De week van Koot: Binge Ads, Moore’s law en communicatie zonder grenzen

16 december 2019, 12:00

Met de overname van Sanoma Media Nederland door de DPG-groep zijn nu bijna alle grote Nederlandse massamedia in de handen van Belgische ondernemers. Bijna, want wij hebben nog Talpa en de NPO. Van die laatste concludeerde de Rekenkamer deze week er 850 miljoen euro aan publieke middelen ontvangen wordt, maar dat er weinig inzicht is of ‘Hilversum’ dat publieke geld ook doelmatig besteedt. Dat is ook een vorm van ondernemen natuurlijk. Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Video-First Future of e-commerce

Volgens een interessant verhaal met mooie voorbeelden van a16z, Andreessen Horowitz, zullen we in de toekomst te maken krijgen met de unieke combinatie van short video en e-commerce. Vergelijk het maar een beetje met een commercial waarbij je direct kunt overgaan tot aankoop. Met de komst van short video op de platformen TikTok, Instagram, YouTube, en Pinterest, staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk waarin er sprake zal zijn van native e-commerce. Met andere woorden; iedereen die iets produceert, kan met behulp van short video direct zijn producten verkopen aan kijkers/consumenten. Bedenk dat we spreken van een groter aanbodplatform dan ooit tevoren. Van de boer die zijn geplukte appels kan aanbieden, unboxing video’s en natuurlijk alles rond bijzondere gerechten. ‘Click to purchase’ wordt dus wellicht de nieuwe manier om bedenker direct te verbinden met de koper.

2. De juiste ‘alles’

We kennen allemaal de zoektocht om de juiste boodschap voor de juiste persoon op de juiste plaats op de juiste tijd op het juiste device te kunnen leveren. Dat is een combinatie van hyper-persoonlijk en precision marketing. Het ziet er naar uit dat Japanese Airlines met de campagne ‘Fly Once, Fly Always‘ wel heel erg dicht in de buurt van dat ideaalplaatje komt. In samenwerking met Ogilvy Singapore en Mindshare is het mogelijk om op basis van zo’n kleine drieduizend unieke creatieve-assets-combinaties van advertenties te maken die helemaal zijn afgestemd op dit principe. Het voelt een beetje als de hogeschool voor scherpschieten. Nu nog kijken of de resultaten ook positief zijn.

“Japanese Airlines heeft het antwoord: de juiste boodschap voor de juiste persoon op de juiste tijd op het juiste device leveren”

3. Moore’s Law

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, de wet van Gordon Moore. Deze wet was een voorspelling van Moore, de mede-oprichter van Fairchild Semiconductor en later de mede-oprichter en CEO van Intel. In 1965 schreef Moore dat het aantal componenten in een dicht geïntegreerd circuit (dat wil zeggen: transistoren, weerstanden, diodes of condensatoren) met elk jaar onderzoek zou verdubbelen. In 1975 paste hij deze voorspelling iets aan door te stellen dat dit niet één, maar twee jaar zou moeten zijn.

Deze ontwikkeling is volgens de kenners de reden dat technologie de basis is voor exponentiele groei. De vraag is dan of Gordon Moore gelijk heeft gekregen in de periode 1971 tot 2019. Om dat antwoord te vinden is er een mooie datagraphic gemaakt die dit proces over de afgelopen jaren in kaart heeft gebracht. Overigens ging men er vanuit dat de ontwikkelsnelheid van AI gelijke tred zou houden met Moore’s law. Maar dat blijkt inmiddels iets sneller te gaan dan we dachten: voor 2012 hield de computable power van AI gelijke tred met de Law van Moore, maar inmiddels verdubbelt deze kracht iedere drie tot vier maanden.

4. Podcast

De opmars van de podcast begint nu echt behoorlijke vormen aan te nemen. Zeker als organisaties zoals het Reuters Instituut daar onderzoek naar gaan doen. Hier kun je het Reuters-onderzoek downloaden, waarin je de resultaten kunt zien van de nieuwspodcasts. Interessant om te bekijken welke vormen het meest beluisterd worden, welke formats men gebruikt en wat de lengte is. Ook Spotify, die vorig jaar groots de podcastmarkt binnenkwam, maakte de eindejaarcijfers bekend: meer dan vijfhonderdduizend podcasttitels en een groei van 50 procent sinds het begin van 2019.

