De grootste bedreiging voor Google is Yahoo!

De grootste bedreiging voor Google is Yahoo!

de grootste bedreiging voor Google is Yahoo!Via Ric kwam ik wederom op een interessant artikel in de New York Times over de bedreiging die Yahoo vormt voor Google. Google hoeft namelijk niet te rekenen op de loyaliteit van haar gebruikers, dat hebben we gezien toen AltaVista ten onder ging.

En juist in die loyaliteit zit de voorsprong van Yahoo!. Yahoo! heeft namelijk een actieve gebruikerscommunity van 200 miljoen gebruikers in ruim 20 landen op bijvoorbeeld Flickr, Yahoo mail (groter dan Hotmail), Upcoming en Oddpost. Hiermee hebben ze een cruciale voorsprong bij het opbouwen van ‘community intelligenge’.

Een sociaal netwerk kan pas goed werken als een kritische massa is ontstaan en daarin kan Yahoo! door de grote actieve gebruikerscommunity veel makkelijker slagen dan al die andere pogingen tot social networks. Informatie uit zo’n sociaal netwerk kan weer toegepast worden bij het zoeken naar- en sorteren van informatie op het internet. Hierin loopt Yahoo! ver voor op Google.

Zo wordt bij Yahoo! Local rekening gehouden met de mening van anderen bij het samenstellen van het resultaat. Een goed restaurant zal dus hoger in de resultaten eindigen dan een slecht restaurant.

Bij Yahoo! My Web2 krijg je drie soorten resultaten voor je zoekopdracht. Allereerst zie je resultaten uit je persoonlijke historie (My Web), vervolgens de ‘gewone’ zoekresultaten van het hele internet en ten slotte resultaten uit je community. Dat zijn dus sites die door je sociale omgeving als interessant of goed worden beschouwd. (voorbeeld)  Dit kan het zoekresultaat natuurlijk sterk verbeteren, maar voor het zover is moet je natuurlijk wel eerst een community opbouwen. En dat kost veel tijd.

Google en Ask Jeeves zijn ook voorzichtig bezig met een soortgelijke dienst, maar die gaan een stuk minder ver. Gezien de grote en actieve gebruikersgroep (ook buiten search) van Yahoo! hebben ze dus een grote voorsprong en kunnen ze de vereiste kritische massa voor een goed werkend sociaal netwerk dus veel sneller bereiken en daarmee kunnen ze search en andere diensten sneller personaliseren dan hun concurrentie.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Even iets anders hoor, maar ligt het aan mij of is de RSS-feed-inhoud kariger geworden? Van dit artikel werden welgeteld zeven woorden meegestuurd, en van anderen ook weinig. Dan ik net zo goed de Marketingfacts-feed verwijderen en dagelijks langs komen surfen, want zo schiet het niet op... sowieso zou ik gewoon het volledige artikel met rss meesturen. Als het interessant is kom ik wel op de webpagina kijken of er nog goede reacties bij zijn gekomen - of ik kom het sowieso hier lezen omdat dat wat comfortabeler leest dan in een reader, en het is 'echter'. Of stuur het volledige artikel zonder hyperlinks, desnoods, al vind ik dat ook matig.

    geplaatst op
  • Berry, dit heeft te maken met het feit dat er plaatjes in de berichten worden gebruikt. Als het goed is krijg je een iets langere samenvatting als er geen plaatjes in het bericht staan.

    Maar wellicht moet ik de RSS-feeds weer eens wat optimaliseren!

    geplaatst op
  • Google heeft in het verleden Dejanews opgekocht; Een zoek machine om in newsgroups te zoeken. Dejanews had ook een web-based e-mail service. Zodat je makelijk op news kon reageren. (Ja de binary newsgroup was toen nog niet zo populair. Toen Google Dejanews overnam was het eerste was onze Googlelaars deden de email service de nek om draaien. Was je als gebruiker zomaar je email faciliteit (en adres) kwijt. Ik ben toen maar naar Yahoo overgestapt.
    Jaren later is Google met gmail gestart Voor mij dus niet
    Voor je het weet stoppen ze er weer mee...

    geplaatst op
  • Geen wonder dat uit recent onderzoek van http://www.marketing-communicatie.com/onderzoek_2.html
    uit de bus kwam dat Yahoo beter is dan Google:

    Yahoo blijkt beste zoekmachine.
    Uit een onderzoek van online marketingcommunicatiebureau MC² blijkt dat zoekmachine Yahoo de beste resultaten weergeeft. Marktleider Google blijkt niet hoger te komen dan een derde plaats in de lijst van vijf onderzochte zoekmachines, met slechts een kleine voorsprong op de nummers 4 en 5. De onderzochte zoekmachines zijn Google.nl, Ilse.nl, MSN.nl, Yahoo.nl en meta-zoekmachine Vinden.nl.

    De zoekmachines zijn op kwaliteit beoordeeld door middel van verwachtingen van een groot aantal ondervraagde personen. Er werd gevraagd om bij twaalf verschillende zoekwoorden een top 5 te maken met bedrijven en/ of websites waarvan zij vinden dat deze in de top van de zoekresultaten horen te staan. Populaire zoekwoorden als ‘krant’, ‘nieuws’ en ‘routeplanner’ werden onderzocht. Ook van het woord ‘zoekmachine’ zijn de resultaten gemeten, dit om de eerlijkheid van de onderlinge concurrentie te kunnen bepalen.
    Vervolgens werd per zoekmachine gekeken of de verwachtingen blijken te kloppen met de getoonde resultaten. Staat de website die bij de ondervraagden op de eerste plaats staat in de top 5 van zoekresultaten, dan krijgt de zoekmachine hiervoor 5 punten. Staat de nummer twee ook in de top 5 van resultaten, dan krijgt de zoekmachine hiervoor 4 punten, enzovoorts. Hierdoor kon elke zoekmachine maximaal 179 punten behalen. Dat winnaar Yahoo slechts een totaal van 91 punten nodig had voor de eerste plaats, zegt iets over de kwaliteit van de zoekmachines ten opzichte van de verwachtingen van de bezoeker.

    Eindresultaat:
    1 Yahoo.nl 91 punten
    2 Vinden.nl 65 punten
    3 Google.nl 56 punten
    4 Ilse.nl 53 punten
    5 MSN.nl 53 punten

    De lijst met onderzochte zoekwoorden, de verwachtingen van de ondervraagden en de resultaten uit de zoekmachines zijn in zijn geheel terug te vinden op de website van MC².

    geplaatst op
  • De conclusies mbt Yahoo vs Google zijn dus niet juist gebleken. Waarin zat de fout, of, wat heeft Google gedaan om er toch als winnaar uit te komen?

    Met Twitter zullen ze het moeilijker krijgen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.