De opvolger van J.L. Heldring heet Starf*cker

3 januari 2005, 19:02

De opvolger van J.L. Heldring heet Starf*ckerOpinievorming is niet langer voorbehouden aan columnisten in de dagbladen. Met name jongeren gebruiken andere media om hun mening te vorm-en, en te geven. De nieuwe opiniemaker is inter-actief en provoceert graag. Interessant artikel in het NRC van vandaag over de deejays, webloggers en tv-makers van vandaag die maling hebben aan de gevestigde media.

Geen geregistreerd lid van het NRC? In dat geval kun je ook de samenvatting op Adverto lezen of de scans op Geenstijl.nl downloaden. Het is de moeite waard!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Zwelgje

    Mmm, alleen de conclusie / stelling van Adverto snijdt geen hout.


    3 januari 2005 om 20:31
    media

    Eens, je kunt geen kijkcijfers vergelijken met luistercijfers, geen luistercijfers met leescijfers, etc. Je zou in dit geval de bezoekcijfers van websites het beste kunnen vergelijken met het aantal abonnees van dagbladen. Zelfs de vergelijking met tijdschriften kan al bijna niet meer omdat veel sitebezoekers dagelijks de weblogs bezoeken terwijl een tijdschrift slechts wekelijks of maandelijks wordt gelezen.


    3 januari 2005 om 20:38
    Hoxha

    Vergelijken met radio is voor logs niet zo relevant. Wat wel te vergelijken is, is maandelijks bereik (bezoekers die regelmatig terugkeren, minimaal 1x per drie dagen zeg maar). Want dit kan je naast oplagecijfers van gedrukte media leggen die eveneens spreken van bereik. GS zit qua maandelijks bereik ver boven oplage Nieuwe Revu bijvoorbeeld. Ver onder de Telegraaf en ongeveer gelijk aan NRC.


    3 januari 2005 om 21:53
    FrankJ

    Er is nog een element dat in al deze cijfers niet meegenomen wordt: de rijkheid van het contact. NRC heeft het terecht over de interactiviteit van het contact. Dat is dus meer dan surfen, luisteren of lezen, dat is reageren.

    Op dat vlak maakt verschillende radiostations en -jocks goed gebruik van sms, e-mail en weblogs. Op TV zie je TMF de hoogste vorm van interactie bereiken, ook weer door inschakeling van sms en internet. Hiermee scoren deze media wat mij betreft dus hoger dan een dagblad of tijdschrift.

    Weblogs en websites missen (veelal) nog de mulitmedia-dimensie, hoewel die achterstand momenteel met podcasting en videoblogs natuurlijk snel ingelopen wordt. Het grote voordeel van met name weblogs t.o.v. de tradionele media is weer dat je hier zeer gemakkelijk en op het tijdstip dat het jezelf uitkomt met in principe iedereen een dialoog kunt aangaan. Het zit ‘m dus in de rijkheid van de dialoog waardoor uiteindelijk weblogs en andere webbased media naar mijn idee de concurrentie op afstand zullen gaan zetten. En op onderdelen soms nu al succesvoller zijn.


    3 januari 2005 om 22:10
    Zwelgje

    @Frankwatching. Verhelderende mening. Ik word nieuwsgierig naar aankomend jaar. Vraag me af of dit jaar de doorbraak wordt van een aantal weblogs. En zo ja, hoe het landschap er over een jaar uitziet.

    @Marco. Ik heb het er al eens eerder over gehad. Weet Ff niet meer zo snel bij welk artikel van je site, maar is het niet eens mogelijk om met een stel mensen (marketing en weblogs) te brainstormen over waar het naar toe gaat. Zou wat mij betreft interessant zijn. Als ik alles lees, begint er iets te kriebelen, maar op de een of andere manier kan ik de vinger er niet precies opleggen. Het stuk in NRC benadert mijn gevoel, maar niet volledig. Mmm, gefrustreerd Zwelgje…


    4 januari 2005 om 07:27
    Christ / Adverto

    Grappig ook om te zien hoe zeer de redactionele stukjes de reacties van de bezoekers sturen.

    Op GS: “GeenStijl logo heerst in NRC! (..) Vandaag in het NRC Handelsblad een steekhoudend verhaal over de nieuwe opiniemakers versus de gevestigde media.”

    – alle bezoekers lallen vervolgens mee dat het NRC zo’n geweldige krant is en als enige de weblogs goed heeft begrepen.

    Op Retecool: “Beste NRC mensen, als je niet eens de juiste URL’s weet te vinden, als gevolg daarvan in de krant doodleuk naar twee sekssites linkt en die mensen opiniemakers noemt, dan ben je zelf terecht afgeserveerd als opiniemaker”

    – hier wordt het NRC juist weer totaal de grond in gezeken…


    4 januari 2005 om 09:12
    Zwelgje

    @Marco. Kewl.


    4 januari 2005 om 11:16
    FrankJ

    Eens met toevoeging. Je hebt ook op internet – en meer specifiek in de Blogosfeer – natuurlijk rijp en groen. Van de NRC via Spits tot de huis-aan-huis krant. Van de NOS via SBS6 tot vul maar in. Je komt hun equivalenten ook op internet tegen. Elk met een eigen formule, eigen doelgroepprofiel en eigen impact!


    4 januari 2005 om 14:06
    Hoxha

    ‘at’ klinkt nu klein beetje als calimero:-) Maar vergelijken is tot op zekere hoogte wel degelijk zinvol, omdat je zo je propositie kan weergeven ten opzichte van andere media.


    4 januari 2005 om 17:42
    at

    @ Hoxha: was al bang dat je deze conclusie zou trekken (die van mij is 18 centimenter! 🙂 Haha, vergelijken met een kwantitatief doel ok, maar een kwalitatieve vergelijking maken met andere media lijkt mij onzinnig omdat daar geen meetinstrumenten voor bestaan. Immers hoe meet je opinievorming, (reacties op logs maken vaak meer los bij de bezoekers dan de posting zelf), hoe meet je sentiment of waardering voor de inhoud? Het aantal bezoekers, het aantal (vooral onzinnige) reacties? Dan maak je dezelfde fout als TV makers. HOI is geen SKO enz.enz. De waarde van weblogs is in mijn ogen subjectief als je uitsluitend het aantal bezoekers of pageviews als uitgangspunt neemt.


    4 januari 2005 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!