De week van Koot: Yuval Noah Harari, Clayton Christensen & TikTok

10 februari 2020, 12:26

Ergens kwam deze week onderstaande quote van Steven Covey voorbij. Misschien is dit ook wel een van de essenties van ons vak. “The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.” Hier is weer de update met het laatste nieuws van deze week.

Yuval Noah Harari

Ik kan me haast niet aan de indruk onttrekken dat iemand deze week de uitzending van ‘Hier is Adriaan van Dis‘ heeft gemist in DWDD. Mocht dat toch zo zijn, dan is dit verplichte kost voor iedereen die dat niet heeft gezien. Precies op hetzelfde moment verscheen er ook een verslag van zijn toespraak op het World Economic Forum in Davos. Een beetje dezelfde strekking maar minstens zo indrukwekkend. Als aanvulling op het verhaal in DWDD kan je hier zijn Davos-speech lezen.

TikTok

Vorige week zagen we in het laatste onderzoek van Newcom de binnenkomst van TikTok als nieuwe ster aan het social-mediaspectrum. De vraag is dan natuurlijk wat je ermee moet doen? Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig. Gewoon beginnen en proberen, want dan snap je steeds beter wat het is en wat het kan doen. Dus voor alle beginners is hier een mooie guide van het journalistenplatform uit de VK. Met zeven manieren om te beginnen met TikTok voor uitgevers met direct een zestal verwijzingen naar TikTok-introducties.

Netflix-effect

Piet Bakker heeft voor het stimuleringsfonds voor de journalistiek een handig overzicht gemaakt van het kijken naar televisie. Nederlanders kijken steeds meer ‘uitgesteld’ en ‘on demand’ naar de tv. De kloof tussen ouderen en jongeren groeit, jongeren onder de twintig jaar kijken gemiddeld minder dan een uur naar de traditionele tv, 65-plussers besteden daar ruim 4,5 uur per dag aan. Met name de overzichten van lineair en uitgesteld kijken op basis van leeftijd en de kijkersprofielen per zender zijn toch wel eye-openers.

Scott Galloway

Onze NYU-professor Scott Galloway, de man die er bijna persoonlijk voor heeft gezorgd dat de IPO van WeWork werd afgeblazen, maakt ieder jaar een overzicht van zijn voorspellingen voor het komende jaar. In dit verhaal van Scott analyseert hij of zijn voorspellingen van 2019 zijn uitgekomen (of niet) en wat zijn verwachtingen zijn voor 2020. Opmerkelijk is overigens dat hij Buttigieg voorspelt als Democratische kandidaat voor de verkiezingen van de Amerikaanse president. Die heeft inmiddels wel onverwacht gewonnen in Iowa.

Clayton Christensen

23 januari dit jaar overleed professor Clayton Christensen. Deze markante ‘grote’ man was niet alleen een groot denker en wetenschapper, maar heeft ons ook nog veel nagelaten waar we anno 2020 nog van kunnen leren. Hij was de vader van de innovators-dilemma. In zijn latere werk neemt hij ons ook nog mee in het denken naar de meetbaarheid van de reden van je leven. “It’s actually really important that you succeed at what you’re succeeding at, but that isn’t going to be the measure of your life”. Ondanks kanker en een beroerte ging hij toch door met het vertellen van zijn verhaal. In deze ‘talk’ voor Google komt alles samen. De man die zichzelf een nieuw leven heeft aangeleerd (hoe knap is dat) en de passie van voor zijn vak. Los daarvan meer dan die briljante insight ‘Get the job done’ zoals de theorie over milkshake-marketing en: wat doe je als je leven bijna voorbij is?

Digital 2020

Global Overview. We zetten de traditie van de laatste weken nog even door. Een dik rapport van DataReportal, in samenwerking met We are Social en Hootsuite, over de status van digital in een wereldwijde context. Misschien niet zo belangrijk als we het alleen over Nederland hebben, maar het geeft wel een mooi beeld waar we allemaal naar toe bewegen. 60 procent van de totale wereldbevolking is nu online. De helft van alle wereldburgers gebruiken social media. Gemiddeld zitten we 6 uur en 43 minuten op het internet (Nederland 4.37 uur). 50 procent is dat via onze mobiel. In het webverkeer heeft mobile een voorsprong op de laptop of tablet en games zijn belangrijker dan je misschien zou verwachten.

Meena

Afgelopen dagen was er het verhaal van Meena. De chatbot van Google die in tegenstelling tot de bestaande personal assistents zoals Google Assistent en Siri een ‘echt’ gesprek kan voeren. Op basis van de statistieken heeft een gemiddeld mens in een conversatie een score van 86 procent. Google zegt dat het nu is gelukt om met behulp van Meena een score van 79 procent te realiseren. Natuurlijk zijn er dan ook berichten dat we dit niet zo nauw moeten nemen, maar het gegeven dat deze nieuwe introductie door velen niet was voorzien, geeft aan hoe snel het dan opeens kan gaan met de doorontwikkeling van de voice assistent. Overigens zie je in de video ook nog een aantal andere voice assistent-introducties zoals sticky notes en Google Translate.

Van 1.000 naar 100 True fans

Kevin Kelly schreef ruim tien jaar geleden een essay met de strekking dat als je 1.000 ‘True fans’ had die allemaal 100 dollar per jaar zouden betalen het mogelijk was om een prima business te runnen als zelfstandige. Denk dan aan ondernemers, artiesten en kunstenaars. Li Jin, van a16z (Andreessen Horowitz), komt nu tot een aanscherping van dit idee door te stellen dat het ook mogelijk is om met 100 ‘True fans’ die 1.000 dollar per jaar betalen hetzelfde te bereiken. In dit verhaal onderbouwt ze deze stelling met voorbeelden en de achterliggende behoeften. Ze toont aan dat met name voor creators (muziek, video, onderwijs) dit een werkbaar model kan zijn. Mede ingegeven door de opkomst van de ‘passion economy’.

80.000 Hours

In tijden van grote kwesties die we iedere dag tegenkomen is een van de meest essentiële vragen: hoe kun jij dan een bijdrage leveren aan het oplossen van deze kwesties? Een typische carrière duurt 80.000 uur, dus als je je carrière slechts 1 procent beter kunt maken, zou het in theorie de moeite waard zijn om 800 uur te besteden aan deze force for good. Ben Todd heeft een non-profit opgericht die helpt om dit inzicht te ontdekken en om het ook om te zetten naar een daadwerkelijke invulling. Op de site 80.000 Hours is alle informatie beschikbaar. Het nadeel: het is veel. Misschien wel een weekend lang lezen. Maar als slechts één idee dat wordt behandeld, je helpt om de impact van je carrière aanzienlijk te vergroten, is het misschien wel de moeite waard.

Carbon Credit

In lijn met het bovenstaande zien we dat steeds meer bedrijven, van financials tot de food-industrie, met innovaties komen die consumenten attent maken op hun CO2-voetafdruk. Wat dacht je bijvoorbeeld van de creditcard van Doconomy. De “Do Black-creditcard” van Doconomy trackt de CO2-voetafdruk van elke aankoop en stopt met werken wanneer een gebruiker wordt geacht zijn maandelijkse limiet te hebben bereikt. Hier het verhaal met nog meer inspirerende voorbeelden.

Tot volgende week!

Foto: Unsplash

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

4 Reacties

    billywhittall

    de binnenkomst van TikTok als nieuwe ster aan het social-mediaspectrum.


    20 februari 2020 om 07:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!