Des Bouvrie veroorzaakt grote schade bij DHZ keten Gamma

10 maart 2010, 13:13

Interieurontwerper Jan des Bouvrie is opgepakt inzake mogelijke betrokkenheid in een fraudezaak. Volgens justitie zou hij een vooraanstaande rol spelen bij een miljoenenfraude in de Utrechtse vastgoedsector. De Telegraaf had vanmorgen de primeur, inmiddels maken meerdere bronnen melding van de aanhouding. De zevenenzestig jarige ontwerper uit Naarden is gisteren aangehouden door de nijvere mannen en vrouwen van de FIOD-ECD. In deze vastgoed fraudezaak is de fiscus naar verluidt voor 1.5 miljoen euro het beentje gelicht. Een opvallende en mogelijk consequentierijke gebeurtenis. Eentje die de Bouvrie’s maketingpartner -doe-het-zelf keten- Gamma wel eens hele grote imago, voorraad, en bedrijfschade zou kunnen berokkenen.

Immers het retailbedrijf heeft zich voor een groot deel van het assortiment verbonden aan Neerlands bekendste zwartwit denker Jan des Bouvrie. Er is nog geen reactie van Gamma bekend. Ik vraag me af hoe men hier op anticipeert en wat de gevolgen op korte termijn zullen zijn. Komt Gamma met een persbericht, haalt men acuut de spullen uit het schap, stopt men de drukwerkpersen waar de folders op worden gemaakt? Dat dit een marketingdeceptie betekend moge duidelijk zijn en ook al is er nog niets bewezen naar ik weet, deze samenwerking is alleen door de arrestatie al aan directe liquidatie toe. Gamma is inderdaad lekker bezig…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

55 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Wanneer is Genoeg ook daadwerkelijk Genoeg. De man heeft volgens mij voldoende verdiend om heel goed van te kunnen leven. Moet daar nog een kleine belastingfraude aan worden toegevoegd? Nee toch? De koers van het aandeel Gamma is vandaag met een dubbeltje gestegen. Albert, de schade valt voor beleggers op het eerste gezicht mee!


    10 maart 2010 om 16:55
    Michiel van Gaalen

    Ha Albert,

    Ik begon enthousiast jouw stukje te lezen omdat je zo’n lekker prikkelende kop eraan hebt gegeven. Ik mis echter volledig de onderbouwing. Mis ik wat of ben je nog niet klaar met dit artikel?


    10 maart 2010 om 17:54
    venturo

    @ Arnoud, NOG mee. Vooralsnog doet Gamma aan ‘zakdoekje leggen niemand zeggen’ 🙂


    10 maart 2010 om 17:55
    venturo

    ichiel, het valt mij op dat er nog weinig over de impact van dit bericht voor Gamma iwordt gesproken. Daar gaat deze posting over. Verder valt er (nog) niet veel over te zeggen behalve de verwachting uit te spreken dat het zeker om grote schade zal gaan voor Gamma. Ben wel benieuwd naar het onderliggende contract.


    10 maart 2010 om 18:02
    Jan

    Of is dit weer zo’n artikel om de bezoekersaantallen op te krikken voor MF……….


    10 maart 2010 om 18:05
    Arnoud Rademaker

    Jan, ben je boven water? Zo ja, gelukkig maar:-)


    10 maart 2010 om 18:11
    venturo

    @ ‘Jan’, ik denk niet dat MF dat nodig heeft.


    10 maart 2010 om 18:14
    André Scholten

    Zijn we in Nederland niet veel te nuchter om zaken als “Bouvrie” en “Gamma” dusdanig zwaar aan elkaar te verbinden? Ik vraag me af of het überhaupt impact heeft. We weten op dit moment nog niet eens wat er aan de hand is.


    10 maart 2010 om 18:19
    venturo

    Andre, het gaat er volgens mij om welke consequenties aan een mogelijk criminele activiteit van de huisstylist worden verbonden lijkt mij. Zo wil Gamma niet in het nieuws kan ik je garanderen.


    10 maart 2010 om 18:24
    Arnoud Rademaker

    Albert, we moeten niet vromer en roomser worden dan de Paus. Gamma is toch niet verantwoordelijk voor het wel en wee van onze modieuze stoelenmaker JAN? Stel dat onze man uit Driebergen, ofwel de AH-man, een foutje maakt. Zou AH dan marktaandeel verliezen? Ik denk dat je met de koptekst wat te suggestief bent geweest door te veronderstellen dat er grote schade wordt berokkend aan het concern GAMMA. Laten we eerst even afwachten wat het effect is op de omzet. Op 22 april (1ste kwartaalcijfers) en op 29 juli (halfjaarcijfers) zal duidelijk worden welke gevolgen deze affaire zal hebben op de omzet van GAMMA!


