwoord. Een open communicatie-omgeving als Twitter, Facebook of blog dwingt transparantie af.  

4. Het realtime web maakt een einde aan de controle

In deze setting van Marketingfacts is dit natuurlijk geen nieuws, maar veel bedrijven worstelen hier nog dagelijks mee. Communicatie was vroeger beheersbaar. Op zijn minst bestond het gevoel dat protocollen, persberichten en customer support voor controle konden zorgen. Dat is nu niet meer.  De snelheid, heftigheid en mogelijke massaliteit van verspreiding van informatie, het is wennen.  

5. Het realtime web maakt het individu belangrijker dan organisatie

Social media gaat over personen. Social media gaat over het gesprek. En praten doe je met mensen. Je praat niet tegen ABN/AMRO, maar tegen Stefanie die bij ABN/AMRO werkt. Personen en persoonlijkheden worden relatief weer belangrijker dan ondernemingen.  

6. Het realtime web faciliteert nieuwe organisatievormen

Samen werken in GoogleDocs, video conferencing in een HangOut, Twitter als virtuele koffie automaat. Binnen en buiten een bedrijf gaan door elkaar heen lopen. Samenwerkingsvormen worden wisselend. De redactie van populaire technologiesite The Next Web heeft geen kantoor en is nog nooit fysiek bij elkaar geweest. Alles online en realtime.  

7. Het realtime web verandert producten en diensten 

Het realtime web is natuurlijk veel meer dan communicatie. Het is ook data. Het is ook commercie. Nieuwe technologie, nieuwe mogelijkheden, ze veranderen wensen en verwachtingspatronen. De gegevens van een onderzoek die even snel bij de patient als bij de dokter zijn, de cijfers van een site die een winkel realtime aanpasbaar op het gedrag van de klant maken.  Maar ook: als je alle muziek beschikbaar kunt hebben, heb je geen cd’s meer nodig (Spotify), als je altijd over een auto kunt beschikken, valt de noodzaak van bezit van een wagen weg (Greenwheels). De wereld verandert als gevolg van de mogelijkheden van de techniek.  

8. Het realtime web versnelt processen

Het realtime web heeft als versneller gewerkt bij de opstanden in het midden oosten, maar speelde ook een rol bij het snelle zakensucces van Draw Something waardoor makers OMGPOP in weken een wereldhit werden en hun bedrijf voor meer dan 200 miljoen dollar konden verkopen. We moeten met zijn allen steeds wendbaarder en flexibeler worden, oude zekerheden kunnen loslaten om met de snelheid der dingen mee te kunnen bewegen.  

9. Het realtime web maakt de polsslag van de samenleving voelbaar

Niet meer vragen wat mensen vinden, maar luisteren wat ze zeggen. Monitoren van woorden en gedrag vertelt over het humeur van een samenleving en geeft inzicht in handelen. De optelsom van wat we zeggen en doen is realtime publieksonderzoek.  

10. Het realtime web voorspelt waar we heengaan

Als we zeggen wat we doen, kun je weten waar we heengaan. Patronen herkennen, gedrag analyseren. Dat Google aan zijn zoekresultaten weet wanneer er een griepepidemie op komst is, is een voorbeeld. Dat beurskoersen te voorspellen zijn aan de hand van Twitter-sentiment is een ander. Het is nog vroeg dag, maar we gaan steeds beter de toekomst zien in wat we nu doen.

Heb je nog een belangrijke reden waarom realtime belangrijk is of wil je je persoonlijke ervaringen delen? Laat je horen in de reacties hieronder en wie weet tot 19 april a.s.!

Korting voor Marketingfacts-lezers

Mocht je niet winnen, maar wel aanwezig willen zijn, dat kan! Marketingfacts-lezers krijgen bovendien 20% korting: je betaalt geen €199, maar €159. Dus reserveer je plek nu!

