De week van Koot: hey, luister eens!

De week van Koot: hey, luister eens!

Deze nieuwsupdate is geheel Covid-19 vrij. Je hoeft er niet je handen voor te wassen. Je kunt hem gewoon lezen in de openbare ruimte of in quarantaine. Dus voor het andere nieuws van deze week is hier is weer de update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

1. MIT Breakthrough Technologies

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is al jaren een van de meest vooraanstaande technische universiteiten van de wereld. Jaarlijks komt het MIT met zijn lijstje van de meest spraakmakende technologieën van dit jaar. Voor het instituut moeten die voldoen aan het criterium of ze daadwerkelijk het verschil maken in het oplossen van problemen. Veel van die technologieën zullen er straks voor zorgen dat de manier waarop we werken en leven zal gaan veranderen. Dit is ‘m,  de Top-10 van het MIT. Met onder andere het onhackbare internet, genetische medicijnen en anti-verouderingsmedicijnen.  

2. Merchandise 2020

Weer een nieuwe trend: merchandising die niet direct een logische link heeft met het (moeder)merk. Waarschijnlijk, mede onder invloed van social media, zoeken fabrikanten naar artikelen die je natuurlijk kunt verkopen maar waarbij je ook van tevoren zou kunnen bedenken dat er een grote kans is op word of mouth of een share-effect op social. Wat te denken van Supreme Oreo’s. Een skate/kledingmerk dat Oreo’s verkoopt onder het Supreme-merk van acht dollar per pakje. Een ring van Crystal Pepsi of zes kaarsen van McDonald’s die ieder de geur van een onderdeel van een hamburger bevatten (samen dus de geur van een complete burger). 

3. Google Assistent

Google heeft weer een nieuwe toepassing voor zijn assistent gelanceerd. Bij het openen van een webpagina kan je de assistent de opdracht geven: “Hey Google, read it” of “Hey Google, read this page”. Zo hoef je niet lezen, maar kun je. Dat voorlezen kan overigens in 42 talen. Wat ook mogelijk is, is dat je een buitenlandse website vertaald kan laten voorlezen. Voorlopig is deze feature alleen nog beschikbaar voor Android-smartphones.

4. Audio of lezen? 

NiemanReports komt met een goed verhaal over dat audio voor uitgevers een interessante manier is om lezers aan zich te binden en zelfs op termijn te converteren naar abonnees. Natuurlijk is een van de voordelen van audio dat je kunt luisteren als lezen niet mogelijk is, bijvoorbeeld als je in de auto zit. In dit verhaal kun je lezen (of beluisteren!) wat audio voor The Economist en Harvard Business Review betekent. Ook wordt er ingegaan op het verschil tussen lezen en luisteren. Wanneer we lezen, gebruiken we dezelfde hersenengedeeltes als tijdens het luisteren. Alleen evolutionair gezien deden we dat luisteren allang voordat we lazen!

5. Yoto

Over audio gesproken: als ons primaire systeem toch ingericht is op luisteren, dan is deze nieuwe introductie van Yoto  een aardige nieuwkomer. Dit nieuwe apparaat, bestemd voor kinderen, heeft geen scherm en maakt het voor kinderen mogelijk om te luisteren naar verhalen, muziek, podcasts, radio en andere audio formats. Daarnaast kunnen ze eigen “kaarten” maken. Zie het een beetje als Stories die je kunt maken voor Snapchat of Instagram, maar dan met audio. Nu nog alleen in het Engels maar wellicht binnenkort ook in een Nederlandse variant. 

6. BBC + Voice

Een interessant verhaal van de BBC over het nieuws en de manier waarop gebruikers de mogelijkheid hebben om tijdens de newsflash via een interactieve optie aanvullende informatie over het onderwerp te krijgen. Maar het hoeft niet bij newsflashes te blijven, op termijn kan het ook interessant zijn voor organisaties en merken. De eerste stapjes naar gestructureerde interactiviteit binnen het voice-platform.

7. Sir Martin Sorrell

De oprichter van WPP (het grootste advertising en PR-netwerk van de wereld) en inmiddels de eigenaar van S4 Capital (dat in 2018 Mediamonks kocht) in gesprek met Google over de toekomst van advertising. De essentie: first party data, programmatic en personal. Het klinkt wel allemaal heel erg eenvoudig maar of het ook daadwerkelijk de toekomst is? 

8. Wikipedia 

We staan er eigenlijk niet zo vaak bij stil, maar Wikipedia is misschien wel een van de mooiste pareltjes van het internet. Het is de zesde site van de wereld met zo’n kleine zes miljoen artikelen. Geen advertising en een oase van rust daar waar andere social-mediaplatformen gebukt gaan onder trollen. Dit is een prachtig verhaal over dit fenomeen. “Wikipedia is built on the personal interests and idiosyncrasies of its contributors. You could even say it is built on love.

9. TikTok 

De BBC gaat in gesprek met een dokter, een psycholoog en een immigratie-advocaat die TikTok gebruiken om Generatie Z te bereiken. Of het ook allemaal werkt, krijgen we niet te horen, maar het is wel een communicatievorm die waarschijnlijk meer impact heeft bij deze doelgroep dan een folder.

10. Amazon Go Grocery

Inmiddels kennen we allemaal wel de Amazon Go-shops waar je jezelf identificeert met je Amazon-account, je de gewenste producten van de schappen pakt en vervolgens gewoon de winkel uitloopt. Nu waren dat vooral maaltijden, verpakte etenswaren en drankjes. Afgelopen week introduceerde Amazon hetzelfde concept, maar dan voor een hele supermarkt: Amazon Go Grocery. Dus niet alleen de artikelen van de Amazon Go maar ook groente, fruit, vlees, bakkerij en alle andere artikelen die je in de supermarkt aantreft. Scannen bij binnenkomst, spullen pakken en dan gewoon we naar buiten lopen. De rekening staat dan op je Amazon-account. 

Tot volgende week!


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.