De grootste bedreiging voor Google is Yahoo!

6 november 2005, 14:59

de grootste bedreiging voor Google is Yahoo!Via Ric kwam ik wederom op een interessant artikel in de New York Times over de bedreiging die Yahoo vormt voor Google. Google hoeft namelijk niet te rekenen op de loyaliteit van haar gebruikers, dat hebben we gezien toen AltaVista ten onder ging.

En juist in die loyaliteit zit de voorsprong van Yahoo!. Yahoo! heeft namelijk een actieve gebruikerscommunity van 200 miljoen gebruikers in ruim 20 landen op bijvoorbeeld Flickr, Yahoo mail (groter dan Hotmail), Upcoming en Oddpost. Hiermee hebben ze een cruciale voorsprong bij het opbouwen van ‘community intelligenge’.

Een sociaal netwerk kan pas goed werken als een kritische massa is ontstaan en daarin kan Yahoo! door de grote actieve gebruikerscommunity veel makkelijker slagen dan al die andere pogingen tot social networks. Informatie uit zo’n sociaal netwerk kan weer toegepast worden bij het zoeken naar- en sorteren van informatie op het internet. Hierin loopt Yahoo! ver voor op Google.

Zo wordt bij Yahoo! Local rekening gehouden met de mening van anderen bij het samenstellen van het resultaat. Een goed restaurant zal dus hoger in de resultaten eindigen dan een slecht restaurant.

Bij Yahoo! My Web2 krijg je drie soorten resultaten voor je zoekopdracht. Allereerst zie je resultaten uit je persoonlijke historie (My Web), vervolgens de ‘gewone’ zoekresultaten van het hele internet en ten slotte resultaten uit je community. Dat zijn dus sites die door je sociale omgeving als interessant of goed worden beschouwd. (voorbeeld) Dit kan het zoekresultaat natuurlijk sterk verbeteren, maar voor het zover is moet je natuurlijk wel eerst een community opbouwen. En dat kost veel tijd.

Google en Ask Jeeves zijn ook voorzichtig bezig met een soortgelijke dienst, maar die gaan een stuk minder ver. Gezien de grote en actieve gebruikersgroep (ook buiten search) van Yahoo! hebben ze dus een grote voorsprong en kunnen ze de vereiste kritische massa voor een goed werkend sociaal netwerk dus veel sneller bereiken en daarmee kunnen ze search en andere diensten sneller personaliseren dan hun concurrentie.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Berry

    Even iets anders hoor, maar ligt het aan mij of is de RSS-feed-inhoud kariger geworden? Van dit artikel werden welgeteld zeven woorden meegestuurd, en van anderen ook weinig. Dan ik net zo goed de Marketingfacts-feed verwijderen en dagelijks langs komen surfen, want zo schiet het niet op… sowieso zou ik gewoon het volledige artikel met rss meesturen. Als het interessant is kom ik wel op de webpagina kijken of er nog goede reacties bij zijn gekomen – of ik kom het sowieso hier lezen omdat dat wat comfortabeler leest dan in een reader, en het is ‘echter’. Of stuur het volledige artikel zonder hyperlinks, desnoods, al vind ik dat ook matig.


    6 november 2005 om 21:26
    media

    Berry, dit heeft te maken met het feit dat er plaatjes in de berichten worden gebruikt. Als het goed is krijg je een iets langere samenvatting als er geen plaatjes in het bericht staan.

    Maar wellicht moet ik de RSS-feeds weer eens wat optimaliseren!


    6 november 2005 om 21:30
    Aad

    Google heeft in het verleden Dejanews opgekocht; Een zoek machine om in newsgroups te zoeken. Dejanews had ook een web-based e-mail service. Zodat je makelijk op news kon reageren. (Ja de binary newsgroup was toen nog niet zo populair. Toen Google Dejanews overnam was het eerste was onze Googlelaars deden de email service de nek om draaien. Was je als gebruiker zomaar je email faciliteit (en adres) kwijt. Ik ben toen maar naar Yahoo overgestapt.

    Jaren later is Google met gmail gestart Voor mij dus niet

    Voor je het weet stoppen ze er weer mee…


    7 november 2005 om 07:05
    iteejer

    De conclusies mbt Yahoo vs Google zijn dus niet juist gebleken. Waarin zat de fout, of, wat heeft Google gedaan om er toch als winnaar uit te komen?

    Met Twitter zullen ze het moeilijker krijgen.


    16 februari 2009 om 13:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!