Credits afbeelding: geek & poke.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Hi Erwin, mooie lijst. Enkele van mijn aanvullingen:

    Het Realtime web is eerlijker: wat er NU gebeurt is relevanter dan wat er vorig jaar gebeurde. Google realtime resultaten zijn eerlijker over wat er nu speelt, dan iets dat vorig jaar veel hits had. Het kan ook een probleem dat nu speelt, direct oplossen; en een oplossing is beter dan achteraf een excuus.

    Het Realtime web is LEUKER, spannender, meer verbonden! Als je weet wat je sportclub, je geliefde, je collega NU meemaakt, voelt veel meer verbonden dan wanneer je achteraf leest wat ze hebben gedaan.

    geplaatst op
  • Patrick, mooi gezegd!

    geplaatst op
  • Ik geloof niet in Revolutie, want dat impliceert dat alles 'plotseling' gaat. De barricaden op en voilà, de wereld ziet er opeens anders uit (ok, ik chargeer een beetje). Ik geloof wél in realtime Evolutie.
    Mensen hebben tijd nodig om te veranderen, om te evolueren. En hoe adaptief we ook zijn, het gros van de mensen en de organisaties is niet zo revolutionair als de hardlopers (mijzelf incluis) graag zouden zien. Het kost jaren en jaren. Ik ga mee in je inhoudelijke argumenten, maar noem het geen Revolutie. (jammer hè, want dat allitereert zo lekker ;-) ).

    geplaatst op
  • Gitta,
    Het boek is nog niet naar de drukker, het kan nog veranderen ;-) Maar De Realtime Evolutie gaat het zeker niet worden ;-)

    geplaatst op
  • De Realtime Revolutie vraagt wat mij betreft ook om Realtime Reflectie. De keerzijde van deze snelheid is platheid en adhoccerigheid.
    Op twitter deint ook hysterie rond, als één invloedrijke volger iets onjuists twittert, rent de hele (twitter)wereld er als blinde koeien achteraan.

    Terwijl als je net even iets langer dan realtime nadenkt over wat je net allemaal realtime voorbij zag ziet schieten... dan kunnen we het gevaar van die hysterie eenvoudig tegenhouden.

    Dus ja Realtime Revolutie, maar alsjeblieft ook Realtime Reflectie ;)

    geplaatst op
  • Edwin, aan ieder van de ondervraagden is ook gevraagd wat de nadelen / problemen zijn. Daar hoort dit zeker bij!

    geplaatst op
  • Neem podcasts, of publicaties: Real time betekent dat je invloed kan uitoefenen.
    De consument wordt participant via de backchannel of via comments. Vragen kunnen meteen behandeld worden, fouten hersteld, zodat de kwaliteit voor de laatkomers hoger wordt.

    Nadeel: je kunt niet overal real time bij zijn, en dat geeft een hoge druk. Als je 'er bij wil zijn', dan loop je de kans tijd te steken in middelmatige content. Als je wat langer wacht, hoef je niet alle pap te eten om te weten waar de krenten zijn.

    geplaatst op
  • De RealTime Web maakt van de wereld een gevonden voorwerpenbalie. Alles wat te vinden is wordt persoonlijk gerapporteerd en als het even kan geduid op eigenaar, locatie en datum/tijd. Handig als je je bankpasje in de trein bent verloren. Vervelend als je als dictator of zakkenvuller de gevolgen van je wanbeleid probeert te verdoezelen.
    Maar net zoals bij een gevonden voorwerpenbalie blijft er veel liggen en wordt het snel vergeten.

    geplaatst op
  • @jules Eens. Bijvoorbeeld Top Names kun je live meemaken en on demand bekijken. De kracht van on demand is dat je het kunt bekijken wanneer je wilt, het leuke van live is dat je via Twitter vragen kunt stellen die beantwoord worden.

    @sjoerd
    Opgeven van privacy is een onderwerp inderdaad. Kan vervelende implicaties hebben en kan voor je werken. Voor iedereen zoeken naar de balans.

    geplaatst op
  • Interessant artikel! RealTime is inderdaad ERG goed!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.