Delta Lloyd verbetert online prestaties dankzij realtime dashboard

Delta Lloyd verbetert online prestaties dankzij realtime dashboard
, Hardcopy
@davidbrinks

Het realtime weergeven van online resultaten, zodat je actief kunt sturen op online KPI's. Dat is een vraagstuk waar heel veel organisaties mee worstelen. Delta Lloyd wilde graag een oplossing voor dit probleem. De oplossing was een visueel aantrekkelijk realtime dashboard, waarin alle gewenste cijfers direct zichtbaar zijn.

Disclaimer: zowel Delta Lloyd als SQUAL zijn klant van mij. Deze case leek me echter interessant genoeg om erover te schrijven op Marketingfacts.

Samenwerken en enthousiasmeren

Het online marketingteam van Delta Lloyd wil optimaal aansluiten op de customer journey van haar klanten en ook kunnen sturen op actuele resultaten, vertelt Martin Miedema, e-commerce manager bij Delta Lloyd: “Er is binnen Delta Lloyd op online vlak geen versnippering meer van mensen en kennis door de hele organisatie, maar een centralisatie naar 1 competence center. Een belangrijke taak van dit team is intern bruggen bouwen tussen corporate, brand en business lines, naast directe aanvragen en het genereren van leads door online campagnes en e-mailmarketing. Door samenwerking beter presteren is ons doel.”

Halverwege 2012 rees binnen Delta Lloyd de vraag hoe men deze samenwerking het beste kon bereiken. De bedoeling was om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en de medewerkers te enthousiasmeren voor de mogelijkheden die er online liggen. Daarvoor moesten alle relevante cijfers aantrekkelijk worden gepresenteerd. Dit is een probleem dat bij veel organisaties speelt. Vaak zijn de verschillende gegevens wel beschikbaar, maar niet voor iedereen. Of ze zijn wel beschikbaar voor iedereen, maar het is te omslachtig om alle verschillende bronnen de hele dag te blijven volgen.  En dan zit je nog met het probleem dat er vaak een overkill aan data is, zonder dat duidelijk wordt waar het nu écht om gaat. “Dus moet je met een overzichtelijke, levendige presentatie komen,” aldus Martin. “Natuurlijk is de inhoud belangrijk, maar de vorm doet misschien wel evenveel.” Daarom ging men op zoek naar een dashboard waarmee het team van Delta Lloyd elke dag de online prestaties inzichtelijk kon krijgen. De concrete vraag die er lag was: ontwikkel een manier waarop alle relevante online statistieken overzichtelijk kunnen worden gepresenteerd binnen Delta Lloyd.

Visueel dashboard als oplossing

Nadat bleek dat Delta Lloyd behoefte had aan een overzichtelijk dashboard qua inhoud en vorm, was het al snel duidelijk dat online marketingbureau SQUAL hierbij kon helpen. In 2012 had het bureau een Online Marketing Dashboard ontwikkeld voor zichzelf, dat modulair in te richten is met een focus op social, corporate (e-commerce) of campagnes. Een dergelijk op maat gemaakt dashboard bleek ook Delta Lloyds vraagstuk te kunnen beantwoorden. De huidige versie geeft de online KPI's op corporate niveau en salesniveau weer, zoals aantal bezoekers, sales, SEO-rankings en activiteit op social media.

Uiteraard werden de verschillende KPI’s voorheen wel gemeten, maar de weergave maakt het overzichtelijker. Door samen af te stemmen welke KPI’s zichtbaar moeten zijn in het Online Marketing Dashboard, hebben Delta Lloyd en SQUAL een manier gevonden om kengetallen waar al mee gewerkt werd binnen het team van de verzekeraar aansprekender te maken. Martin: “Als je ziet hoe prettig het is om een combinatie beschikbaar te hebben van Analytics, Search, Social en op-maat widget-koppelingen, dan snap je direct de meerwaarde. De gegevens van Google Analytics, Facebook, Twitter, LinkedIn, SEO-tools en e-mailstatistieken staan nu overzichtelijk bij elkaar.”

Sturen op realtime resultaten

Binnen Delta Lloyd wordt dankzij het dashboard veel meer gestuurd op de resultaten door de overzichtelijke weergave. Er wordt nog sneller actie ondernomen op detailniveau. Zo weet men bijvoorbeeld hoeveel aanvragen er gemiddeld gedaan worden op een dag. Als halverwege de werkdag duidelijk wordt dat een bepaalde target nog niet gehaald is, dan kunnen de teamleden gaan schakelen om ervoor te zorgen dat er wat harder wordt getrokken aan dit specifieke onderdeel. Daarnaast ontstaan er SEO-projecten en komt er meer moderatie op social media dankzij de actuele kengetallen.

Volgens Martin heeft de manier van presenteren mede geleid tot de positieve resultaten: “Doordat je zo’n visueel dashboard hebt, ben je veel vaker geneigd om er even naar te kijken om te zien wat er gebeurt op dit moment. En dat is precies de bedoeling. Met deze aansprekende tool communiceren we natuurlijk heel anders dan met wat Excel-sheets waar alleen getallen in staan. Dit dashboard leeft. Het is continu in beweging doordat je live meekijkt met online bezoekers.”

