De shampoo generatie

11 oktober 2004, 16:26

Beeld speelt een steeds belangrijkere rol in communicatie. Denk aan de reclame, presidentsverkiezingen, MMS. Denk aan de boeken die je niet leest. Dagelijks krijgen wij meer beelden op ons netvlies dan een middeleeuwer in een heel leven. Deze beelden zijn vaak echter dan echt. De jongste generatie beleeft de werkelijkheid vaak alleen nog aan de hand van commercie, videoclips, etc. Een stads kindje wast dagelijks haar haren met denneshampoo, wanneer ze een keer met haar vader door het bos wandelt zegt ze: ‘Pappa het bos ruikt naar shampoo’. Of zoals de man die, gezeten in het concertgebouw denkt: ‘H?, ze spelen mijn ringtone’. Media zijn deel van onze werkelijkheid, ze zijn onderdeel van de ‘cyclus’ waarin wij onze betekenissen bepalen. Hoe meer we onze gedachten en gevoelens in media uitdrukken, des te meer vervaagt het onderscheid tussen werkelijkheid en simulatie.

VPRO, okt 2004

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!