De reclame die Marktplaats eigenlijk had moeten maken

1 maart 2008, 11:29

De finale van Idols is volgens ingewijden spannender dan ooit. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat er vanavond veel mensen voor de buis zitten. En welke adverteerder gaat daar -naast Rexona- de vruchten van plukken?

Wat mij betreft laat Marktplaats hier een geweldige kans liggen om op een sympathieke manier aan haar merk te bouwen. Vorig jaar probeerde de Hollandse dochter van Ebay een serie tv-commercials om hun nieuwe slogan “Gemaakt voor elkaar” kracht bij te zetten. Het reclamebureau had flink zijn best gedaan en het resultaat was smaakvol gefilmde mensen die overal op straat mogelijke verkoopobjecten tegenkwamen.

Maar de reden voor mijn posting was een toevalligheid in de uitzending van twee weken geleden. Om primetime een onbetaalde product-placement en ik kon het niet laten om hier een consumer generated commercial van te maken (zie video).

Mocht iemand van Marktplaats dit lezen, voel je vrij om het idee te stelen of te verbeteren!

In Nederland heb ik nog niet zoveel voorbeelden gezien van door consumenten gegenereerde reclame, maar internationaal gezien staat mij de Nike-commercial van Joseph Jaffe nog vers op het netvlies.

Jim Stolze is een pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie. Hij werd vooral bekend als de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Bij RTLZ is hij wekelijks te zien als innovatie-deskundige in het televisieprogramma Toekomstmakers. Sinds 2017 staat Jim Stolze aan het hoofd van Aigency, een platform voor artificial intelligence. Met een jong team op het Amsterdam Science Park opereert Aigency als een 'broker' tussen vragen van multinationals (data) en studenten / startups (algoritmes).

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Briljant gevonden Jim!

    Hebben we hier (eindelijk) de Nederlandse Joseph Jaffe gevonden? 😉


    1 maart 2008 om 11:42
    ssmeding

    Ha Jim, ik lig dubbel! Briljant inderdaad om zo’n moment te maximaliseren. En doe het dan het liefst zonder toestemming van de programmamakers, zodat er nog een relletje over kan ontstaan…


    1 maart 2008 om 11:43
    Edwin

    kudos!


    1 maart 2008 om 11:50
    sjoerd

    leuk bedacht, goed gemaakt!


    1 maart 2008 om 14:21
    Ton Verplanke

    Hele goeie!


    2 maart 2008 om 12:42
    Karel Geenen

    Inderdaad goed gevonden Jim! Vraagje, zou je een dergelijk beeldmateriaal mogen gebruiken in een reclame? Is er bijvoorbeeld een limiet van het aantal seconden wat je “gratis” mag gebruiken?


    2 maart 2008 om 12:52
    Jacob

    Is inderdaad een nice filmpje, zouden ze ook eens met mijn site moeten doen 🙂


    2 maart 2008 om 14:28
    Rob Elbers

    Super gedaan!


    2 maart 2008 om 18:44
    Dennis Goedegebuure

    Mooi gedaan Jim.

    Ik heb hem doorgestuurd…

    Dennis

    PS> Was leuk om je tweets vanaf TeD te lezen 🙂


    3 maart 2008 om 14:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!