De keerzijde van Consumer Generated Media

De keerzijde van Consumer Generated Media
, ING Groep
@evr

Consumer Generated Media is erg populair. Steeds vaker maken bedrijven hier gebruik van in de hoop op extra binding en exposure. Toch is er aan dit alles een keerzijde, die je wellicht voor lief moet nemen, maar zeker niet moet vergeten. De consumer kan net zo goed een minder positief beeld neerzetten.

General Motors heeft recent een competitie opgezet waarbij je zelf een commercial kunt samenstellen voor de nieuwe SUV Tahoe. Milieuactivisten grijpen hun kans en stellen een serie (set 1, set 2) aan commercials samen met een negatieve boodschap aangaande SUV’s. Veel van de commercials staan nu nog op de server van General Motors en kunnen daar vrij snel worden gewist, maar op YouTube wordt het al een stuk lastiger.

Wat zou GM volgens jullie het beste kunnen doen, gezien deze ontwikkelingen?

Bron: Metafilter


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Dat lijkt me duidelijk. Stoppen met SUV's maken.

    geplaatst op
  • Ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar denk alleen niet dat GM die zal kiezen. Maar wat betreft de negatief getinte commercials, zou men die nu beter kunnen laten staan of toch maar verwijderen?

    geplaatst op
  • Ik kan me moeilijk voorstellen dat er lezers van Marketingfacts zijn die oproepen tot het verwijderen van die commercials. Als je als merk geen kritiek verdraagt moet je aan dit soort competities niet eens beginnen. En als je dan toch besluit om dat wat je onwelgevallig is te verwijderen zie ik dat graag breed uitgemeten in de media.

    geplaatst op
  • Msschien is het wel zo bedacht en komen ze straks met "de meest zuinige SUV ooit".

    geplaatst op
  • Ze hadden denk ik ofwel de inzendingen vooraf moeten screenen, ofwel accepteren dat er ook mensen minder blij met hun produkten zijn. Op dit moment kunnen ze niet echt mer iets doen, lijkt me.

    geplaatst op
  • Verwijderen of screenen is geen optie, mensen zullen altijd over je merk praten zowel negatief als positief. Ze zouden er goed aan hebben gedaan om tijdens het bedenken van deze campagne te bedenken hoe te reageren op dergelijke inzending, anders hadden ze er inderdaad (Macblik) niet aan moeten beginnen.
    Dit is een mooie kans voor de gehele auto industrie om te zien hoe verdeel de markt is als het aan komt op SUV’s. Mooie kans voor bijvoorbeeld toyota (prius) om met een “spoof” campagne te komen.

    Schaamteloze Ego-tising:

    Wirjo Hardjono, Student Interactieve media (HvA), Zoekt stage bij een marketing bureau of op een marketing afdeling, expertise: webcultuur, nieuwe media & e-marketing, interesse? Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Grappig, heb zelf deze week ook zitten spelen met een commercial voor Toyota.

    Ik zou als ik Toyota was proberen om de negatieve reacties om te zetten in een positief beeld. Waarom niet juist deze commercials naar voren halen als goede inzendingen en laten zien hoe Toyota werkt aan een schoner milieu?

    Wirjo, je kunt mij altijd benaderen voor een stage. Onderwerpen genoeg!

    geplaatst op
  • Marco, lijkt me fantastisch! Wat is de beste manier om met jou in contact te komen voor een afspraak?

    geplaatst op
  • Inmiddels heeft GM zo valt te lezen in de NY Times.

    "We anticipated that there would be critical submissions, You do turn over your brand to the public, and we knew that we were going to get some bad with the good. But it's part of playing in this space."

    Men had het dus voorzien, petje af voor het feit dat men (vooralsnog) de negatieve commercials gewoon online laat staan. Menig bedrijf zou anders hebben besloten.

    "There's this gold rush fever about consumer-generated content. Everybody wants to have consumer-generated content, and Chevy Tahoe doesn't want to be left behind.[...] Companies have such a strong desire for user-generated advertising that they were willing to accept the risks" aldus Drew Neisser, the president en chief executive van Renegade Marketing, gespecialiseerd in nontraditional marketing.

    geplaatst op
  • En tot slot reageert ook Bob Lutz, CEO van GM, op zijn weblog:

    "...We made the decision that if we were to hold this contest, in which we invite anyone to create an ad, in an open forum, that we would be summarily destroyed in the blogosphere if we censored the ads based on their viewpoint. So, we adopted a position of openness and transparency, and decided that we would welcome the debate."
    [..] So, a few media pundits seem to think this social media program was a failure and others seem to revel in the apparent anarchy. We, on the other hand, welcome the opportunity to clarify the facts regarding fuel economy, vehicles equipped with E85 capability, and consumer choice. In our opinion, this has been one of the most creative and successful promotions we have done. [...] Anyway, it sure got people talking about the Tahoe. Which was the whole idea, after all. Thanks for listening."

    Het mag duidelijk zijn; GM kent inmiddels de klappen van de zweep wat betreft CGM.

    geplaatst op
  • Ik denk dat die klappen voor de heren bij GM wel meevallen, hier ligt (mag duidelijk zijn) zeker niet de doelgroep van GM. Een leek weet bij het horen van GM al dat het hier gaat om ruige grote milieuteisterende grootverbruikers. Wat zij al aangaven, een geslaagde campagne en alles met opzet om een Buzz te creeren in welke vorm dan ook. Overigens zijn inmiddels alle ontwikkelingen omtrent het fenomeen milieu in volle gang.

    Denk maar aan de Lexus met zijn RX hybride...Toyota was sowieso voorloper op dit gebied met de Prius en heeft aardig aan celebrity endorsement gewerkt. Menig hollywoodicoon kreeg er 1 of moest hier zeker in gezien worden.

    Wat mij betreft een zeer goede zaak. Amerika is voorts meer rekening aan het houden met kleinere motoren om te voldoen aan de Westerse vraag. Ook dieselmotoren lijken hun weg te hebben gevonden bij alle Amerikaanse automakers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.