    10 maart 2010 om 18:49
    venturo

    Arnoud, de bedrijfsleider van AH in een pedo zaak of zo. Lijkt me ook heel schadelijk voor het merk AH. Het gaat er hier in deze kwestie om dat een paar honderd artikel referenties welliicht straks een in de ogen van Gamma een besmette naam dragen. Niet alleen dat, wat te denken van advertenties, POS folders etc. Heeft niks met verantwoordelijkheid te maken wel met merk en imago. Dat is Gamma weet ik uit ervaring veel waard. En ik denk dat je niet zo lang hoeft te wachten om de effecten hiervan te zien. Maar eh voor een foutje komt de FIOD niet bij je langs hoor. Maar misschien krijgt ons Jan wel nieuwe inspiratie in de bak, dat dan weer wel. 🙂


    10 maart 2010 om 19:04
    Jean-Paul Absil

    Een zeer matig artikel. Uitspraken als ‘hele grote imago schade’ en ‘een groot deel van het assortiment is afkomstig van Jan Des’ worden nergens onderbouwd en zijn ook feitelijk onwaar.Hoezo is dit een marketingdeceptie. Heeft Gamma vandaag minder verf verkocht? Is de marge op potten verf van Jan Des groter dan de marge die Gamma maakt op zijn eigen verf. Ik denk het niet. Jan Des is een gerespecteerd ontwerpen in NL, of je hem lief hebt of niet. Daar doet deze arrestatie niets aan af.

    Ik had graag inhoudelijke onderbouwing gezien van je aannames. Ik kan je nu al melden dat Gamma, geheel terecht niet met een reactie zal komen.


    10 maart 2010 om 20:35
    Jean Paul

    Albert, je reactie is terecht veel genuanceerder. De eerder geuite GROTE imagoschade trek je in. We zijn het er dus over eens dat Gamma helemaal geen grote imagoschade oploopt. Ik durf te stellen dat eventuele imagoscgade zelfs verwaarloosbaar is. Dat zeg ik.


    10 maart 2010 om 21:23
    venturo

    Hahaha Michiel, ik denk dat dit een van de weinige artikelen is die juist de relatie van Jan de B. met Gamma naar voren haalt. Dat dan weer wel zeg maar. Beleggers reageren in het algemeen wel snel maar ook weer niet zo snel. Ff afwachten dus. We volgen het.

    JP ik trek niets in en zelf verwacht ik wel grote schade om voorgaande redenen. Mocht de man schuldig blijken -lijkt me niet een verkeerd ingevulde belastingaangifte- wordt het Domino Day en sale in de filialen van Gamma. Wedden?


    10 maart 2010 om 21:32
    DaveFransz

    @Albert, ik heb echt het idee dat Jan’s praktijken en de Gamma’s aanbod los van elkaar gezien kunnen worden. Zou jij naar de Praxis rijden als deze een stuk verder weg is dan de Gamma? Hoogstpersoonlijk zou ik er niks van aantrekken en mijn lampjes, moertjes, gereedschap, verf etc bij de DHZ zaak die het minst ver rijden is. OF er moet een enorm goede reclame zijn bij een DHZ zaak die verder weg is. Noem me maar lui, maar ik denk dat dit de perceptie is van de meeste mensen.

    Jan = Gamma, denk het niet. Dat ze imago-behoud-marketing gaan uitvoeren, daar twijfel ik niet aan. Maar of mensen weglopen bij de Gamma, dat betwijfel ik.

    “het licht brand altijd feller bij de buren”


    11 maart 2010 om 06:04
    venturo

    Dave Janz, daar gaat het hier niet over. De consument kijkt daar wellicht over heen maar Gamma zelf niet. Dus gaat zo’n onvlechtings-operatie (beide) een hoop geld kosten


    11 maart 2010 om 06:15
    Jean-Paul

    Ik heb net op straat een heel GROOT marktonderzoek gehouden. N=3.

    De uitkomst hiervan is dat de consument niet weet dat Gamma spullen van Jan de Bouvrie verkoopt. De consument geeft ook aan graag naar de Gamma te gaan, omdat de cassiere zo vriendelijk is.

    Van een Grote imago schade is geenszins sprake, aldus dit grote marktonderzoek.

