Demand generation bestaat niet

Vince Moreau van ScaleCrush heeft een uitgesproken mening over demand generation. Volgens hem bestaat het niet.

2 augustus 2023, 07:00 1845 x gelezen

Vince Moreau is de CEO en founder van het Franse digital marketing bureau ScaleCrush. Hij heeft een uitgesproken mening over veel onderwerpen. In deze aflevering stelt hij demand generation ter discussie.

Vince gelooft dat demand generation niet bestaat – je kunt geen vraag genereren, alleen bestaande vraag identificeren en vervullen.

  • Hij beweert dat de definitie van demand generation niet logisch is – vraag is wensen plus behoeften, dus je kunt geen nieuwe vraag creëren uit het niets.
  • De enige uitzondering is het creëren van een nieuw probleem waar mensen vervolgens een oplossing voor nodig hebben, zoals de shampoo-industrie deed in de jaren 1950.
  • Vince stelt dat wat werkt in “demand gen” eigenlijk gewoon branding en brand awareness zijn, niet het genereren van vraag.
  • Hij is van mening dat de meeste marketingafdelingen niet aan goede marketing doen – ze slaan het onderzoeken van de markt en het ontwikkelen van een strategie over en springen meteen in de tactiek.
  • Vince pleit tegen onzinnig marketingjargon en zegt dat het leidt tot verwarring. Woorden en definities zijn belangrijk.

Luisteren kan ook via Spotify of Inbound4Cast.com.

Jerrel Arkes
B2B organic marketing consultant bij B2Brands

B2B marketing is veranderd. Lead generatie kent steeds meer uitdagingen. Kopers kiezen vaak al voordat de buyer journey is gestart. Wat betekent dat voor jouw aanpak? Ik help vanuit B2Brands kennisintensieve B2B bedrijven van strategie tot uitvoering met de creatie en distributie van impactvolle content. Daarmee transformeren we jouw bedrijf naar een sterk merk. Ik geloof daarbij in de kracht van organisch groeien (organic marketing). Sinds 2008 heb ik hier vele MKB en enterprise organisaties mee geholpen. Sinds 2024 doe ik dit vanuit B2Brands.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!