“De opmars van de podcast begint nu echt behoorlijke vormen aan te nemen”

5. Global AI study

McKinsey heeft weer een global study gedaan naar de impact van Artificial Intelligence. Het zijn natuurlijk de grote getallen, maar ze geven dan wel weer wat inzicht in de effecten en de toepassingen van AI. De adoptie van AI neemt toe, de technologie begint zijn eerste ROI op te leveren en draagt ook in enkele gevallen bij aan het verlagen van de kosten. Het is overigens nog niet zo dat men ook vindt dat er een besparing is op bijvoorbeeld personeelskosten. De sector waar AI de meeste impact op heeft, is Marketing en Sales: hier zien we de hoogste kostenreductie en de hoogste opbrengsten. Als je kijkt bij de toepassingen, dan zie je daar direct de impact van conversational interfaces en natural language text understanding. Handig om te gebruiken voor een toekomstverwachting.

6. Communicatie zonder grenzen

Qualcomm heeft deze week de nieuwste iteraties van zijn Snapdragon mobiele processors onthuld. De twee nieuwe chips van het bedrijf zijn het vlaggenschip ‘Snapdragon 865’ en de middenklasse ‘Snapdragon 765’ of ‘765G’ met geïntegreerde 5G-mogelijkheden. Dat lijkt niet zo heel schokkend, want dergelijke introducties zien we wel vaker. Maar kijk eens naar het achterliggende verhaal van deze processors als we het hebben over realtime vertaling: het is straks mogelijk om met voice twee mensen die verschillende talen spreken, een gesprek te laten voeren, zonder dat er een taalbarrière is. Dat is uiteindelijke de essentie van communicatie. De indrukwekkende presentatie geeft een prachtig beeld van de manier waarop dat zou kunnen gaan werken.

“Het is straks mogelijk om met voice twee mensen die verschillende talen spreken, een gesprek te laten voeren”

7. Binge Ads

Hulu, een Amerikaanse streamingdienst die hoofdzakelijk film- en televisiecontent distribueert, introduceert een nieuw advertentiemodel. Met het groeiende aantal kijkers dat aangeeft series op een bingewatch-manier te bekijken (75 procent van de Amerikaanse kijkers), heeft Hulu speciaal voor deze groep een nieuw advertentiemodel bedacht. Via machinelearningtechnieken kan het bedrijf ontdekken wie er aan het bingewatchen is. Gedurende de eerste drie afleveringen krijgen deze kijkers dan contextuele advertenties te zien. Na de derde aflevering krijgt de kijker een scherm te zien dat de volgende episode ad free wordt aangeboden door de adverteerder, of kan de adverteerder een persoonlijk aanbod doen aan de kijker.

8. Realtime translation

Dat Google via de Google Nest Hub en de Google Home in staat was om in realtime teksten te vertalen, wisten we al een tijdje. Maar dat kan nu ook in realtime op de smartphone. In 44 talen kan je de Assistant vragen: “Hey Google, wees mijn Italiaanse tolk” of “Hey Google, help mij om Spaans te spreken”, en de feature wordt gestart. Momenteel wordt het uitgerold over de wereld. Het werkte nu nog niet op mijn Assistant, maar volgens Google binnen enkele dagen wel. Dus mocht je deze kerstvakantie nog een reis in de planning hebben staan naar een warm land, dan is dit een handige compagnon.

9. LinkedIn Emerging Jobs

Voor het derde jaar in rij komt LinkedIn met een overzicht van de emerging jobs. Welke functies zijn de snelste stijgers als het gaat om de werving van nieuw personeel? Niet alleen met een wereldwijde analyse maar ook keurig voor Nederland. Dus mocht je overwegen om een switch te maken naar een andere baan dan is dit wel een overzicht dat je enige duiding kan geven. Er is ook goed nieuws voor ons vakgebied blijkt uit dit onderzoek. Naast de vraag naar AI en andere technisch en/of datagedreven functies, is er een groeiende behoefte naar de soft skills. Skills zoals communication, creativity, en collaboration. Da’s best fijn toch?

“Dit bericht zal een grotere impact hebben dan wij nu kunnen overzien”

10. Tech Wars en China

Zonder dat we het misschien in de gaten hebben gebeuren er toch wel opmerkelijke zaken in de relatie tussen China en het Westen. We hebben al eerder gesproken over de invloed van China op app’s waarvan men in China vindt dat ze een bedreiging zijn voor het land. Waar het Chinese TikTok moeiteloos zijn weg vindt in de westerse wereld, heeft China deze week besloten dat met ingang van 1 januari 2023 alle westerse software en hardware vervangen moet zijn door software en hardware van Chinese makelij. Het heeft helaas niet de voorpagina van de kranten gehaald, maar dit bericht zal een grotere impact hebben dan wij nu kunnen overzien. (tip: Roelofsen brothers).

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!