    Ook de Telegraaf rept vandaag wederom groots over Jan Des. Gamma wordt (nog) niet genoemd als betrokkene…


    11 maart 2010 om 06:26
    DaveFransz

    @ Albert, dat zo’n operatie geld gaat kosten, daar ben ik mee eens. Maar dat gaat hand-in-hand met de verkoopcijfers. En die zullen niet echt zakken, heb ik het idee. Wat ik al zei, consumenten zullen echt niet wegrennen bij de Gamma, maar daarentegen zal Gamma wel investeren in imago behoud. Imago schade?? Denk het echt niet, daar ben ik het met Jean Paul eens. Voorraadschade? Wellicht, mensen zullen minder snel spullen van Jan kopen. Dus ze moeten de prijzen van deze spullen omlaag gooien. Gaan ze daarbij onder de kostprijs zitten, denk het niet. Dat betekent alleen maar dat ze minder marge krijgen.

    Gaat het Gamma geld kosten, JA, zeker op korte termijn, maar op langere termijn zullen ze dit minder goed voelen.


    11 maart 2010 om 06:27
    venturo

    JP nog maar een keer, ik heb het niet primair over teruglopende consumentenverkopen alhoewel uitverkoop van Jan des B. artikelen niet goed is voor de omzet lijkt mij. Inderdaag Dave het zal zoals ik in de posting veronderstel Gamma op korte termijn veel geld kosten. Overigens ik moet nog zien of modale hardwerkende klussers zo makkelijk over het graaiwerk van een retail submerk heen stappen. Time wil tell…


    11 maart 2010 om 06:35
    Mike van Hoenselaar

    Ik denk inderdaad dat de consument hier niet bij stil staat. Mij was het peroonlijk nog niet eens opgevallen dat Jan gekoppeld was aan de Gamma. Verder kan ik me als merk best voorstellen dat je daar dubbele gevoelens door krijgt, maar als er maar weinig aandacht geschonken wordt aan de link tussen Jan en de Gamma denk ik dat het allemaal best wel mee zal vallen.

    Ik ga in ieder geval mijn verf en moertjes gewoon bij de Gamma halen. En ook als de AH-man een pedofiel blijkt te zijn zou ik mijn boodschappen toch bij de AH halen. Ik vind het best wel sneu dat je als consument ineens niet meer bij je favoriete bouwmarkt of supermarkt koopt door zoiets.

    Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar zoals bij beschreven voorbeelden heb ik persoonlijk geen deuk opgelopen als het gaat over de merkwaarde van de Gamma. Het is afwachten hoe belangrijk Gamma dit zelf vindt. Zijn er geen directeuren van de Gamma actief in social media land? Kunnen we direct peilen of het daar al leeft.


    11 maart 2010 om 06:37
    venturo

    Mike het gaat er m.i. meer om wat Gamma zelf zal denken over het beschadigde ‘huismerk’ des Bouvrie.


    11 maart 2010 om 06:45
    Roy Huiskes

    Dit artikel doet volgens mij meer kwaad dan wat Jan heeft gedaan, en wat de Gamma kan doen om haar image te verbeteren is minder troep verkopen.


    11 maart 2010 om 06:57
    Mike van Hoenselaar

    @Albert Daar geef ik je ook gelijk in. Gamma zal zich vast eens flink achter de oren krabben. Dat het (wat) geld gaat kosten voor Gamma zelf geloof ik ook wel. Dat producten van Jan minder verkocht worden lijkt me echter niet. De klant weet volgens mij toch de link tussen Bouvrie en Gamma niet. Dat de prijzen naar beneden gaan hoeft van mij ook niet direct zo te zijn. Misschien komen er zelfs meer mensen op af omdat deze denken zoals jij dat de prijs omlaag gaat en altijd al Jan’s producten in huis hebben willen hebben ;-).

    Het ‘huismerk’ Bouvrie is aangetast. Dat is nmi zeker. Maar gaat het Gamma nu echt minder omzet opleveren? Ik denk dat dat wel mee zal vallen.


    11 maart 2010 om 06:58
    venturo

    @ Roy te veel eer 🙂 ik probeer alleen maar de impact (lees kosten) in te schatten voor Gamma. En dat ziet er naar mijn mening niet goed uit. Zeker als J. des B. schuldig bevonden wordt. Dan moet er behoorlijk afgeschreven worden.

    @ Mike ik denk ook niet dat het veel omzetderving zal opleveren maar de afschrijving en de onvlechting zullen veel geld en inspanningen kosten.


