De consument aan de macht

14 september 2005, 20:02

Roel Pieper:

Waar het bij de tv van de toekomst werkelijk om draait, is de vraag van de consument. Nu is tv nog aanbodgestuurd, maar de toenemende rol van internet zorgt ervoor dat de consument centraal komt te staan. Op internet is de consument er al gewend aan geraakt dat hij er continu met zijn gerichte nieuws-, aankoop-, service- en entertainmentbehoeften terecht kan. Met de tv van de toekomst zal dat niet anders zijn.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    henkjanwinkeldermaat

    Dat zei Marian Salzman gistermiddag ook. Verslag volgt, alles staat op tape. Was overigens erg goed. Weinig bloggers in de zaal, stond ze wel van te kijken…


    14 september 2005 om 20:11
    Phileas

    Roel Pieper, als zovele anderen, refereerde hier een 5 jaar terug al aan als een ‘flyby’ (of niet) tussen tv en internet. Waar gaan ze elkaar in de woonkamer tegenkomen? Nog steeds geen wetenschap!


    14 september 2005 om 20:59
    Nick-E

    And what about phone? Get to decide who’s allowed to call you and who is not?


    15 september 2005 om 02:07
    ErwinVanLun

    Ik vind het wel leuk om na te denken over het volgende scenario: Stel dat de televisie morgen zou verdwijnen en de volledig mensheid zou het concept ’televisie’ vergeten. Internet hebbben we echter wel. Hoe zou ’televisie’ zich in dit scenario dan ontwikkelen? Deze evolutie eindigt vast niet een apparaat waar je alleen maar naar kijken en met 500 digitale zenders. Waarom zou er dan nu wel een dergelijk digitale zenderpark ontstaan?


    15 september 2005 om 05:43
    Jonathan Marks

    Did a similar experiment to Erwin with radio…suppose Hertz had not discovered wireless until 1994. How would the spectrum be split up. Very differently from now.


    15 september 2005 om 06:35
    Bas

    Het zal een hele trage verandering zijn, simpelweg omdat de massa nu eenmaal niet zo snel is.

    Ik sprak laatst met een aantal mensen uit de uitgeverswereld over papier en internet in een zeer informele setting (BBQ). Erg entertaining was dat. Een vriend van me (29 pas) is nu uitgever geworden bij één van de grote uitgevers en zei dus tegen me: kunnen we nu eindelijk gaan doen waar we het twee/drie jaar geleden over hadden toen ik daar nog alleen de marketing mocht doen.

    Ik zei dus: ah, je gaat ophouden met die onzin van een papieren uitgave… Je zag de gezichten bij een aantal mensen verbleken, want hoezo is papier onzin?

    Daarna een boeiend gesprek gehad over waarom ik een krant bijzonder achterhaald vind. Ja, een krant is goed, als je er achtergronden en diepgaande onderzoeksjournalistiek in zet. Maar het nieuws, dat lees je online. Alles waar vaart achter moet, dat lees je online. Je ziet dan dat heel veel mensen daar nog heel anders over denken.

    Zo ook met TV. Veel mensen irriteren zich mateloos aan hart van Nederland tussen een film in, maar de film downloaden en op een andere manier bekijken zit er niet in. En veel mensen willen ook gewoon bediend worden. Dus deels zal het altijd aanbod gestuurd blijven, de komende 10 jaar tenminste, maar mogelijk met meer keuze (zoals uitzendinggemist rechtstreeks op te vragen via je TV, een keuze uit 3 of 4 films i.p.v. 1 met windows waarin ze kunnen beginnen).


    15 september 2005 om 07:24
    Vin

    Ik vind die Roel Pieper sowieso een omhoog gevallen professor.. Hoeveel bedrijven waar hij een commissaris functie bekleden zijn failliet gegaan? Da’s niet meer op een hand te tellen. Nee, Roel geloof ik al jaren niet meer. ongelofelijk dat men nog steeds hem quote. Dit topic over consument aan de macht is toch wel een open deur in beuken!!! Kom toch met iets nieuws bijv. een compressie techniek of zoiets

    Het zal een keer tijd worden dat al die oude generatie eens plaats maken voor wat jonge honden…


    15 september 2005 om 11:06
    Nick-E

    Praat TV, dé toekomst!

    Communiceren via de tv.


    15 september 2005 om 11:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!