De zin en onzin van de Bounce Rate en 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

Nieuws van webanalisten (deel: 141)

De zin en onzin van de Bounce Rate en 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

Mooiste inzichten van #wac13, zin en onzin van bounce rate en waardevolle Google Analytics rapporten Het team van Webanalisten is twee weken geleden naar het Webanalytics Congres 2013 #wac13 getogen en heeft daar prachtige inzichten opgedaan. Daarnaast schreef Egan van Doorn over de zin en onzin van bounce rate, en delen we 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten.

De mooiste inzichten van het Webanalytics Congres #wac13

Op 13 en 14 maart vond in Houten het Webanalytics Congres #wac13 plaats. De bloggers van Webanalisten waren ook van de partij, en deelden hun mooiste inzichten van het congres in deze 7 artikelen:

De zin en onzin van de Bounce Rate

De bounce-rate. Eén van de belangrijkste stuurmechanismen van online performance. Maar ook een metric waar nog veel onduidelijkheid rondom de interpretatie ervan hangt. Niet zelden worden er dan ook heel verkeerde conclusies getrokken over bijvoorbeeld Landingspagina performance. Egan van Doorn tracht wat meer duidelijkheid te scheppen over dit fenomeen en neem hierbij de registratie in Google Analytics als uitgangspunt.

Een bounce-rate zegt niks over de tijd op de pagina

Om maar meteen het allergrootste misverstand uit de wereld te helpen; een bounce-rate zegt helemaal niks over de tijd die een bezoeker doorbrengt op de pagina. Als ik vraag naar de betekenis van een ‘bouncer’ dan krijg ik in de meeste gevallen terug: “Iemand die direct de site weer verlaat.” Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Indien een bezoeker slechts 1 pagina bekijkt en dus ‘bounced’ doet Google Analytics geen tijdregistratie en kwalificeert het bezoek als een 0 seconden bezoek. Terwijl dit werkelijk misschien wel 15 minuten is geweest.

Lees verder over De zin en onzin van de Bounce Rate op Webanalisten.nl

10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je veel tijd besparen, maar kent tegelijkertijd ook zo zijn grenzen. Wat aanpassingen kunnen dus nodig zijn om de kwaliteit van de inzichten te verbeteren. In deze vertaalde blog van Econsultancy delen zij 10 aangepaste rapporten om uitgevers, ecommerce sites en SEO analisten je inzichten te verreiken.

De links onderaan elk rapport gaan direct naar je Google Analytics account, dus log gewoon in om het aangepaste rapport toe te voegen aan je account. Vergeet ook niet deze handige rapporten te delen op Twitter!

  1. Meet het effect van '(not provided)'
  2. Tijd van de dag-rapport
  3. Tijd van de dag-rapport voor ecommerce
  4. Betere Adwords analyse
  5. Zoekwoord analyse
  6. Non-branded zoekwoorden
  7. Browser rapport
  8. Moet ik mobiel gaan?
  9. Referring sites rapport
  10. Link analyse rapport

Lees alles over deze 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten op Webanalisten.nl.

Afbeelding: Davvi Chrzastek (cc)


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed stuk! Echter, mis ik nog echt praktische tips. Wellicht zou u dit artikel kunnen updaten door middel van een ander artikel. Lees eens mijn artikel over het verlagen van de bounce rate: http://webizx.nl/blog/bounce-rate-verlagen/.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.