De toekomst van het nieuws

16 februari 2006, 20:47

Vandaag presenteerde Irene Costera Meijer van de Universiteit van Amsterdam haar boek ‘De toekomst van het nieuws’. Een onderzoek dat ze heeft uitgevoerd in opdracht van het NOS Journaal. Costera Meijer concludeert dat de wijze waarop nieuws wordt geconsumeerd onder invloed van digitale ontwikkelingen, drastisch aan het veranderen is. “De postmoderne nieuwsconsument heeft meer behoefte aan ervaringen dan aan informatie” is één van haar conclusies (via: BNR).

Helaas is er online nog weinig te vinden van haar onderzoek. Via Mira Media is wel een editie van Feiten & Cijfers (doc) te downloaden waarin antwoorden op vragen als hoe gaan jongeren tegenwoordig met ‘nieuws’ om? Via welke mediakanalen vergaren ze nieuws? En hoe gaat de journalistiek om met deze nieuwe vormen van nieuwsvergaring?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Dick

    Ik voel me oud als ik dit lees: waar moet dat heen met die jeugd? Toegang tot meer informatie dan ooit en eigenlijk niet of nauwelijks geinteresseerd in de inhoud en betekenis daarvan. Ik word daar niet echt vrolijk van en hoop dan ook maar dat ik te snel reageer op wat de feiten van dit onderzoek écht te vertellen hebben.


    16 februari 2006 om 23:25
    mangold

    Goed nieuws: “Hij/zij wil zich betrokken voelen, en heeft geen moeite met een mix van informatie en amusement.”


    17 februari 2006 om 06:54
    AdK

    Ik zou maar niet zo schrikken van Irena Costera Meijer en haar bevindingen. Ten eerste is ze als onderzoeker vrij dubieus, ten tweede is dit allemaal al oud nieuws.

    Een jaar geleden werd voor het eerst over dit onderzoek gesproken, in de berichtgeving rondom een NOS Journaal op Internet voor jongeren. In opdracht van de NOS deed ze onderzoek naar de nieuwsbeleving van jongeren de resultaten – surprise!- bleken prima aan te sluiten bij dat nieuwe NOS project. Inmiddels is dat trouwens door bezuinigingen een zachte dood gestorven.

    Bovendien heb ik haar altijd wereldvreemd gevonden. Vorig jaar vertelde ze nog vol trots dat ze voor dit onderzoek zelfs de Mc Donald’s was ingegaan om jongeren te interviewen! Ik bedoel: als je dáár al over opschept, wat zegt dat dan over hoe je in leven staat?


    17 februari 2006 om 08:23
    Raymond Franz

    Ik ben ervan overtuigd dat de wal het schip weer zal keren. De anarchie van de nieuws- en informatievoorziening via het web zal de behoefte weer doen toenemen aan geredigeerd- en vooral checked en doublechecked nieuws en gefundeerde meningen en opinies. Dat biedt kansen voor traditionele media. De journalistiek is een vak.

    Jongeren interviewen in Mc Donalds om feeling te houden met de jeugd cultuur doet me denken aan Balkenende die steeds roept dat ie veel “in wijken en buurten” komt.

    Ikzelf loop vaak op “stoepen en straten” …


    17 februari 2006 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!