    11 maart 2010 om 07:12
    Michel H

    Wat is die titel een verschrikkelijk slecht staaltje burgerjournalistiek zeg. Zelfs de roddelbladen zouden niet zo’n titel plaatsen, en je zegt zelf nota bene al een paar regels later “ZOU kunnen berokkenen”. Niet alleen compleet misplaatst en simpelweg onwaar, de link tussen Gamma en Des Bouvrie is voor velen absoluut niet vanzelfsprekend.

    Wat dacht je van “Albert Treur veroorzaakt grote schade bij MF”? Ik zou zeggen, hou het voortaan gewoon lekker bij je eigen web-log site, dit past absoluut niet op MF.


    11 maart 2010 om 07:24
    venturo

    Michel H ” de link tussen Gamma en Des Bouvrie is voor velen absoluut niet vanzelfsprekend”. Voor Gamma absoluut wel. Het betreft namelijk een heel belangrijk huismerk.


    11 maart 2010 om 07:37
    Michiel van Gaalen

    @Albert ik probeer de boodschap een beetje met een knipoog over te brengen. Echter, omdat je nog geen millimeter toegeeft of inlevingsvermogen toont voor alles wat hier wordt gezegd sluit ik me volledig aan bij de meer dan heldere boodschap van Michel H. Dit hoort niet op MF thuis!


    11 maart 2010 om 07:51
    venturo

    Michiel ruim 5000 lezers bijna 2000 doorklikkers en zeg dertig reacties voor deze posting. Iedereen mag zijn mening geven. Dit is mijn mening en jij bent het er niet mee eens. Dat kan.


    11 maart 2010 om 07:59
    venturo

    Michiel ruim 5000 lezers bijna 2000 doorklikkers en zeg dertig reacties voor deze posting. Iedereen mag zijn mening geven. Dit is mijn mening en jij bent het er niet mee eens. Dat kan.


    11 maart 2010 om 07:59
    venturo

    Michiel van Gaalen nog even aanvullend met een knipoog, de door jou geplaatste link naar Gamma Holding heeft helemaal niets te maken met de houder van de Gamma dhz formule Intergamma.


    11 maart 2010 om 08:27
    David van Dam

    De Gamma = Freek Willem. Freek Willem is de king, klussen is z’n ding! Jan komt in het hele stuk niet voor en dus is z’n hele rol in het Gamma imago verhaal verwaarloosbaar in mijn ogen. Nederlanders prikken daar ook gewoon doorheen.


    11 maart 2010 om 09:18
    venturo

    David, Nederlanders waarschijnlijk wel maar Gamma niet….


    11 maart 2010 om 09:21
    Roy Huiskes

    Maar wat is dan het probleem als de Gamma besluit een probleem te maken wat er niet is? dat zou pas een marketingtruuk zijn…


    11 maart 2010 om 11:17
    roland van son

    Ik begrijp Albert goed en ik denk dat de persbijeenkomst vanmiddag om 1500 uur op het Arsenaal (hoofdkantoor van Jan Des Bouvrie) is aanbevolen door Gamma. Of er wat duidelijk wordt is nog zeer de vraag. Zoals Albert zegt het kwaad is al geschied. En naar mijn mening mag er best af en toe wat scherper aangezet worden op MF. Ik heb daar geen problemen mee.


    11 maart 2010 om 11:55
    Jean-Paul

    Roland,

    Graag scherpe discussies op MF. Echter, deze discussie gaat over een slecht inhoudelijk artikel waarin aannames staan die anderen, waaronder ik, niet in mee gaan.

    En ik ga ook niet mee in jouw suggestie. Gamma zal/heeft geenszins de persconferentie geentameerd. Dat zou mijns inziens een zeer onverstandige zet zijn. En dat past niet bij hen. Gamma is geen speler, geen verdachte etc etc.

    De spindoctor van Jan Des heeft zelf, terecht, deze bijeenkomst belegd.


    11 maart 2010 om 12:01
    roland van son

    Jean Paul, ben jij die spindocter soms? Dan begrijp ik dat je dit een slecht artikel vind. 😉 Ik weet uit eerste hand dat Gamma wel degelijk heeft aangedrongen op nadere openbare informatieverstrekking. En terecht, of des Bouvrie wordt van alle blaam gezuiverd of het contract met Gamma zal met verstrekkende gevolgen beeindigd worden. Ik denk overigens dat er helemaal niets gezegd kan worden omdat het onderzoek nog loopt.