Meer gevoel creëren binnen de organisatie

Op dit moment zijn er twee verschillende Online Marketing Dashboards binnen Delta Lloyd, een voor sales en een voor corporate. Dit heeft vooral te maken met de relevantie van verschillende KPI’s voor deze twee interne doelgroepen. Bij de eerste worden online KPI’s weergegeven zoals het aantal aanvragen of berekeningen via online tools. Bij de tweede wordt vooral het sentiment op social media bijgehouden, naast bijvoorbeeld KPI’s op het gebied van SEO. Deze informatie is nu realtime beschikbaar voor iedereen binnen de organisatie die ermee te maken heeft, in plaats van de gebruikelijke versnipperde data die achter logins van verschillende bronnen verstopt zat.

Het dashboard heeft het online team van Delta Lloyd goed op de kaart gezet binnen de organisatie, vertelt Martin: “Als team merken we dat we mensen mee moeten nemen in de ontwikkelingen. Daar moeten we actief aan werken door te laten zien wat we allemaal aan het doen zijn en welke resultaten dat oplevert. Dit visuele dashboard is een perfecte tool om de collega’s om ons team heen meer gevoel en beeld te geven bij wat we doen. Projecten worden daardoor makkelijker vlot getrokken binnen de organisatie.” 

Verder verbeteren

Natuurlijk is het ook als het gaat om het project Online Marketing Dashboard bij Delta Lloyd een kwestie van meten en evalueren. De resultaten zijn naar wens en als vervolg worden voor verschillende afdelingen eigen dashboards gemaakt. Martin: “We gaan nu samen kijken hoe we het toepassen van dashboards nog kunnen verbeteren. Het is een mooie start, maar we kunnen nog vele stappen maken. Denk bijvoorbeeld aan eigen dashboards voor de afdeling Pensioenen of een managementoverzicht voor de directie. Er is veel behoefte aan goede informatie binnen de organisatie en daar kunnen we op deze manier aan voldoen.“

De belangrijkste take-aways van deze case:

  • Visuele weergave van alle relevante realtime online resultaten zorgt voor meer beleving binnen de organisatie.
  • Het online team reageert nu sneller op de cijfers dan wanneer er achteraf een overzicht volgt, waardoor de conversie sneller verbetert.
  • Medewerkers die niet met online marketing bezig zijn snappen nu beter wat het online team doet.
  • Nieuwe projecten komen dankzij het dashboard sneller van de grond.

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Leuke case David. Bedankt voor het delen.

    Het bedrijfsbreed en real time delen van uniforme KPI's is/wordt een voorwaarde voor organisaties die gericht aan hun online resultaat willen werken. Maar je schrijft het zelf al: de lijst van bronnen en gegevens is lang en wordt alleen maar langer. Het proces van KPI's selecteren is zodoende een interessante en 1 waar makkelijk 'fouten' gemaakt kunnen worden.

    Je geeft in de header afbeelding enkele voorbeelden van dashboards. Zijn dit ook de daadwerkelijke gegevens waarop gestuurd wordt?

    Hoeveel KPI's worden gebruikt? Verschillen deze per afdeling? Wat zijn de KPI's?




    geplaatst op
  • Goed stuk, mooi dashboard.

    Geloof er heilig in dat dit de enige manier is om een goede data-driven organisatie te creëren. Duidelijke (& mooie) dashboards die alle neuzen ten alle tijden (real-time) dezelfde kant op duwen.

    Werk hiervoor zelf met Klipfolio.com voor de klanten van Maxlead.nl wat enorm veel tijd en geld scheelt ten opzichte van een custom dashboard. (En zo min mogelijk beperkingen met zich meebrengt.)

    geplaatst op
  • Jasper en Rick, bedankt voor het compliment. :)

    Over de KPI's en hoe die zijn gekozen kunnen de betrokkenen van SQUAL en Delta Lloyd beter zelf iets zeggen. Wel wil ik nog even melden dat de cijfers in de afbeelding fake zijn.

    geplaatst op
  • Mooi artikel, hoor. Als je meer cases hebt, hou ik me aanbevolen.

    geplaatst op
  • Mooi dat ze dit voor elkaar hebben gekregen bij Delta Lloyd. Ik geloof hier ook heilig in, zeker als het ook nog eens wordt ondersteund door deze dashboards pro-actief te tonen binnen de organisatie. Bijvoorbeeld door ze te laten rouleren op LED-schermen. Dan staan medewerkers er letterlijk weer even bij stil wat er allemaal gaande is online.

    Goede tip ook van Klipfolio, kende ik nog niet.

    geplaatst op
  • Jasper, op de specifieke KPI's van Delta Lloyd kunnen wij niet ingaan, dat zul je begrijpen, maar als je meer informatie wilt over de verschillende mogelijkheden van dashboarding dan kun je altijd even contact opnemen.

    Rick, wij hebben ook verschillende standaard dashboarding systemen bekeken voor we deze zelf ontwikkelde, maar die hadden toch teveel beperkingen voor onze specifieke wensen en klanten. Nu hebben we een systeem waar we alle kanten mee op kunnen en de kosten vallen reuze mee.

    David bedankt voor het goede artikel!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.