    11 maart 2010 om 12:19
    Jean-Paul

    Albert en Roland,

    jullie hebben gelijk. Sterk artikel. Scherp geschreven. Gamma gaat zware tijden tegemoet.

    Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is. Gamma moet snel openheid van zaken geven, ik wacht met smart op een persbericht.De overtollige Des Bouvrie-spullen zullen wel snel uit de schappen verdwijnen.

    Het zou heel vervelend zijn als de medewerks van Gamma hier de dupe van worden. En dat allemaal door die boef uit Naarden. Bah.


    11 maart 2010 om 12:29
    Iain

    Vergis je er niet in, een dergelijke affaire kan ook zorgen voor een hogere top-of-mind awareness.

    ze kennen de naam nog wel, maar weten hem niet meer te koppelen aan het ‘belastingakkefietje’.

    ‘Festina verkocht nooit meer horloges dan in 1998, het jaar dat de Festinaploeg collectief uit de Tour werd gehaald vanwege een dopingaffaire’ (Pierre Ballester)

    En dan is er ook nog de Madonna (?) logica I don’t care what people say about me, as long as they are talking about me.

    Ik denk dat het allemaal wel meevalt, zijn bij de rabobank minder rekeningen afgesloten omdat Rasmussen en Dekker doping gebruikt hebben?


    11 maart 2010 om 13:17
    venturo

    Beste Arnoud ik ben blij dat je goed zicht op wat er hier gezegd wordt. Echter, Gamma Holding heeft helemaal niets te maken met Intergamma (Gamma Belgie, Gamma en Karwei) waarvan de franchise nemers de aandeelhouders zijn. Maar toch bedankt voor je inhoudelijke bijdrage.


    12 maart 2010 om 09:02
    Arnoud Rademaker

    Bedankt, weer wat geleerd!


    12 maart 2010 om 09:17
    Jan Hermans

    Wat een onzinnug artikel.

    Lijkt wel of marketingfacts geen onderwerpen meer heeft en daarom dit soort kinderachtige aan names gaat publiceren.

    Albert, ik ken je nuet maar het lijkt erop dat je eerst je school moet afmaken voor je zelf dit soort theoriën op papier gaat zetten.


    13 maart 2010 om 10:38
    Peter Kessels

    @ Albert Treur

    Wat een achterlijke vergelijking om een pedofiel met een belasting ontduiker te vergelijken. Je lijkt wel niet goed bij je hoofd.

    Dat ze jou op deze website stukken laten schrijven blijft me verbazen. Men moet zorgen dat ze jou tegen jezelf in bescherming nemen.

    Niet alleen schrijf je de meest grote onzin en zit je er marketing gevoel altijd naast, je blijkt knettergek te zijn.

    Is er niemand in je omgeving die je dat wel eens voorzichtig probeert te vertellen? Behalve dan al die bedrijven waar je contracten niet zijn verlengt of bent ontslagen.

    Misschien een hint?!

    Walgelijk dat jij elk stro halmpje aangrijpt om je onzinnige schrijfseltjes te onderbouwen.


    14 maart 2010 om 08:09
    Silvia Boon

    Kan de redactie nu ingrijpen? Lijkt me een hele persoonlijke vete die niet thuis hoort op MF. Ik lees Treur zijn postings al denk ik 3 jaar met veel plezier. Deze respectloze reactie zou eigenlijk verwijderd moeten worden.


    16 maart 2010 om 09:01
    mgvandenbroek

    @All: Zo. En nu gaan we even afwachten wat en hoe. Heb net een comment gedelete waarin de mening van Kessels hierboven nogmaals wordt onderstreept. Het is hier geen publieke schandpaal, laten we het over de inhoud hebben. Wat ons betreft comments closed, en even afwachten hoe de omzet van Gamma zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

    Matthijs/Redactie M!


    18 maart 2010 om 06:48
    Rob van Steensel

    is de waterbank nog wat geworden 81 38 97 017 tnv Rob van Steensel

    nieuw is kruis gestikte zit kussens


    3 november 2010 om 04:22
    Jean-Paul Absil

    Kan Albert ons uitleggen waarom Jan des B. in de nieuwe commercial van Gamma zit?


    1 december 2010 om 18:05
    insider

    @JP omdat Gamma (nog) geen legale reden heeft om de relatie zonder mega kosten te beeindigen?


    1 december 2010 om 21:19
    Galdreknek

    Gris.Tus. te peerd noggesantoe-zeg… Wat een gelul om niks.


    7 november 2015 om 11:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!